Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 16.4.2024, svátek má Irena 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Jak se šijí šaty Blanky Matragi?

03.01.2012   Aneta Šimonková   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Jak se šijí šaty Blanky Matragi?Jen si to představte. Doznívající vánoční atmosféra a nadcházející Silvestr vás trošku zavádějí do letargie. Na místo procházení se vánoční Prahou zabrouzdáte do Obecního domu, kde má výstavu kouzelnice z Bejrútu, paní Blanka Matragi. A nad šálkem skvělého punče nebo u sklenky výtečného vína s madam Blankou debatujete o tom, jak její šaty vznikají, co je její inspirací nebo z jakých materiálů šije. Jedna z našich nejúspěšnějších návrhářek připravila dvě taková vánoční setkání a my se s vámi nyní podělíme o atmosféru, která protnula jeden středeční večer.

O výstavě TimelessObecním domě jsme vás informovali již ZDE. Podle velkého zájmu čtenářů, kteří se na nás obraceli s nejrůznějšími dotazy ohledně aktivit paní Matragi, můžeme soudit, že spousta z vás měla minimálně v plánu retrospektivu tvorby paní Matragi navštívit. Koneckonců, čísla mluví za vše. Výstavu zatím vidělo 14 000 návštěvníků. Projekt je ale dynamický stejně jako paní Blanka, takže není vyloučeno, že se do prostor kulečníkových sálů podíváte i vícekrát, aby vám něco neuniklo. Jednou z příležitostí je možnost nechat se provést výstavou přímo paní Matragi. Jaké bylo vánoční setkání?

 Umělecké dílo Blanky Matragi může být i v kratším podání. Aplikace u krku má přímo vzdušný efekt.
 
Distingovaný uragán
I když zima není třeskutá ani typicky ladovská, tak u vchodu každého zahřál punč s ovocem a strouhanými mandlemi. Vůně lahodné tekutiny a pečených kaštanů, které se zatím skrývaly pod pokličkou, navozovala lehce relaxační atmosféru, kterou prostupovala arabská hudba. Mezi natěšenými návštěvníky, kteří pojali akci jako opravdový kulturní zážitek a oblékli se pomalu jako do divadla, se najednou vyskytla štíhlá silueta dámy s ohnivou hřívou a nikdo nezůstal na pochybách, že se právě objevila známá temperamentní návrhářka. Kdo by ale čekal, že bude směrovat návštěvníky ve svém rychlém tempu (někteří paní Blanku označili díky její akčnosti jako uragán), tak se zmýlil. Naopak. Paní Blanka hned na začátku dala vybrat hostům, jakým směrem se půjde prohlídkou a plynule se přehoupla z vánoční atmosféry do povídání o své 30leté kariéře.

Kombinace krajky a malých "lupínků". Toto je nejnovější tvorba, ovšem jedny z prvních úspěšných výtvorů Blanky Matragi (které znamenaly vstup do arabského světa) byly tzv. lupenové šaty, které byly též černobílé. Jen měly ty "lupeny" větší.    

Začátky Blanky a Makrama
Ty ses zbláznila, to tě zničí.“ Tak prý komentoval manžel paní Blanky, pan Makram Matragi, situaci, když jeho ženě nabídly Pražské mincovny možnost otevření butiku. Problém prý tehdy viděl v tom, že návrhářka je zvyklá dělat Haute Couture a ne přímo sériovou výrobu, což je jiný zápřah. Když ale tuto historku paní Blanka vyprávěla v Obecním domě, tak úsměv jejího manžela, který ji stál (a vždy stále stojí) po jejím boku, naznačil, že je na manželku hrdý, když se posunula opět kousek dál. My se ale nyní posuneme dále, ale v čase zpět. První sekce nás totiž odkazuje na začátky Blanky Matragi v Libanonu. Tehdy, v 80. letech, se nosily bohatě zdobené šaty z těžších materiálů a na jednom artiklu jsme mohli vidět penzum různých barev. Tvorbu Blanky Matragi tak připomínají dobové fotografie, kdy si návrhářka stála sama modelkou a její muž vše dokumentoval fotoaparátem. Mimochodem, zde se zase ukázal rukopis Makrama Matragi. Jeho snímky poznáte podle toho, že často mají světlo v pozadí, takže na modelce to pak zjemní obrysy a celému snímku to dá punc mixu hollywoodského prostředí s atmosférou renesančního obrazu. Pro hmatatelnější představu si pak návštěvníci mohli prohlédnout výšivky na sametu, saténu a jiných těžších látkách, a sem tam se objevily i transparentní materiály. V nostalgickém vzpomínání pak sama návrhářka prozradila, co jí imponuje. „Líbí se mi, že třeba filmové hvězdy si na červený koberec vyberou róbu z padesátých let. Ono to také vypovídá o kvalitě těch šatů, když si je můžete vzít po půl století,“ řekla návrhářka a hned podrobila naslouchající skupinku otázce. „Kdy si myslíte, že toto sako bylo vyrobené?“ tázala se paní Blanka s ohledem na skvěle padnoucí vyšívané sametové zelinkavé sáčko s nabíranými rukávy. „Dvacet let?“, hádala jedna dáma s tím, že zhruba v té době se nosily podobné střihy. Nakonec návrhářka prozradila, že oděvní artikl, který pořád dokonale sedí, drží tvar a je nositelný, má za sebou 28 let existence. Sáčko bylo tak trochu „živoucí legendou“ o vhodném investování do oblečení, což spousta Čechů ještě nemá tak v malíčku.

Kombinace grafiky, perlí a plastických aplikací. Nejnovější Haute Couture model budí na nositelce dojem, že se jí po zádech přes rameno až na hruď vine liána ušlechtilých květin.

Digitální pr?t-?-porter
Najednou se velkým skokem ocitáme v digitální přítomnosti. Na zdi visí skici a tři barevné vzorky malovaného a vyšívaného plátna (odraz nejnovější kolekce 2012). Paní Blanka nejprve popisuje postup rozkresu. „Skicování u mě probíhá rychle, vezmu do ruky tužku a navrhuji model. Co se týká látky, tak tam trvá asi 30 minut, než zaschne barva. Pak se do práce pustí šičky, které mají ale předem předkreslené, po jakých liniích mají šít, aby to bylo přesné. Kdyby tato látka byla prosvětlená, tak uvidíte, jak je to přesně podle pravítka rozkreslené,“ ukazuje paní Blanka prstem. Některé vzory nejnovější kolekce Haute Couture se pak staly předlohou i pro digitální tisk na látky, ze kterých se tvoří kolekce Ready to wear (pr?t-?-porter), již můžete zakoupit v butiku Blanky Matragi hned z boku Obecního domu (informovali jsme ZDE). A nyní tu navíc mají i až 50% slevy na prvotní pr?t-?-porter kolekci! Ta, jak už jsme zmínili, nese otisk Haute Couture modelů. „Tady jsem se inspirovala klávesami klavíru,“dodala Matragi a zároveň také připomněla, že ji inspiruje i František Kupka. V proměnlivosti motivů na dezénu látky pak skutečně poznáte odraz třeba Kupkova Prisme (1947). V této části už to některým zvídavým návštěvníkům nedá a ptají se paní Blanky, jak se její šaty perou. Návrhářce se rozsvítí oči a začne se potutelně usmívat. Těm, kteří už četli její biografie, dojde, co asi paní Matragi odpoví. „Je zvláštní, že tuhle otázku dostanu vždycky jenom v Čechách. Nikde jinde se mě na to neptají. Tak je vyperte a uvidíte,“ nabádá paní Blanka s tím, že lidé si její šaty nechávají čistit třeba v čistírnách. Jen upozorňuje, že to je třeba v Rakousku, v českých čistírnách toto klienti zatím asi moc nezkoušejí. „Teď sem přijela jedna topmodelka, Andrea se jmenuje, která se vdávala v mnou navržených šatech (ty můžete vidět v knize Jedu dál od B. Matragi – pozn. red.) a ty mi sem také půjčí. Akorát jsou trochu špinavé, no tak je vyperu,“ poodhaluje to, co paní Blanka dělá se svými šaty. V expozici dále se ostatní pokochají prvními malovanými šaty z dob před pěti lety. Tyto šaty asi nejvíce zachytila česká veřejnost a má je s tvorbou paní Blanky spojené. Spojnicí tvořenou diamantovými šperky pro českou společnost D.I.C. se dostáváme ke svatebním skvostům.

  &Saty Haute Couture, podle kterých vznikl digitální vzor na Ready To Wear kolekci.
Figuríny vtipně zdobí korunky jako pro princezny.

&Saty bez švů?!
Paní Blanka se jednou vyjádřila v duchu, že dělat svatební šaty, je snem návrháře. V části, kde je vystavených pár těchto svatebních kousků, se pak rozplývá nad tím, jakou kreativitu ji tato tvorba nabízí. „Třeba tyto,“ nasměruje zvídavé pohledy a dodává: „Tyto šaty jsou inspirované japonským stromem sakura, takže jsou pošité drobnými květy, které si vyrábíme sami. Klient za mnou tehdy přišel, že chce šaty v japonském stylu, seznámil mě se stylistou, který se staral o dekorace a já pak pochopím, v jakém stylu se bude svatba odehrávat.“

&Saty podle japonského stromu sakura.

V této fázi prohlídky se celá skupinka zdrží, paní Blanka se opře o zeď a celá konverzace probíhá jako v kruhu nejbližších přátel. K návrhářce se pak směrují dotazy různého rázu. Například i ten, jestli ji někdo šaty vrátil, že takto je nechce. „Néé, to se nikdy nestalo,“ říká paní Blanka a dodává, že musí být opravdu tak precizní, aby se jí toto nestalo. „V tom arabském světě jsem se hodně naučila. Oni vás nenechají vydechnout. Neexistuje, abych třeba měsíc nemalovala. Když jim ukážu prezentaci své nejnovější kolekce, tak se jim hodně líbí, ale už chtějí zase něco jiného, novějšího,“ poodhaluje návrhářka náročnost svých klientů. Svatebnímu oddílu dominují asi nejdražší šaty celé výstavy. Svatební róba, která má úctyhodných 18 kilogramů.
 
Věřili byste, že tyto šaty váží 18 kilogramů?
 
Jak tak přítomní zkoumají oděv, tak se návrhářky ptají: „A kde jsou švy?“ Paní Blanka zpočátku odběhne od tématu a říká, jak třeba vidí české návrháře. „Třeba leckdy vidím i dobrý nápad, ale ta krejčovina už tam trochu vázne,“ naznačuje paní Blanka, že i geniálně nadaný výtvarník musí mít kolem sebe spolehlivý tým řemeslníků. „No a ty švy… Tak já dělám z klasických látek, stočtyřicítek (běžná metráž látky má kolem 140 centimetrů – pozn.red.)… Ale to víte, tak jsem kouzelnice,“ usmívá se záhadně a zřejmě naráží na název jednoho dokumentu, který ji popisoval jako kouzelnici z Bejrútu. „Je to jako v té pohádce… šaty z mlhy, noční oblohy ...,“ popisuje své vize paní Matragi. A skutečně. Když se podíváte na ony šaty, tak vám dojde, že nemůžete postupovat jen podle šicích pravidel. Musíte mít k materiálu respekt. Jednat s ním jemně, obtáčet a tvarovat látku tak, aby se vytvořilo něco uměleckého, nadpozemského, ale přitom i realistického, aby oděv podtrhl vaši osobnost.
 
Detaily tvoří originál. Třpytivé kameny hledejte i mezi lupínky v sukni.
Na zadní části šatů můžete vidět propojenost tvorby Blanky Matragi. Hedvábí připomíná malované "motýlí šaty" před pěti lety, vzor na něm a motivy na transparentní části jsou grafikou z nejnovější tvorby.

Výšivka jako imprese
Celá výprava směřuje k motýlímu období, tedy další fragment z tvorby staré pět let. V této sekci návrhářka přichystala občerstvení pro návštěvníky a pohostila je vínem až z dalekých arabských zemí. Pomalu se všichni dostávají k expozici nejnovější tvorby. U vitrínek s výšivkami paní Blanka popisuje, jak dezény vznikají. „Když ukazuji návrhy, tak prezentuji i vzorky výšivek. Podívejte třeba na tuto,“ směřuje prstem k blankytně modrému hedvábí. „Mám ráda plasticitu, takže motiv vzniká za použití několika odstínů jedné barvy, používám výšivku, štras, pajetky i krajky. Je to jako impresionistické vyjádření. Když impresionisté chtěli něco vyjádřit, tak také využili barev a vrstev k tomu, aby přenesli, jak na ně daný motiv působí. Právě tou výšivkou nitěmi a tím, jak se na ní našijí třeba flitry, ten motiv vystoupne z látky,“ snaží se paní Blanka přiblížit své tvůrčí počínání. Pak se stačí zaměřit jen na výšivky. Skutečně. Lavírování (přechod světlého k tmavému tónu a naopak roztíráním barvy - pozn.red.) není jen doménou malby na hedvábí. Stačí se zaměřit na výšivku fialové barvy a uvidíte něco podobného. Od temného koloritu, přes lila se přechází ve světlounký nádech až po bílou. Plasticitu podporuje i výšivka z nití, která je pod štrasovými a perlovými aplikacemi.
 
 
Tmavé, střední a světlé tóny vytváří přechody v odstínu jedné barvy. Podšití látky a následná aplikace štrasu zase podpoří plasticitu výšivky.
 
Barevné přechody se nevytváří jen malbou nebo výšivkami, ale návrhářka má bezpočet perlí a jiných komponentů v barvách, kde jsou nuance mezi odstíny.
 
Je to jen nepatrná ukázka, takovým dílem se ale vyzdobí celé šaty.
Vypadá to jednoduše, ale právě v jednom odstínu je zapotřebí vést výšivku tak, aby byl rozpoznatelný i motiv. Proto je potřeba použít i více tvarů flitrů.
 
Ale paní Blanka jde ještě dál. Flitrové aplikace zde netvoří jen obrazce na látce. Jednotlivé komponenty jsou protkané nití, kdy se vytvoří jakoby subtilní šňůrka z flitrů a teprve z té se aranžuje požadovaný motiv, jenž umocní prostorovou výraznost zdobení. Opět je paní Blanka pod palbou otázek. „A co třeba, když přijde trochu silnější zákaznice…?“ osmělí se dívka, která naráží na to, že na pannách jsou šaty s poměrně úzkým pasem. „Já dokážu šít na kohokoli. Nemyslete si, i ke mně chodí ženy, které jsou třeba po osmi porodech, tak potom už ta postava není tak pevná,“ říká paní Blanka a přidá historku o jedné korpulentnější klientce ze Slovenska. „Přišla ke mně dáma, že by chtěla něco ode mě. Nezáleželo jí na tom, co to bude, kolik to bude stát, jen říkala, že nechce klasické šaty. Tak jsem jí udělala takové svetrové šaty a ona byla nadšená, že jich chce hned pět. To mi vyrazilo dech, protože mám i jiné zakázky. Tak jsem jí nabídla i modely ze své nové kolekce a ona byla tak nadšená, že mi nabídla, že mi otevře butik pro plnoštíhlé v Bratislavě a budu mít vystaráno,“ svěřila se paní Blanka s tím, že expanzi na Slovensko zatím neplánuje, ale kdo ví… V reakci na štíhlost se pak odkazuje i na kauzu, která proběhla v médiích, a sice že požaduje na molo jen velmi hubené modelky. „Není to tak, že chci anorektičky, to rozhodně nepodporuji. Mám ale šaty v určité velikosti, a když je pak neoblékne modelka, která mi pak nakonec roztrhne tři zipy, protože se do nich chce nasoukat, tak je pak samozřejmě předvádět nemůže. No a z toho vzniklo to, že jedna dívka řekla novinářům, že asi šiji pro anorektičky. Přitom jsem nikoho neurážela, jen té modelce nebyly mé šaty, tak je oblékla jiná,“ osvětila paní Blanka celou situaci.
 
Nenechte se mýlit. Malba není na jedné látce, kde jsou výraznější a jemnější motivy. To, co je slabší, je další vrstva látky. Efekt tak ještě více povznese šaty na pohádkový model.  Výsledný efekt pak vedle sebe staví dva motivy - dominatnější malbu a třpyt s prosvítajícími prvky, které se jakoby ztrácejí v mlze.
 
Sošné vlohy
Dostáváme se k sochařskému umu paní Matragi. Návštěvník může už při příchodu spatřit sochařské výtvory, ten největší ale stojí na točně v největším sále. Bronzová socha pro třebechovickou tvrz nápadně připomíná šaty paní Matragi. Lehkost dodala masivnímu materiálu vzletnost námětu. Jen si představte dívku, která se točí kolem dokola a kolem jejího těla se vine hedvábný model. Na závěr paní Matragi ještě sděluje své postřehy z nového působení v Praze a to i díky novému butiku. „Dnes si u mě čtyři zákazníci koupili šaty, ale i tak vidím, že se pořád učím. Například mi mnozí zákazníci říkají, že prodávám oproti jiným butikům pod cenou, teď spousta lidí chce hlavně šaty na plesy, takže i tímto směrem se nechávám vést, protože já jsem vždy dělala na zakázku,“ poodhaluje nové zkušenosti paní Blanka. Na závěr ještě připojí třeba zajímavou informaci, že na šaty, které mohou návštěvníci vidět v expozici, bylo spotřebováno asi kolem 400 metrů látky. A pak se jen chopí pera a směle podepisuje knihy, katalogy, skicy a fotí se se spokojenými návštěvníky, kterým zpříjemnila jeden večer. Jestli litujete, že jste něco propásli, tak si troufám tvrdit, že to nebyla poslední akce. Stačí jen sledovat oficiální FaceBook návrhářky, kde vás budou včas informovat o různých akcích, kterých paní Blanka chystá bezpočet, a protože je hodně spontánní, tak si myslím, že ani sama ještě úplně neví, jaký bude mít program tento rok. Je ale jisté, že to bude zase něco úplně jiného. Jen si vzpomeňte, který návrhář by dělal výstavu šatů, osobně vás prováděl expozicí, tu by obměňoval a v podstatě vám řekl své know-how? Ostatně, tím se vracíme i k titulku. I když budete mít kompletní návod, jak se přesně dělají šaty od Matragi, tak nikdy je nemůžete mít stejné. Základ je ve tvůrčí schopnosti a rukopisu autora a to je vždy jen jeden originál. Ale o to daný večer ani nešlo. Přítomní na vlastní oči viděli, že šaty z pohádky o princezně se zlatou hvězdou, které se stříhají z oblohy a jsou lehké jako list, když padá do vody, mohou existovat nejen v pohádce, ale i v našem světě. Nyní konkrétně v Obecním domě... 
 
Paní Blanka nadšeně povídala o své práci i soukromí. Čas vyhrazený na prohlídku ji tak rozhodně nestačil. Což návštěvníkům vůbec nevadilo.

Foto: Aneta &Simonková


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Jarka - 4.1.2012 - 21:40

Milá Blanko
Jsem nadšena Vaší prací,četla jsem Vaše knihy,nejte nejlepší jen v práci kterou s nadšením tvoříte,ale i knihy jsou tak úžasné,že se od nich člověk nemůže odtrhnout.Jen popisování dne kdy Vaše maminka s tatínkem jdou na ples,jak se z nich během chvilky stanou úplně jiní lidé, na které nemůžete přestat hledět,je jako bych se vrátila do svých dětských let a mohla prožít to co už nikdy nemohu.jsem Vámi okouzlená a přeji Vám jen spoustu nových nápadů.Děkuji za to že jste Jarka.


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0352 s