Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 18.4.2024, svátek má Valérie 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Černá labuť: dokonalá až k zešílení

10.02.2011   Ludmila Sovová   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Černá labuť: dokonalá až k zešíleníNový film Darrena Aronofskyho s brilantní Natalií Portmanovou vás přesvědčí, že i z baletu lze získat solidní horor. V nejlepším slova smyslu.

Americký film z baletního prostředí Černá labuť k nám dorazil ve chvíli, kdy už má na svém kontě Zlatý glóbus pro hlavní představitelku, Natalii Portmanovou, a několik nominací na Oskara, konkrétně za režii, nejlepší ženský výkon v hlavní roli, kameru a nejlepší film - tedy ve skoro všech hlavních kategoriích. Osobně se domnívám, že oprávněně. Černá labuť nemusí být nutně filmem, který se vám bude líbit, natož abyste si ho přehrávali před spaním na videu. Přesto, jde o dílo, na které dlouho nezapomenete.

Mladá baletka, Nina (Natalie Portmanová), primabalerína newyorského baletu, je naprosto pohlcena svojí profesí, okolní svět pro ni neexistuje. Ač je jí už 28 let, žije stále s matkou (Barbara Hershey), také bývalou baletkou, která její kariéru všemožně podporuje ze sobeckého důvodu, že sama své ambice díky mateřství nikdy nenaplnila. Když se umělecký šéf baletu, Thomas Leroy (Vincent Cassel), rozhodne nastudovat pro novou sezónu „Labutí jezero“, vybere si pro hlavní roli právě Ninu, přestože je v hloubi duše přesvědčen, že mentálně dvojroli nezvládne, respektive nezvládne roli té „zlé“labutě, neboť jí chybí potřebné emoce. Je na Nině, aby ho přesvědčila, a to zvláště poté, co do souboru přichází nová tanečnice, která, jak se zdá, jí hodlá vysněný part ukrást.
 
Tak jako skoro všechny filmy Darrena Aronofského, je Černá labuť dílo mnohovrstevnaté. Nejde o pouhý psychologický thriller, jak tvrdí distributor, ale spíše o horor, film – halucinaci, pohled do duší lidí, kteří touží být perfektní, za každou cenu musí odvést bezchybnou práci, a to nikoli ve jménu bohulibých cílů ku prospěchu lidstva, či těch méně bohulibých, ale pochopitelných, tedy získat co nejvíce peněz a nehynoucí slávu, ale pohled do niter nemocných jedinců zahleděných sami do sebe, pro které nebýt zcela dokonalí, perfektní, znamená vlastně neexistovat. A že podobná posedlost většinou nekončí dobře, o tom nás tento film docela dobře přesvědčí.

Režisér si nemohl vybrat ke své metaforické výpovědi lepší prostředí, než právě baletní sály. Samozřejmě, nikdo soudný si nemyslí, že svět baletu je jen dřina, závist, pomluvy a vynucený sex, nicméně ona urputná rivalita tady zcela nepochybně existuje. Aronofsky nicméně škrtá nemilosrdně vše hezké, kvůli čemu jsou mladé dívky pro tuto disciplínu ochotné mnohé obětovat: žádné blyštivé kostýmy, éterické krásky, ale detailní pohledy na vychrtlá těla obstarožních choreografek, soubor, kterému velí despotický, manipulativní šéf baletu, považující sboristky za svůj harém a sám sebe za Boha, odkopnutá, „přestárlá“sólistka, páchající sebevraždu, neútulné šatny, studené baletní sály. Nina je naprostým protipólem Billyho Elliota, chlapce, který tančil z čiré radosti a samotný pohyb ho odváděl od depresí dnešních dní. Pro Ninu právě tanec znamená depresi, permanentní stres, který ji přivádí do isolace a pomalu ji ničí.

Tohle vše ale neznamená, že Aronofsky není světem baletu fascinován: navzdory všemu negativnímu, nám Černá labuť nabídne úchvatnou podívanou, korunovanou opravdu hutným finále, kdy zjistíme, že na baletu Petra Iljiče Čajkovského, „Labutí jezero“, v našich zemích často parodovaného, opravdu něco je. Zásluhu na tom má nejen hudba a hlavní představitelka, která kvůli roli musela absolvovat desetiměsíční intenzivní trénink, ale také málo vídaná, doslova „vlezlá“ práce kameramana, Matthewa Libatique. (Právě díky až reportážní kameře, která občas tak trochu „trhá“ oči, je dobré v kinosálech s velkým plátnem vyhledat co nejvzdálenější řady.)

Kvůli poměrně otevřeným sexuálním scénám a také častým hororově laděným momentům - opakované detailní pohledy na krvácející končetiny jsou opravdu jen pro silnější nátury - nesouhlasím s přístupností od dvanácti let. Troufnu si tvrdit, že ani starší teenageři filmu neporozumí a z kina si odnesou pouze zjištění, že u baletu jsou samé „anorexie“, které si to rozdávají každá s každým, respektive s každou. Mladým adeptkám baletu bych návštěvu Černé labutě přímo zakázala kvůli ztrátě ilusí. Nám ostatním, dospělým, ovšem mohu Černou labuť s klidem doporučit. Po dlouhé době jsem měla pocit, že jde o skutečné, nikoli samoúčelné, umění.

Dávám 80%.

Černá labuť (Black Swan)
110min, od 12 let
Scénář: Mark Heyman, Andreés Heinz
Režie: Darren Aronofsky
Kamera: Matthew Libatique, ASC
Hudba: Jim Black, Gabe Hilfer
Hrají: Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Winona Ryder, Barbara Hershey
Premiéra: 10.2.2010
Bontonfilm


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0365 s