Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 8.8.2020, svátek má Soběslav 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12923
Komentářů: 11146


Měření



TV tip - MLČENÍ LORNY

25.03.2011   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Když se narodíte jako Albánka - tedy ve "špatné" zemi - máte několik možností úniku za lepším živobytím. Nejistou emigraci, nebo sňatek s kýmkoli z bohatého Západu. Tak se Albánka Lorna naoko vdá za feťáka Claudyho, aby získala belgické občanství. Ale...

Mimořádnou možnost mají nyní televizní diváci nahlédnout do tvůrčí dílny známých belgických filmařů bratrů Dardenneových - Jean Pierra (*1951), vystudovaného herce a Luca (*1954) absolventa filozofie. Od začátku točí bratři své filmy spolu a to od sociálně zaměřených dokumentů až k celovečerní hrané tvorbě. U všech svých zatím devíti filmů jsou bratři rovnocenně podepsáni pod scénářem, režií i produkcí. Jejich tvorba našla ocenění i na světových filmových festivalech, např. snímky ROSETTA (1999) nebo DÍTĚ (2005) získaly Zlatou palmu v Cannes. Posledně jmenovaný film o nezodpovědných mladistvých rodičích se před pěti lety dostal i do české distribuce.

Film MLČENÍ LORNY se o dva roky později dostal pouze do sítě kin filmových klubů. Albánka Lorna, ač vdaná, dostane "kšeft" - zbavit se svého manžela (nejlépe ho jako feťáka předávkovat) a vzít si bohatého Rusa, který také touží po tom stát se Belgičanem. Vše se ale pořádně zamotá, do hry vstoupí domácí násilí, těhotenství, konec kšeftu s Rusy a strach o vlastní život...

Stejně jako v celé tvorbě bratří Dardenneů i v tomto snímku je v centru pozornosti trýzněná lidská bytost, člověk se svou nepopiratelnou a nezpochybnitelnou důstojností. Dardenneové se záměrně zaměřují na příběhy lidí ze sociálně slabších vrstev společnosti – na nezaměstnané, na imigranty, na manuálně pracující. Jejich filmy se vyznačují věrným zachycením reálií a přesností v sociálním ukotvení postav. Jean-Pierre a Luc svými díly chtějí poukázat na možnost pozitivních změn v člověku, na možnost nápravy, odpuštění, zřeknutí se zla ve jménu univerzálních lidských hodnot (vycházejících z křesťanství) a věří v potenciál lidské dobroty. Kdosi to charakterizoval slovy, že mají za cíl ve svých postavách „nacházet stopy člověka a stopy naděje, kterou v něm nelze potlačit“. Charakteristická je pro ně práce s kamerou, která se doslova „lepí“ na postavy, pronásleduje je, je velice dynamická – jakkoli je v MLČENÍ LORNY přece jen klidnější a uměřenější. Jejich úsporný styl je také téměř bez hudby.

Počátek vzniku MLČENÍ LORNY sahá na konec roku 2002, kdy spolu bratři Dardenneové poprvé mluvili o svém příštím filmu. Jean-Pierre slyšel od sociální pracovnice příběh jejího bratra – feťáka. Tomu Albánci nabídli sňatek s mladou albánskou prostitutkou výměnou za 200 000 belgických franků (asi 5 000 euro).

Herečky Arty Dobroshiové si bratři Dardennové všimli již ve dvou albánských filmech (my jsme ji měli možnost poznat v česko-albánském snímku SMUTEK PANÍ ŠNAJDEROVÉ), které jim kdosi dal na DVD, ale protože si ji nedokázali zcela jasně zasadit do role, rozhodli se udělat casting v Tiraně, ve Skopji a v Prištině. Arta, žijící v Kosovu, neuměla francouzsky, a tak se při svém dalším příjezdu do Belgie jazyk učila více než měsíc a půl trvajících zkoušek. Ale mluva není nejdůležitější. Dardenneům totiž velice záleží na fyzickém projevu herce, na jeho tělesnosti a na pohybu. V té chvíli pro ně byl důležitější způsob, jak drží Lorna hrneček nebo jak nasedá do taxíku.

Bratři Dardenneové chtějí skrze pečlivou práci s tělem herce dosáhnout toho, aby se herci vzdali vědomí sebe sama i svých navyklých způsobů hraní. Před filmem dělali pečlivý průzkum o fingovaných sňatcích a také mezi psychiatry, kde si ověřovali drogovou závislost a její léčení. Podle odborníků ale každý závislý reaguje jinak a jedinými společnými příznaky jsou fyzické bolesti a různé dysfunkce organismu. A tak s představitelem Claudyho hercem Jerémie Rénierem (známe ho z role skinheada ve filmu V BRUGGÁCH) pracovali Dardenneové především na fyzické stránce celé věci. Jérémie zhubl o 13 kilo, která během natáčení částečně opět nabral kvůli scénám po opuštění nemocnice.

TÉMA IMIGRACE
Problematika imigrace není v evropském filmu nijak nová. V české distribuci jsme měli možnost zhlédnout např. film NÁHRADNÍ DÍLY (Slovinsko 2003) Damjana Kozoleho, ŠPÍNU LONDÝNA (VB 2002) Stephena Frearse nebo dva filmy tureckého režiséra žijícího v Německu Fatima Akina PROTI ZDI a NA DRUHÉ STRANĚ. Kromě nich je možno odkázat i na tvorbu Kena Loache nebo švédského režiséra Lukase Moodyssona.
Foto:csfd.cz, fdb.cz
**************************************************************
MLČENÍ LORNY (Le silence de Lorna)
Belgie, Francie, Itálie, SRN 2008, scénář a režie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne.
Na obrazovkách svých televizorů uvidíte v pondělí 28. března
od 22,40 hodin na stanici ČT2.
Arta Dobroshiová jako Lorna ve filmu MLČENÍ LORNY


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2471 s