Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 5.12.2022, svátek má Jitka 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 507
Registrovaní čtenáři: 518
Publikovaných článků: 13321
Komentářů: 11329


Měření



TV tip - FAUNŮV LABYRINT (hrůzy i poezie)

06.05.2011   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Spojení válečných hrůz a fantastického poetického světa malé dívenky? Drsné reality s magickým podzemním světem, v němž ožívají pohádkové bytosti? Lze to vůbec? Třemi Oscary oceněný film režiséra Guillerma del Tora FAUNŮV LABYRINT vás o tom přesvědčí.


FAUNŮV LABYRINT je ryze autorským dílem - režisér si sám napsal i scénář. Jméno Guillerma del Tora je navždy spojeno s filmovými horory a komiksy. I tady tyto prvky hrají svoji nezastupitelnou roli - ale přistupuje zde nečekaně druhá rovina a vytváří tak vyváženou kompozici, kterou přivítají i ti nejnáročnější filmoví diváci.

Ale začněme od příběhu. V roce 1944 za doby Frankovy vlády přijíždí těhotná matka s dcerou Ofélií za novým manželem Vidalem do vojenského tábora v horách. Vidal je sebevědomý a zároveň sadistický důstojník plně zaujatý úkolem zlikvidovat zbytky republikánských partyzánů. To je ta drsná strana filmu. K ní se pojí "příběh" Ofélie, která najde kamenný labyrint a v jeho skrytu se setkává s faunem. Ten jí sdělí, že je ztracenou princeznou, dcerou podzemního krále a dívenka musí podstoupit tři tvrdé zkoiušky, aby se dostala do otcovy říše. Tyto zkoušky splní, ale mnohem horší zkouška jí čeká v realitě, kde se, po smrti matky při porodu, musí střetnou s nenáviděným otčímem...

FAUNŮV LABYRINT volně a plynule přechází z drsné válečné reality do tajuplného světa. Pohádka pro dospělé? Podle režisérových slov je to „historické drama, zasazené do kontextu války, s pohádkovými a mytologickými bytostmi“ a zároveň „dojemný příběh, který otevírá základní otázky lidství, jež se týkají nás všech“. O fašismu pojednává spíše nepřímo. Přesto nutí diváka přemýšlet. Znovu dejme slovo režisérovi: „Pro mě fašismus představuje největší zlo. Je formou zvráceného překroucení nevinnosti, dětství. Proto je ideální pro vyprávění pohádky pro dospělé." Kdosi napsal, že ve filmu jde o: „Pokus ukázat analogii mezi vyhrocenými historickými událostmi a mytologickými archetypy, jež se v kultuře objevují napříč všemi věky.“

Výtvarně je film nesporně inspirován obrazy španělského malíře Francisce Goyi, zvláště jeho „temnými obrazy“. Obraz Saturna požírajícího svého syna byl například zásadní inspirací pro jednu z hlavních postav Labyrintu – Mrtvolníka. Z hlediska celkového prostředí je užito ilustrací Arthura Rackhama – jak říká režisér: „snažil jsem se navázat na perverzitu a vyloženě sexuální obsah jeho tvorby“. Ve filmu téměř není reálná scenérie, vše jsou efekty, realizovaná speciální technikou, dosud nikde nepoužitou. Oba světy se vzájemně prostupují…

Ozdobou filmu jsou herecké výkony. &Sestačtyřicetiletý Sergi López (vzpomeňte na jeho skvělé role ve filmech PORNOGRAFICKÝ VZTAH, HARRY TO S VÁMI MYSLÍ DOBŘE či &SPÍNA LONDÝNA) ztvárnil svého kapitána Vidala jako ztělesněné reálné zlo. Matku Ofélie Carmen, tak trýzněnou životem, dobou i novým mužem, hraje dvaačtyřicetiletá Ariadna Gilová (vzpomeňte na roli krásné herečky ve filmu KAPITÁN ALATRISTE). Malou Ofélii vytváří v době natáčení 11 letá talentovaná Ivana Baqueroová, která už v té době měla za sebou 4 filmy.

Film získal tři Oscary (kromě mnoha jiných cen – za kameru, výpravu a masky.
Jednou větou: Děsivý, ale zároveň krásný – takový je FAUNŮV LABYRINT.
********************************************
Režisér Guillermo del Toro
je sedmačtyřicetiletý tvůrce mexického původu. Byl vychován ultra katolickou babičkou a od mládí jevil zájem o horory a gotické romány. Už v osmi letech točil amatérské filmy. Tehdy chodil do jezuitské chlapecké školy a tajně snil, že bude režisérem. Nakonec se začal zajímat o zvláštní efekty a odstěhoval se do USA, kde navštěvoval kurzy pro pokročilé maskéry. Po návratu do vlasti se v 21 letech stal producentem více než 20 filmů, také psal kritiky a dokonce napsal knihu a oblíbeném Alfredu Hitchcockovi.

Prvním jeho filmem byl STROJ ČASU (1992) – ztvárnění mýtu o upírech (Cena kritiky v Cannes, mexický César). Svérázný styl mu otevřel cestu do Hollywoodu, kde natočil MIMIC v němž Mira Sorvinoová bojuje proti invazi mutantních humanoidních švábů. V Hollywooodu se mu nelíbilo, přijal nabídku bratří Almodóvarových natočit ve &Spanělsku nízkorozpočtový horor – vznikl PRINC BEZ KRÁLOVSTVÍ kde pod rouškou duchařiny se skrývá hluboce lidské dílo o dětech ze sirotčince, zažívajících hrůzy války. Později se s Hollywoodem usmířil, vrátil se a souhlasil s režií BLADE 2 a HELLBOY - dvěma adaptacemi komiksů, točených v Česku. Měl točit třetího HARRY POTTERA A VĚZNĚ Z ALBACANU – toho nakonec realizoval jeho kamarád a také producent dnešního filmu Alfonso Cuarón. Nyní se připravuje natočit novou hororovou verzi FRANKENSTEINA.
Foto: ofilmu.com, kultura.idnes.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2022 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0334 s