Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Zlatí komunisti

14.04.2004     Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Zlatí komunistiKdyž jsem poprvé překročila práh kapitalistické ciziny, nezarazila mne jen dokonale upravené obydlí, zářící čistota, všude spousta květin, stáda krav, připomínající plyšové hračky na udržovaných pastvinách. Zarazilo mě ještě něco jiného. Slovo PENÍZE. To slovo se vyskytovalo všude a za každých okolností. Začalo se třeba o počasí a skončilo u peněz. Pokračovalo se o cestování a skončilo zase u peněz. U peněz skončila móda i sport, ale co mě nejvíce šokovalo, že peníze dominovaly i při jídle.

Ti lidé se mi vůbec nelíbí," říkám znechuceně. "Ono mají sice všechno, ale všechno vidí jen jako hromádku peněz. Každý obrázek, každou knihu. Oni opravdu tak, jak jsem někde četla, myslí třiadvacet hodin denně jen a jen na peníze.Peníze, peníze, všudypřítomné penze!" Hluboce jsem jimi opovrhovala. To se psal rok l998, potom jsme začali jsme začali soukromě podnikat.
Hned nato jsem se jim musela z hloubí duše omluvit, neboť mi došlo, že kdo podniká, nemyslí na peníze dvacettři, ale plných dvacetřtyři hodin denně. Myšlenka na peníze nás neopouští ani tehdy, když se nám podaří zaplaťpánbůh, nějakou tu hodinku usnout.
Tou dobou bychom Einsteina s jeho čtyřmi hodinami spánku denně klidně strčili do kapsy.
Myslíme na peníze né proto, že nevíme jak je utratit(to kdyby byl někdo na pochybách). Myslíme na ně, kde je vzít a nekrást, abychom měli na zaplacení nájemného, nestoudně drahé elektřiny, předraženého pojištění, nákupu obalových materiálů a jiných nezbytností, které se stávají neúnosnými, když je musíme platit v maloobchodních cenách. A co nejvíce zatěžuje začínající podnikatele je placení lichvářských úroku při úvěrech v bankách, nebo spořitelnách.
Ta tam jsou požitky z krásna a umění. Místo knih nastává čas
čtení účtů, složenek a upomínek, zákonů a novelizovaných nařízení.
Místo kin a divadel navštěvujeme úřady a přednášky o placení daní, byrokratickém účetnictví. Někdy máme dojem, že kdybychom denně nestrávili alespoň nějakou tu hodinku na úřadě, tak by republika nejspíš přestane existovat.
"Kdo že nezaplatil nemocenskou? No proto! Ještě, že jste na to přišli sami, že jste ji připsali někomu jinému. Že jsme nezaplatili za elektřinu? A proč bychom vám ji proboha platili, když si ji máte strhovat z účtu? Že se omlouváte? No prosím. Tak moc se zase nestalo. Že se dům, ve které máte zařízený obchod bude vracet původnímu majiteli a ten, že nám může dát tak vysoké nájemné, že odejdeme sami? A co bude s námi a s lidmi, které zaměstnáváme? Že stát není zaopatřovací ústav a že plavat se v životě musí naučit každý sám?
Běžte se bodnout! Cožpak nevidíte, jak snadno se plave těm, co mají plovací vesty nadité nakradenými penězi a jak bídně tomu, koho tíží břemeno dluhu na právě rozestavěný byt, nebo obchod? Ach ty naše sametová revoluce.
"Jó, jó, zlatí komunisti," využívá mé slabé chvilky soused, kovaný bolševik. Za nich jsme měli práci všichni, jisté svoje peníze a díru v plotě k rekreaci. A co nám chybělo, to jsme si přikradli. A všechno šlo. Co vám vlastně ti komunisti udělali? Měla jste snad za nich někdy hlad? Neměla. Chodila jste snad bosá? Nechodila. Spala jste někdy pod mostem, nebo neměla na zaplacení nájemného? Tak vidíte. A tak mi řekněte, proč byli vlastně byli komunisti tak špatní? Snad né proto, že vás nepustili na dovolenou ke kapitalistům? Zato teď tam můžete! Ale řekněte sama. Kdo na to ale má? A když se někomu taková dovolená podaří, tak místo koukání na krásno polyká slzy ponížení a někde na schodech žmoulají rozteklou svačinu. To jste si pomohli s těmi vašimi OFčáky!. Nahrabali si a po nich potopa.
Sedím jako v hypnóze, poslouchat se to nedá, ale odejít nedokážu.


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Filip - 14.4.2004 - 12:18

Tak to se teda vážně poslouchat nedá. Jsem trošku rapl, takže bych asi z očí do očí řekl sousedovi něco hodně ostrého (pokud bych po něm rovnou nesáhl). Za komunistů nikdo samozřejmě nebyl nespokojen, ovšem protože si to nemohl dovolit! Nespokojenost byla považována za těžký zločin. Co soused říká na uranové doly a koncentrační tábory, kde končívali ti, kteří neměli pocit naprosté spokojenosti. Co říká na mrtvé na hranicích do kterých nechali jeho soudruzi střílet, jenom proto že nechtěli být v tom jeho spokojeném zřízení. Co říká na to že se v Číně, kde do dnes vládnou jeho oblíbené zrůdy, konají na fotbalových stadiónech veřejné popravy. Že by proto aby bylo národu názorně připomínáno, jak se má dobře, když drží ovšem „hubu a krok“? Jak to že z Kuby, kterému ty … říkají „Ostrov svobody“, utíkají celé rodiny i s malými dětmi, přes často velmi rozbouřené moře plné žraloků, na provizorních vorech. Jak to že jedna část Německa, ta která se dala po válce cestou rudých je na tom ještě dnes, kdy už je jsou obě části Německa dávno sjednoceny, hospodářsky mnohem hůře, než ta část která se tomuto zkázonosnému systému vyhnula? Příkladů je nepočítaně a každý kdo chce je zná, takže bych po něm asi opravdu sáhl, protože tyhle řeči mi lezou krkem. Jenom s jedním musím souhlasit – ACH TY NAŠE SAMETOVÁ „REVOLUCE“…


Od: Matt69 - 14.4.2004 - 17:56

Tak za prvé, než člověk něco publikuje, asi by nebylo na škodu si to po sobě nejprve přečíst a opravit chyby.

Za druhé, jestli jsem dobře pochopil hlavní myšlenku článku, tak si prostě jen autorka stěžuje, že náš svět není rajskou zahradou oplývající mlékem a strdím, kde bezpracně lítají koláče do pusy.

Aneb jak říkávají s oblibou ekonomové: "There ain´t such a thing as a free lunch!" ("Nic není zadarmo...").

Cheers,

Matt


Od: Hana Formánková - 14.4.2004 - 18:29

Filip. Jestli chceš tim, že bys po něm sáhl, naznačit nějaké fyzické násilí, tak ti musím připomenout, že by ses choval stejně jako komunisti. Ti také sahali po těch, co měli jiný názor než oni.


Od: Hana Formánková - 14.4.2004 - 18:36

matt69. Já nemám pocit, že by si autorka stěžovala na, to, že jí nelítaj pečený koláče do pusy. Já myslím, že si stěžuje na to, že dnešní doba dělá z podnikatelů chudáky a z chudáků žebráky, zatímco jinde se státní peníze vesele rozhazujou, lidem se furt utahujou opasky, likvidujou pracovní místa a podnikatelům stěžujou podmínky pro podnikání, ale zčeho pak mají být lidé živi, nikoho nezajímá.


Od: Matt69 - 14.4.2004 - 19:05

Haně:
Ano, i tato interpretace onoho textu je možná, ale nechápu, proč to tedy autorka nevyslovila zcela jasně a zřetelně. Takhle se musí člověk dobrat účelu, který sledovala autorka svým článkem, pomocí detailní exegeze. :-)

Mimochodem, kdykoliv slyším slovní spojení "STÁTNÍ peníze", tak mi prudce stoupá adrenalin-- míníš tím opravdu produktivním občanům konfiskovanou část jejich legitimně nabytého příjmu a majetku, kterou spolkne byrokracie všeho druhu atd.?

Nazývejme věci pravými jmény!


Od: Bára - 14.4.2004 - 19:14

Ja si komunismus moc nepamatuju, ale souhlasím s Filipem. K čemu je člověku to, že moc nemusí, když za to platí tím, že nic nemůže? Že by se za komunistů nekradlo...Myslím, že to, že se v našem "sociálním státě" musíme víc snažit, je skromná daň za to, že jsme relativně svobodní.
A vážně by to chtělo trochu vypilovat češtinu...


Od: Matt69 - 15.4.2004 - 4:31

No, tak jsem si ten článek přečetl znovu, a pominu- li příšernou vyjadřovací úroveň a spoustu překlepů (nic ve zlém, to je jen věcná kritika:-), tak vyznění toho článku opravdu NENÍ jednoznačné, resp. není tak docela zřejmé, komu autorka za svůj "bědný osud" plný starostí, chmurů a neustálé obavy, zda se podnikáním uživí vlastně připisuje zodpovědnost. Tak nějak se mi zdá, že je tam nějak moc terčů/viníků najednou.

Pokud tímto člnkem chtěla čtenářům srozumitelně nastínit problémy, se kterými se člověk potýká při komunikaci s rozličnými těmi všemi byrokratickými orgány a jak podnikateli ztěžují život a zvyšují náklady zbytečné, nelegitimní, nesmyslné, kontraproduktivní, anebo špatně promyšlené regulace, tak se jí to tedy nepovedlo.

Zejména tedy kategoricky nesouhlasím s s termínem "lichvářský úrok".

Citát:
"Že se dům, ve které máte zařízený obchod bude vracet původnímu majiteli a ten, že nám může dát tak vysoké nájemné, že odejdeme sami? A co bude s námi a s lidmi, které zaměstnáváme?"
------------------
Pokud nejste schopni za dané situace podnikat tak, aby vás to uživilo, tak se holt budete muset začít živit něčím jiným anebo zkusit nový pokus.

Do té míry, v jaké je vaše situace způsobena kontraproduktivními zásahy státu do trhu, tak máte mé plné sympatie a myslím, že je na čase, aby před Strakovkou místo zhýčkaných povykujících odborářů zazněl pro změnu rázný hlas podnikatelů. :-)

V té míře, v jaké je vaše situace způsobena vašimi vlastními předchozími špatnými volbami či nesprávným odhadem budoucího vývoje preference spotřebitelů, tak je mi to sice líto, ale tak to prostě chodí.

Na svobodném trhu byste však měli dostatek příležitostí začít znovu. V dnešní silně regulované ekonomice je nový začátek dosti obtížný a někdy až nemožný.


Od: Markéta - 15.4.2004 - 7:48

Taky jsem tak úplně nepochopila, jestli si autorka stěžuje na současný kapitalistický systém, či na ten komunistický, nebo na oba?
Nicméně je fakt, že podnikání je těžké (podle mě asi všude na světě), ale naše byrokracie podnikatelům příliš nepomáhá. Zkoušeli jste se někdy prokousat zákony o daních z příjmů, o DPH nebo silniční dani? Odstavec X se odkazuje na odstavec A, ten zase na odstavec G, s výjimkou v odstavci R.... atd. Když si představím takovou švadlenku nebo pekaře, jak se tím prodírá, je mi jich líto. Ne každý se v zákonech dokáže vyznat (často to nezvládnou ani sami úředníci) a malý podnikatel nemá na to, aby platil daňového poradce. Alespoň zpočátku podnikání určitě ne.
Ale pokud máme prázdnou státní pokladnu, mizernou vládu, v poslanecké sněmovně lháře, podvodníky a lenochy a děláme jen dluhy, lepší to nebude.
I tak si myslím, že se u nás podnikat dá.


Od: Markéta - 15.4.2004 - 9:59

Beru zpět!
Právě jsem ve zprávách četla, že ministerstvo financí chce od nového roku zavést registrační pokladny pro maloobchodníky.
Tady se fakt podnikat nedá!


Od: Hana Formánková - 15.4.2004 - 18:46

Matt 69. Jo přesně ty mám na mysli, nevěděla jsem, jak je jinak nazvat :-).


Od: Filip - 20.4.2004 - 0:24

Byla v tom samozřejmě nadsázka, už jsem se s takovými názory setkal a nikoho jsem nikdy netloukl. Ale rozčiluje mě totální ignorace naprosto jasných, jednoduchých a všem přístupných faktů, či jejich překrucování s výslednou, že za komunistů bylo lépe. Myslím že názory souseda silně korespondují s jeho morálním profilem. "A co nám chybělo, to jsme si přikradli". Krádeže milí soused považuje za běžnou součást života, dokonce státní zřízení založené na loupežném chování považuje za uspokojivé.
"No nezabili by ste ho?"


Od: Markéta - 20.4.2004 - 12:17

Filip: nezabili, poslali bychom ho Fidelovi.


Od: Libuše Cortéz - 20.4.2004 - 22:50

Tolerance není naše silná stránka.
Začínám s internetem, za veliký úspěch jsem považovala, že se mi vůbec podařilo umístit článek na Nerawebu a tak v rozrušení se mi podařilo vybrat pracovní verzi tohoto článku. Omlouvám se čtenářům za tento omyl.


Od: Filip - 20.4.2004 - 23:15

Libuše: To se samozřejmě stane, ale např. mě šlo o obsah, ne o formu (sám nejsem žádný lingvista). V "nepracovní verzi" snad soused není - "jejich"?


Od: Hana Formánková - 21.4.2004 - 18:15

Filip. Jenže ono nejde ani tak o překrucování faktů, jako o to, že na to špatný se zapomíná a vzpomíná se jen na to dobrý, což byli sociální jistoty atd. Názory, že za komančů bylo líp se objevují teď často, a to i tisku. Naposledy jsem to četla v deníku metro.
No a s těmi krádežemi, to nebyl dobrej příklad, dyk dneska se krade stejně jako za komančů a někdy se to nazývá podnikatelekej omyl. :-)


Od: Filip - 21.4.2004 - 22:32

To je pravda, že se především hodně zapomíná. Ale krást se bude pořád na věky. Jde mi o jakýsi morální profil společnosti, ve které bylo krást normální, dokonce bych řekl, že nekrást bylo nenormální. Česká vyčůranost, podpultová kultura, známosti, politika i ve sportu apod. To bylo součástí systému. Dnes se taky krade, ale i morální hybrid soused mluvil o přikrádání v minulém čase. Určitý posun v tomto určitě lze vysledovat, ikdyž už to má do určité míry český národ v sobě.


Od: anonym - 21.4.2004 - 22:34

Matt: Co je u Tebe příšerná vyjadřovací schopnost? Nikdo si na ni v mé knížce "Indiskrétnosti"nestěžoval.
Ani v redakcích, kde publikuji víc jak 30 let. Co děláš Ty a jaké máš úspěchy? Libuše


Od: Libuše Cortéz - 21.4.2004 - 22:44

Matt: Pochopitelně, že jsem nechtěla napsat anonym. Jsem prostě roztržitá. Dokážeš třeba pochopit někoho kdo napíše svoje jméno malým písmem a přesto to není nevzdělanec? Co se týče podnikání vím svoje. Byli jsme první soukromá galerie po revoluci a vím o čem mluvím. V té době nikdo ani netušil, co ho čeká, ani my. Přesto jsme se udrželi. A věř, že podnikat v umění není lehké a nejen v umění.


Od: Hana Formánková - 23.4.2004 - 18:39

Filip. Přesně jsi to vysdtihl, český národ to má v sobě. Prostě bohužel máme takové kořeny, a tak za totality platilo heslo, kdo nekrade, okradá svoji rodinu a dnes bohužel platí taky. Jediná doby, kdy u nás byla nějaká morálka, byla snad za první republiky, to ještě platila podnikatelská čest.


Od: Hana Formánková - 23.4.2004 - 18:41

Libuše Cortéz. Já ho pochopit dokážu, je mi velice blízký :-)


Od: kordas - 12.5.2004 - 11:40

info pro autorku této diskuse
Jak známo komunismus jest ideologie,která se neosvědčila nikde v žádném lidském společenství.
Je to ideologie zavánějící extrémismem a totalitou jak jsem se mohli již přesvědčit.Jdeo dogma,které si nezadá s fašisměm "Třetí říše".Komunismus a fašismus jsou naprosto totožné,ikdyž každý na jiném pólu extrémismu.
gulag,koncentrák........to snad stačí a není co řešit.


Od: Michal - 29.5.2004 - 13:28

MUS
Máte asi pravdu. Jen jste zapoměli přidat kapitalisMUS. Podle mě vše, co končí na MUS je špatné a dřív nebo později zkončí špatně.
FašizMUS zotročoval a vraždil lidi, komunisMUS také a kapitalisMUS nedělá nic jiného.


Od: Korelax - 29.5.2004 - 17:47

Je to všechno huMUS


Od: Michal - 30.5.2004 - 22:34

Korelax
Jo, to máš pravdu.


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0294 s