Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  čtvrtek 18.4.2024, svátek má Valérie 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Public relations: Bodují již staří Egypťané

04.05.2011   Michaela Wilhelmová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Public relations: Bodují již staří EgypťanéPR neboli vztahy s veřejností, v dnešní době disciplína skloňovaná horem spodem, médii i manažery. Ale jde skutečně jen o nový "trend", nebo PR s přehledem aplikují již v Mezopotámii, Řecku i Egyptě dávno před zlomem letopočtu?

První vlaštovky cíleného budování vztahů s veřejností najdeme již v dobách starého Egypta, Mezopotámie, Sýrie, ale i antického Řecka či Říma. Slouží zejména potřebám vládců, k manipulaci s masou a dosažení potřebných cílů jak v zájmu země, tak sebe sama. Příkladem může být Starý Egypt, kde se PR používá během každoročního plánování porodnosti a ženy vlastně musí používat antikoncepci v chudých letech. Mezi obyvatelstvem je to však díky cílenému působení bráno jako výhoda a ukázka civilizovanosti. Naopak reklama prodchnutá konkrétními myšlenkami i jasnou produkcí je již celá tisíciletí výsadou nižších stavů, zejména obchodníků. Samo slovo reklama vzniklo z latinského „reklamare“ (znovu křičeti) a první její zachovalý projev – přestože existovalo zajisté mnoho jiných, starších – pochází z egyptského Memfisu a stojí na něm "Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen." Pro reklamu moderní marketéři v posledních letech prosazují její specifičtější název - marketingová kampaň. Taková reklama je pak souborem sděleních využívajících několik vzájemně se doplňujících kanálů.

Vraťme se ale zpět do historie. Vztah vládnoucí složky a „plebsu“ si velmi dobře uvědomuje již Starý Řím. Kdo by někdy neslyšel tehdy směrodatné rčení: „Vox populi, vox Dei – Hlas lidu, hlas Boží.“ Podle novináře, pedagoga a především managera Jozefa Ftorka „…tak byl prvně vysloven a zaznamenán význam názoru veřejnosti pro rozhodování politiků“ . Na prvního teoretika cíleného PR si ale musíme ještě v dobách Říma několik staletí počkat. Je za něj považován až Američan Edward L. Bernays (1891 – 1995), který ve 20. letech zlomí tabuizované kouření žen na veřejnosti. Není žádným tajemstvím, že pro své kampaně využívá poznatků svého strýce . Tím není nikdo menší, než rakouský neurolog Sigmund Freud (1856-1939)! Public relations, tedy vztahům s veřejností, začíná od té doby růst pořádná pšenka. 
 
Ikonka: dpkpr.com

P.S.: Nápisem na ikonce se nenechte zmást, přestože je autentický. PR znamená dům či chrám, NTR symbolizuje božskost a KMT je Kemet, tedy starověký Egypt. 



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0346 s