Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamu

14.04.2010   Jaromír Komorous   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Kdybych měl posledních pět dolarů, tak tři z nich věnuji na reklamuKdo to řekl? Jasně, Henry Ford. Citát, jenž oběhl svět. Nebo stále obíhá? Vyučený zámečník, jenž vyjel z výrobní linky (mimochodem, taky ji vynalezl) s automobilem, jímž ovládl Ameriku i ostatní svět. Legendární model „T“, držák nad držáky, za pouhých 825 dolarů.

Henry Ford založil svou první automobilku se společníky v roce 1903. Ford Motor Company se stala v roce svého vzniku jakýmsi dárkem pro jeho právě narozeného syna. Edsel, jak se jmenoval, přivábil, aniž by tušil, ke kolébce vskutku lukrativního pseudokmotra. Tato nová firma dokázala s neuvěřitelně malým počátečním kapitálem pouhých 28 000 dolarů už za první rok své existence vyrobit 1 700 automobilů a několik prototypů, které přinesly firmě řadu vítězství v automobilových závodech a několik rychlostních rekordů. To nebylo všechno. Ford senior chtěl levné kvalitní auto. Zavedl výrobu vyhlíženého Téčka. Hosana!

Tu ji máme, krasavici

Už známý továrník otvírá dceřinu společnost Highland Park. Spolu se zaměstnanci v ní zavádí později nenáviděnou pásovou výrobu. Inspirovala je jatka. Ale prodali čtvrt miliónu aut za rok. Ford nařídil zvýšit dělníkům denní mzdu o víc než dvojnásobek na 5 dolarů. Chtěl stálé zaměstnance. Zavedl sociální program, svou zdravotní péči, sportovní a kulturní vyžití, speciální prémie. Zdokonalil technologie a ještě více zlevnil. Ford Motor Company ovládla až 50% amerického trhu. Odkoupil akcie své společnosti od všech akcionářů a stal se jediným vlastníkem. Edsel se postavil do čela vývojářů a dokončil s nimi vývoj modelu A.


a ještě jednou v "plážové" úpravě

Ale pomalu začíná II. světová a s ní nechvalně známá orientace našeho automobilového bosse. Začíná si s nacisty, hlásá antisemitismus ve svých novinách Dearborn Independent. V knize Mezinárodní židovství - celosvětový problém to stojí černý na bílým. Za zásluhy Američan (a v té době jediný) dostává Velký kříž Řádu německé orlice.

Podnik toho času už vedl Fordův syn Edsel, který v roce 1943 ale umírá. Henry Ford se musel ve svých téměř 80 letech vrátit do jeho čela a ve válečných letech zaznamenal milionové ztráty. V roce 1945 předává otěže rodinné dynastie od vzpamatovaného již podniku svému vnukovi Henry Fordovi mladšímu. Kruh se uzavírá. Zakladatel odchází definitivně z tohoto světa v dubnu 1947. Přesně před třiašedesáti lety. Mrtvice.


Henry Ford

Dnes tomu říkáme Fordismus. Zblbl Ameriku a kdyby jen ji. Chcete-li, přivedl automobilismus k rozumu. Z auta udělal spotřební věc za spotřební peníze. Jistě, v automobilismu zůstal luxus, ale jeho se to netýkalo. Vzpomeňte. Vyučil se. A pak to teprve všechno začalo. A svět začal pošilhávat za louži, jak se ta auta vlastně mají dělat.

Jeho věty mají stále platnost. I smysl. Každý, kdo se přestane učit, je starý, ať je mu 20 nebo 80. Každý, kdo se stále učí, zůstává mladý. Je nejlepší v životě zůstat mladý.

Zdroj fotografií: www.musclecarclub.comwww.sunsetclasics.comwww.johndemugent.com;   www.dpexpert.com.au



továrník a jeho zázrak




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2277 s