Přílepy v ozvěnách dláta
11.08.2010
Julie Kolocová
Výtvarné umění
Přílepy, malá víska rakovnického okresu, se v prvním týdnu letošního srpna rozezněly v tónech řezbářských dlát, tkalcovských stavů, rozvoněla se tu kovářská výheň a roztančily ruce keramiků. Probíhal zde totiž již šestý ročník Řezbářského symposia v Přílepích.
Tato akce je vítanou možností, kde
se tradiční řemesla prolínají s hledáním soudobých forem. Setkávají se tu lidé různých generací i uměleckých záměrů, ale se společným aktivním přístupem k životu. Přitom je samozřejmostí, že je jedno, jakým mluví jazykem.
Josef Matějka - Kudy kam, objekt, lipové dřevo, 130x80 cm, předpokládaná povrchová úprava olejový lak
"Při výběru kmene mě zaujal otvor procházející skrz celý kmen a výduť po bývalé větvi. To mě inspirovalo. Základní myšlenkou, kterou jsem chtěl ztvárnit, byl nekonečný proud, pohyb od otvoru k otvoru. Jakési nekončící proudění energie. Pak jsem objevoval další detaily. Přiznávám, že tady mě vedlo šperkaření, které je mou velkou vášní, a tak byly některé motivy z této oblasti přeneseny i sem. Práci na objektu jsem původně začínal na podzim ve dvojici s Pavlem Vítkem, na letním symposiu už jsem na něm pracoval sám." Jan Ježek - Děd Vševěd, objekt, lipové dřevo, 150 cm, předpokládaná povrchová úprava zapuštěný olej
"Řezbářských symposií pořádaných Liborem se zúčastňuji pravidelně. Letos jsem uvítal možnost volné tvorby. Často vyřezávám betlémy a u této tematiky jsem v podstatě zůstal i tady. Proto ten gotický oblouk, uzavření do jiného světa."
A koneckonců asi takhle nějak by mohl opravdu Děd Vševěd vypadat.
Řezbářská symposia jsou od samého počátku koncipována jako nekomerční akce. Tvoří se v otevřených dílnách přístupných všem návštěvníkům, kteří tak mohou nahlédnout do jindy zavřených dveří uměleckých dílen. A že je to ke spokojenosti všech, je více než jasné. Výsledky celotýdenní práce po každém ročníku pak naplňují prostory neustále se rozšiřující galerie u Daenemarků.
Přijměte tímto pozvání a bez otálení vstupte.
Pavel Vítek - Pták Ohnivák, objekt, lipové dřevo, 150 cm, povrchová úprava olejový lak a opálení ohněm
Linie dřeva mluví sama za sebe, tady není co vysvětlovat. Za velice zdařilé považuji dokončení povrchové úpravy opálením. Symbioza názvu i tvaru je více než zřetelná.Stáňa a Radim Němcovi - Bludičky, objekt, lipové dřevo, 90 cm, dokončení kombinace s drátem, předpokládaná povrchová úprava včelí vosk
Pro ty, kdo to mají do Přílep přeci jenom kus dálavy, je tu dnešní článek a
příště i rozhovor se samotným řezbářským mistrem. Že by počátek nahlédnutí mezi tradiční řemesla na Rozhledně? Snad.
Řezbářské symposium v Přílepích
2.- 8. srpna 2010
6. ročník
Foto: autorka článku
(titulka: Milan Petrželka - Don Quijote, hlava loutky, 25 cm, lipové dřevo, předpokládaná povrchová úprava olejové barvy a včelí vosk)