Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Nuda jako nejlepší přítel násilí?

03.06.2013   redakce   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Nuda jako nejlepší přítel násilí?Dánský spisovatel Jussi Adler-Olsen má na svém kontě již několik kriminálních thillerů, z nichž první do češtiny přeložený Žena v kleci patřil v roce 2011 k nejlépe prodávaným titulům na našem trhu. Syn psychiatra a sexuologa, vystudovaný lékař, sociolog a filmový vědec se zkušenostmi z nakladatelského průmyslu – to je vskutku portfolio, které skýtá úrodné podhoubí pro psaní úspěšných napínavých knih. A nutno uznat, že Adler-Olsen využívá jeho potenciálu velmi účinně.

Zabijáci jsou dalším příběhem ze série o případech Oddělení Q včele s hlavním komisařem Carlem M?rckem a jeho asistentem syrského původu Asadem.
Hned po prvních stránkách si čtenář pravděpodobně zakleje: zatracená zlatá mládež! Za znovuotevřeným případem brutální vraždy dospívajících sourozenců totiž zřejmě stojí skupinka někdejších studentů prestižního lycea, dnes už patřící k dánské elitě. Za studií se v nich z nudy probudily sadistické sklony. Zvrácenou zábavu podporovali nejrůznějšími rituály, zejména společným sledováním Mechanického pomeranče, orgiemi či organizovanými lovy. Skupinové sdílení v nich pochopitelně vzrušení jen upevňovalo, takže jim jejich spiklenectví vydrželo až do doby, kdy se ze všech členů staly úspěšné persóny dánského společenského života pravidelně se objevující na přebalech dánských tiskovin. Všechno má ale svou trvanlivost a časem začnou vznikat praskliny, kterými tu a tam něco unikne ven. Když se uvnitř této party začnou projevovat slabé články, je nutno je eliminovat. Rivalita a nejistota mezi nimi narůstá a s tím i vzájemná podezřívavost. Celou situaci navíc komplikuje Carl a Asad svým novým vyšetřováním, které postupně odhaluje, že zdaleka nešlo pouze o tu jednu vraždu...
 
Autor prý trávil dětství v prostředí dánských psychiatrických ústavů – nikoliv jako jeden z jejich chovanců, ale jako syn svého otce, lékaře. Zdá se, jako by si z těchto let odnesl poměrně přesné představy o jistých temných stránkách lidské osobnosti, které před čtenářem nyní velmi efektně odkrývá.
Kromě Kubrickova Mechanického pomeranče se nabízí srovnání s jiným filmařem, a to dánským Larsem von Trierem. Cosi společného v jejich poetice zřejmě spatřuje i producent Trierovy Melancholie, protože zakoupil práva na zfilmování Adler-Olsenových příběhů o Oddělení Q (premiéra na podzim 2013). Oba tvůrci se noří do těch nejčernějších hlubin lidské povahy a vynášejí je na hladinu jako by nic, tak jak jsou, holé jako Adam a Eva v ráji. Rozdíl mezi Adler-Olsenem a Trierem je však v tom, že narozdíl od Triera se spisovatel nevyžívá v explicitním zobrazení potažmo popisu násilných či jinak drastických scén. Mnohem více pracuje s prostým konstatováním, které dále nerozvádí, nebo s indiciemi, které samy o sobě nepůsobí brutálně, ovšem o to více se rozvíjí ve čtenářově představivosti. A protože nejde o prostředí hezké, neboť násilí není hezké, může být četba o to palčivějším zážitkem, který slabší povahy jednoduše nezvládnou.
 
V současném zvýšeném přílivu severských detektivek a krimi thillerů vynikají knihy Jussiho Adler-Olsena především autenticitou, s jakou ztvárňuje své románové postavy. Však také mnohým z nich stáli předobrazem skuteční lidé, které autor, jak sám tvrdí, za svůj život potkával. K dynamice čtení přispívá četná dialogičnost a členění na krátké a napínavě vystavěné kapitoly. I přes zdánlivě dlouhých 400 stran tak knihu zhltnete během pár večerů nebo třeba deštivého víkendu.
 
Jussi Adler-Olsen: Zabijáci
Host, Brno, 2012


titulka: Host
Autor: Jitka Hanušová


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0204 s