Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Dívka, která udělala díru do světa…

17.12.2010   Kateřina Sovová   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Dívka, která udělala díru do světa…Na počátku byl, pravda, muž. Tím pravým „hybatelem“, který dokázal přinutit milióny čtenářů po celém světě, aby s sebou denně nosily objemné několikasetstránkové svazky a večer rezervovali lístky do vyprodaného kina, se však stala ona – Lisbeth Salanderová - ústřední hrdinka detektivní trilogie Milénium autora Stiega Larssona.

Zda-li švédský spisovatel, novinář a doborník na pravicový extremismus Stieg Larsson kdy snil o věčné slávě, to se už nikdy nedozvíme. Autor megaúsěšné knižní trilogie Milénium totiž zemřel na infarkt jen pár dní poté, co odevzdal svému vydavateli rukopisy tří knih (Muži, kteří nenávidí ženy; Dívka, která si hrála s ohněm; Dívka, která kopla do vosího hnízda), které dnes co do úspěšnosti můžeme bez nadsázky nazvat Zatměním pro dospělé. Jejich popularita je o to působivější, že se Larsson, na rozdíl od Meyerové, a jí podobných populárních autorů, zcela obešel bez milostného příběhu. Paradoxně, svoje strhující romány staví na otřesném svědectví postavy, která, byť od malička zneužívaná, mající nejděsivější minulost, kterou si dokážeme představit, působí i na chápavého čtenáře značně nesympaticky, a přes její popisovanou genialitu ji máme nezřídka chuť poslat do patřičných míst. Na stranu druhou, Lisbeth Salanderová, jakožto kult poplatný dnešní době, funguje více než dobře. Ztělesnění vzdoru proti konvencím, rebelie proti všem (kromě sebe samé), neochoty jakéhokoliv vyjednávání (protože stejně vás nikdo neslyší a nikdo vám nepomůže) s kýmkoliv a o čemkoliv (řešení vztahů nevyjímaje), to vše zabalené v gothicko – punkovém vzhledu á la Tokyo Hotel, si jistě v dnešní době své příznivce najde. Zdali to je ovšem dobře, zůstává otázkou.

Poselstvím Larssonovy trilogie a tím pádem také jeho ústřední hrdinky, je poukázání na praktickou bezmocnost v boji proti zkorumpovaným a především zcela selhávajícím státním i vládním organizacím, s nimiž nakonec běžný občan svádí svoji malou soukromou válku každý den. Násilí, zneužívání, drogy, prostituce, korupce – prostě ta největší špína současnosti  - vytváří svět svojí oběti, Lisbeth Salanderové. Snad také proto neslouží seznámení s Mikaelem Blomkvistem, při vyšetřování případu zmizelé příbuzné významného „klienta“ v prvním dílu, k vytvoření základu milostného románu. Namísto něj nám naopak Larsson předkládá stupňující se hrůzostrašný boj mladé, takřka osamocené ženy, o holý život.

Přestože také Larssonův příběh působí místy dojmem poněkud přitaženým za vlasy (odhalení Lisbethina napojení na hledaného Zalaščenka a „blonďatého obra“…), už po přečtení několika stránek máme jasno, že tady máme co do činění s literaturou, která na pultech knihkupectví dlouho nebyla a hned tak asi nebude. Z knih jasně čiší jak autorovy osobní zkušenosti, nabyté dlouholetou novinářskou praxí, tak osobní rozhled v oblasti, kterou se zabývá. Nejvíce ovšem Larsson ohromuje především svým jazykem, způsobem, kterým je schopen bravurně popsat vše podstatné, často složité, aniž by text přešel v nepochopitelný blábol a čtenáře nudil. Za osvěžující považuji také popisný styl, jímž autor čtenáře, bez jakýchkoliv dalších emocí, seznamuje s aktuálním stavem svojí hrdinky.

Závěrem tak mohu konstatovat, že přes značnou brutalitu filmových zpracování, Larssonovy knihy působí především inteligentně a na rozdíl od, byť zdařilých, filmů, s jejich strávením patrně nebudou mít větší problém ani slabší povahy. Čeští čtenáři pak jistě ocení čtivý překlad Azity Haidarové ze švédského originálu, stejně jako možnost výběru mezi měkkou a pevnou vazbou, kterou jim nakladatelství Host nabízí. Po fenomenálním úspěchu trilogie Milénia, lze navíc nyní zakoupit všechny tři svazky v dárkovém kompletu.

Muži, kteří nenávidí ženy
Počet stran: 536
Cena: 314 Kč
Dívka, která si hrála s ohněm
Počet stran: 683
Cena: 350
Dívka, která kopla do vosího hnízda
Počet stran: 688
Cena: 359 Kč
Komplet 1-3: 899 Kč
Ceny podle aktuální nabídky Neoluxor.cz ke dni 12.12.2010

foto: nakladatelství Host


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.1013 s