Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Centrální dny festivalu ve znamení cesty

14.07.2010   Jaromír Komorous   Hudba   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Centrální dny festivalu ve znamení cesty V sobotu 10.7. Cestou k romantismu, v neděli 11.7. Amor tiranno a den poté Loutna v manýristických Čechách. V hlavní roli většinou ona ve všech svých podobách. V 16. a 17.století vskutku ušlechtilý nástroj. Ale, co takhle příčná flétna? Violoncello? Housle? Monotématická v hudbě ta doba nebyla ani náhodou.

V sobotu na programu Josef Haydn, Franz Ignaz Danzi, Vojtěch Jírovec, Antonín Rejcha. Haydn významný Vídeňák, často pobývající v Dolní Lukavici u Plzně, Danzi představitel mannheimské školy, Jírovec komponoval od útlého věku a Rejcha, začínající v Klatovech, našel uplatnění sice až v Bonnu, ale uznávan rovněž. V koncertním provedení příliš často spolu k slyšení nejsou. Dramaturgie festivalu ale vedle nesáhla a interpreti, Jindra Černá, flauto traverso, Vít Nermut, housle a Ondřej Michal violoncello, čili soubor Testament 430 nám toto společenství umožnili. Porovnání tuze žádoucí. Hleďme.


Účinkující soubor Temperament 430

Líbivost a energie sršely ze skladby Vojtěcha Jírovce Allegro moderato. Vrchol koncertu však ležel jinde. Antonín Rejcha, Grand trio G-dur. Hudba plná kontrapuktů, velkých hudebních intervalů, kánonických nástupů jednotlivých nástrojů. Nadšený ohlas především zahraničních posluchačů. Na Rejchově tvorbě je zřetelně vidět jeho původní vzdělání. Byl matematik. A přinesl to s sebou i do hudby.

Přelomovým rokem v hudbě je zván rok 1600. Kráčí k ranému baroku, přechází z polyfonie k monodii, ještě renesanční loutnisté jsou nahražováni hudebníky s nástroji vyšší technické kvality a posluchačská obec čeká s napětím každý autorský vklad.

Pořad Amor tirano se stal zatimním vrcholem festivalu. Duo Ivana Bílej Brouková a Jan Krejča rozeznělo svým hlasem a nástrojem duši asi každého. Ona znělý soprán, on theorba. Technická vybroušená zdatnost u obou. Dynamika v každé větě. Moc pěkné. Směřování této hudby za láskou je vysoce nosná myšlenka, překonávající věky.


Ivana Bílej Brouková, Jan Krejča

Loutna v manýristických Čechách přinesla recitál jednoho umělce. Přemysl Vacek, renesanční loutna, arciloutna. Loutnista přednesl své party s přehledem a svou citlivou a technicky velmi náročnou hru doprovodil skvělým výkladem přednášené hudby. Radost poslouchat takový přednes. Radost o to větší, že jej ještě uslyšíme.



Přemysl Vacek
*****************
foto Rudolf Blahovec


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0437 s