Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 7.12.2019, svátek má Ambrož a Benjamín 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12779
Komentářů: 11044


Měření



ART BRUT v MuMo!

24.07.2011   Julie Kolocová   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Art – umění, brut – surový, syrový, původní. Lze spojit nespojitelné? Co vede umělce ke ztvárňování světa kolem nás formou, která nahání husí kůži, vzbuzuje nechuť, násobí odpor k viděnému a zároveň naopak? Kam lze dojít ve svém vidění lidského tvora, přírody a vztahů? Na to není jednoduché odpovědět. Musí se umět naslouchat.

Tak i tohle je ART BRUT: ANATOMIA METAMORPHOSIS! 

V Muzeu Montanelli můžete „naslouchat" hned třem výtvarníkům. Anna Zemánková, Luboš Plný a František Dymáček. 

Anna Zemánková (1908 – 1986) patří bezesporu k těm metamorfózou "naladěným" autorům českého výtvarného umění. Art brut necítíme mrazením, odporem, ale plně rozvinutou fantazií, která nás přenáší do neexistujících tvarů a končin. Sledujeme stopy podobné lidské buňce, tvary připomínající postavu, ale vždy nově, jaksi vzdáleně a zasněně. Metamorfóz donekonečna, zkrášlované, zjednodušované lahodí jemnými tóny barev. Kresby jsou jemné, stíny přecházejí jeden do druhého, často si povšimneme dekorativního záměru, jako by vytvářela nové tkaniny. Pro svoji nadpozemskost bývá zařazována mezi tvůrce meditativní až spiritualistické. Kresby jsou opravdu nadpozemské, motivují k duchovnímu přijímání.



 

Co se působení týče je Luboš Plný (1961) úplným opakem. Jeho umění dráždí, vzbuzuje odpor. Nepřipustí nic snového, nereálného, při tvoření připomíná vědce sedícího nad novodobými mikroskopy, který pečlivě překresluje části lidské tkáně, cévní soustavy, prostě vše náležející tělu. Svoje perokresby pak doplňuje zdánlivě nahodile postavami nebo jejich částmi, a vznikají tak koláže připomínající skenování či záznamy tomografu i s odborným popisem. Zálibu v pitvání má prý již od dětství. Poslední velký impuls pro jeho tvoření mu dalo narození syna, kdy si nejen pečlivě zaznamenával všechny pocity manželky a úkony lékařů, ale odnesl si domů i pupečníkovou šňůru a placentu ke svému zkoumání a pozdějšímu ztvárňování. 





Spontánně tvořil zase naopak František Dymáček (1929 – 2003). Kresby propiskou, tužkou, ale třeba i fixy jsou propracované, tahy klidné, vyrovnané, ornamentální, zakulacení láká k pohlazení. Jako by žily svým vlastním vnitřním životem. Je v nich pohyb, dynamika, ale nedráždí, spíše nabíjí. Povznášejí do světa vnitřních myšlenek. Ty jdou svojí vlastní cestou. Nemají konce. Jeho kresby ji nemají. Velikost papíru není hranicí, je celý ponořen do toho žití a cítíme snadnou návaznost, přidala-li by se další plocha. Žití bez hranic, ale i bez disharmonie a zbytečných pletenců.






MuMo
Muzeum Montanelli
ART BRUT: ANATOMIA METAMORPHOSIS
Anna Zemánková/ Luboš Plný/ František Dymáček
15.6. - 30.9. 2011
Nerudova 13, Praha 1

(foto A. Zemánková - Bez názvu, pastel a tuš na papíře, 1.pol. 60. let, L. Plný - Bez názvu, kombinovaná technika na papíry, 2010, F. Dymáček - Bez názvu, mikrofix na papíře, 2000, zdroj: www.muzeummontanelli.com)


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.249 s