Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 8.8.2020, svátek má Soběslav 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12923
Komentářů: 11146


Měření



MUŽ, KTORÝ LUŽE - TV tip

14.09.2012   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Co je pravda a co lež?. Kde končí realita a začínají představy? Co je skutečnost a co fantazie? Co jsou vzpomínky a co přeludy? Těch otázek klade film MUŽ, KTORÝ LUŽE (1968) ještě daleko více.

Tou první možná bude i to, kdo je vlastně ústřední hrdina filmu. Muž, který po válce přichází do slovenské vesnice vystupuje pod různými jmény. Sám se divákům představuje. Jmenuje se Jan. Vlastně ne. Jmenuje se Boris Varissa, ale říkají mu Jan a někdy také "Ukrajinec".

Přichází do starého panského domu a vydává se za údajně padlého spolubojovníka Jana. Má snahu vyprávět svůj příběh, ale s každou scénou vyvrací svá předchozí tvrzení a balancuje mezi zcela protikladnými polohami. Janova žena mu nevěří, ale on dokáže okouzlit všechny ženy v okolí. Je hrdinou až do chvíle, kdy se objeví skutečný Jan a muže zastřelí. Film však pokračuje dál - Muž vstane a začne vyprávět novou verzi...

MUŽ, KTORÝ LUŽE mísí v ústřední postavě. pravdu a lež, fantazii s realitou a vzpomínky s přeludy, aby došel do stavu jakéhosi „imaginárního nadskutečna“. Je hlavní postava filmu hrdina odboje nebo lhář? To si musí divák rozhodnout sám. Režisér Alain Robbe-Grillet tu jakoby oživil postavu barona Prášila, který je zároveň i Donchuánem - svými řečmi oslňuje a získává přízeň žen. Realita se mísí se snem až se oba pojmy ztratí a možná si položíte otázku - co je důležitější: život sám nebo hra na život, skutečnost nebo předstírání?

Film je otevřen různým interpretacím a záleží na vnimavosti diváka, jak si s jeho složitou strukturou poradí, jak si jeho útržky zařadí. Složitý myšlenkový podklad je vyjádřen složitou kompozicí - volně přechází od reálného obrazu k retrospektivám, představám a halucinacím, pohrává si s kontrapunktem obrazu a zvuku. Silně stylizovaný je i herecký projev. Robbe-Grillet si hádanky přímo hýčká a v jejich kladení je důsledný. A vůbec se neptá, co tomu řekne divák.

Hlavní roli vytvořil osobitým způsobem francouzský herec Jean-Louis Trintignant (viz foto - v té době slavný za roli ve filmu MUŽ A ŽENA, z pozdějších rolí připomeňme KONFORMISTA, PENÍZE TĚCH DRUHÝCH či TŘI BARVY: ČERVENÁ). Byl za ni oceněn na festivalu v Berlíně Cenou za herecký výkon. Ve slovenském dabingu ho namluvil Ladislav Chudík. V dalších rolích dostali možnost slovenští herci Ivan Mistrík, Zuzana Kocúriková, Sylvia Turbová (viz foto), Jozef Čierny či Jozef Króner.

MUŽ, KTORÝ LUŽE je důslednou ukázkou toho, jaká poetika ovládala film konce šedesátých let - vzpomeňte třeba na Resnaisův film LONI V MARIENBADU. Navíc jeho tvůrce je i známým spisovatelem tzv. "Nového románu," který čtenáře také nijak nešetřil.

Připomeňme si toto jméno:

Režisér a spisovatel Alain Robbe-Grillet (1922-2008)

Jsem poslední spisovatel“ řekl o sobě na Festivalu spisovatelů v roce 2002 v Praze. Je znám jako zakladatel a vůdčí osobnost tzv. Nového románu, kde spolu s Natálii Sarrautovou, Michelem Butorem a Claudem Simonem se zasloužili o proměnu tradiční románové formy. Odmítali psychologii, vsadili na předmětnost a neosobní popis. Jeho názory na literaturu vyšly v knize Za nový román (česky 1970). Z jeho knih vyšli česky Gumy a Žárlivost. Zejména v Žárlivosti se projevuje autorův typický postup: spisovatel píše, že se děj neodehrává nikde jinde než v hlavě vypravěče, to jest v hlavě spisovatelově a čtenářově. V knize tak jsou líčeny pouze zrakové vjemy a úvahy klamaného manžela, aniž se hlavní postava ve vyprávění vůbec objeví.

Tento autorův postup se uplatnil rovněž ve filmu. Podstatný je Robbe-Grilletův podíl na slavném Resnaisově filmu LONI Z MARIENBADU (1961), k němuž napsal scénář. Sám si zkusil režii na filmech Nesmrtelná a Transibiřský expres. V prvním se francouzský profesor v Instambulu zamiluje do tajemné ženy, která mu však zmizí a on ji celý film hledá (a nenajde). V druhém filmu se scénárista a režisér ve vlaku dohadují o svém dalším filmu, potkávají herce (Jean-Louis Trintignant) a vše ústí do jakéhosi podivného snění,o němž režisér říká: „film se neodehrává v hlavě mírně absurdního vyprávěče, ani v hlavě herce, kterému události přerostly přes hlavu, nýbrž v mé hlavě, což znamená v té vaší“.

Koncem šedesátých let na pozvání Alberta Marenčina přijel Robbe-Grillet na Slovensko, kde natočil dva filmy. První z nich je MUŽ, KTORÝ LUŽE a následoval EDEN a POTOM - podivný portrét bratislavské mládeže, která se schází v jakési kavárně jménem EDEN, která je zároveň jakýmsi tajemným labyrintem, kde se prolínají sny, touhy a přání. Šest dalších filmů, které Robbe-Grillet poté natočil, jsme už u nás neviděli.
 Foto: kinema.sk, sfu.sk, toutlecine.com

****************************
MUŽ, KTORÝ LUŽE (L´homme qui ment)
Slovensko, Francie 1968, režie Alain Robbe-Grillet

uvidíte na programu CS FILM v pondělí 17. září od 20,00 hodin

 


 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2558 s