Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 22.2.2020, svátek má Petr 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 506
Publikovaných článků: 12817
Komentářů: 11058


Měření



Jak vypadají podoby vzdoru?

24.10.2012   Aneta Šimonková   Výtvarné umění   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

DOX představuje jedinečný výstavní projekt téměř dvou desítek objektů originálního českoamerického umělce Jana Jakuba Kotíka. Autorovy instalace všedních předmětů z domácího prostředí zasazených do nečekaných a často humorných souvislostí slouží potřebě problematizovat zažité společenské a politické struktury.

Jan Jakub Kotík (1972 – 2007) byl v českém prostředí vnímán především jako rebelující konceptualista, který svými instalacemi angažovaně komentoval společenské, často přímo politické dění. Výstava v DOXu dokazuje, že toto je poněkud zúžené vnímání jeho tvorby. Vystavené objekty se vyznačují i precizním zpracováním a silným důrazem na jejich estetické vyznění.

Předčasně zesnulý Kotík vyrůstal i studoval ve Spojených státech amerických. Po dokončení studií v ateliéru Hanse Haackeho na slavné umělecké škole Cooper Union v New Yorku a krátkém působení na newyorské - především hudební - scéně na přelomu milenia definitivně přesídlil do Prahy, kde získal renomé i  jako výtvarný umělec.

Součástí výstavy je proto i dílo Kotíkova učitele Haackeho, významného konceptuálního umělce a jednoho ze zakladatelů institucionální kritiky, jehož vliv na Kotíkovu tvorbu byl nepochybný. Silné působení  amerikanizovaného prostředí se vůbec výrazně promítlo do jeho tvorby, což je příznačné i pro motivy jeho děl.
Témata jako uspořádání globalizované společnosti, fungování světa velkých korpoprací a jejich působení na osobní život či problém vzájemného provázání médií, průmyslu a politiky byla po jeho příchodu v tehdy ještě dosti apolitickém prostředí výtvarného umění v české společnosti, nacházející se stále v procesu postkomunistické transformace, stále ještě vzdálená.

Svůj věhlas si tak v Česku Kotík získal především svým konceptuálním přístupem
k objektům, které byly i přes svůj zjevně politicko-sociální přesah na míle vzdáleny prvoplánovému charakteru angažovaného umění devadesátých let. Pro Kotíka je typický moment absurdního posunu smyslu, případně vtipná reinterpretace, díky nimž dokáže získat odstup od reality, komentovat ji a neustále zpochybňovat mocenské struktury.

Domácí spotřebiče či kusy nábytku s motivy vojáků či zbraní mají upozornit na technologii moci či agresívní politiky, prostě na banalitu zla. Takovýto kontext totiž proti sobě staví obyčejnost a znepokojivé symboly politické expanze.
Přes jasně vymezený rámec je výstava Jana Jakuba Kotíka v DOXu i průřezem jeho tvorbou. Vedle vrcholných děl se tu objeví i několik doposud nevystavených prací ze studentských let na Cooper Union.

Podle kurátorky Markéty Staré se na tvorbu předčasně zesnulého Kotíka ve výstavních prostorách DOXu nenahlíží skrze politicky podmíněné okruhy témat, které jsou pro umělcovu tvorbu charakteristické, ale jedná se spíše o analytický pohled na prostředky, které autor ke své výpovědi využívá.
 
Výstava je pro veřejnost otevřena od 11. 10. 2012 do 7. 1. 2013.

DOX Centre for Contemporary Art
Poupětova 1, 170 00, Praha 7

Otevírací doba: Po 10–18, Út zavřeno, St–Pá 11–19, So–Ne 10–18. 

Zdroj: www.doxprague.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2388 s