Tabletem do kamene
25.12.2013
redakce
Výtvarné umění
Na závěr roku 2013 bude v Novoměstské radnici k vidění ojedinělá výstava dosud neprezentované umělecké disciplíny, AppArtu.
App = v počítačovém slangu zkrácenina slova aplikace/program/software
Art = zdomácnělý anglický výraz pro umění, tvorbu, dovednost
Výstava s tajemným názvem „Tabletem do kamene“ a podtitulem „Litografie 21. století“ představuje filosofii tvorby, díky jejímž principům vznikají za pomoci nejmodernějších digitálních technologií originální autorské tisky realizované klasickou litografickou metodou starou stovky let. Expozici, spojující výtvarné techniky napříč staletími, můžete navštívit od soboty 7. prosince 2013 do neděle 5. ledna 2014 v přízemí Galerie NR vstupem z Vodičkovy ulice. Otevírací doba je denně kromě pondělí a státních svátků od 10 do 18 hodin.
Autorem výstavy je Rostislav Říha, architekt, malíř a sochař, který se ve všech těchto oborech snaží nacházet způsob, jak nově spojit tradiční média s digitálními.
Idea AppArtu vznikala postupně:
„Pro každý proces tvorby je vhodný jiný nástroj, některou myšlenku zachytí člověk snáze skicou na papír nebo dlátem do kamene, jiná se lépe prezentuje digitálně. Moderní technologie dnes nabízejí nové možnosti prezentace a komunikace idejí. Ne vždy je ale k dispozici takový nástroj (tedy aplikace, program, software), který odpovídá přesně našim požadavkům. Pro dobrý výsledek a ze samotné podstaty digitálních technologií je důležité nespokojit se pouze s dostupnými možnostmi programu, ale aktivně se podílet na jejich rozšíření, komunikovat s ostatními uživateli, vývojáři a programátory a spolupracovat tak na jeho evoluci. Nakonec stejně jako u fyzických médií je výsledné dílo vždy limitováno možnostmi nástroje...“, říká Rostislav Říha. Základní princip AppArtu, kterým je požadavek na efektivní propojení tradičních a digitálních technologií s důrazem na ty digitální ve chvílích, kdy je třeba provádět rychlé a kontrolované změny a diskutovat o nich, byl dlouhá léta uplatňován při projektování staveb v kolektivu architektonické kanceláře RH-ARCH, jejíž je Říha zakladatel.
Potřeba upravit si software na míru tak, aby byl plnohodnotným nástrojem osobní tvorby, ale nezůstala pouze u návrhů architektury, naopak provázela Rostislava Říhu i při jeho volné tvorbě, kterou v poslední době zaměřil na skicování na tabletu. Čím větší množství ryze autorských úprav (např. tvorba vlastních virtuálních štětců včetně definice reakce na přítlak ruky) v používané aplikaci nastavil, tím více mu bylo jasné, že takto vzniklé skici nejsou jen předlohou pro následné přenesení například na malířské plátno, ale svébytným uměleckým dílem. Jak přibývalo úprav pracovního prostředí na základě konkrétních osobních požadavků, tak se zvýrazňovala role programátorů i dalších uživatelů jako spoluautorů díla, které by jinde a jinak vzniknout nemohlo.
„Během samotného tvůrčího procesu digitální technologie otevírají nové možnosti a v mnoha ohledech je lze považovat za nadřazené těm tradičním, dopisy už asi v ruce znovu psát nezačneme…funkcí jako je „zpět“ a „kopírovat“ se už nevzdáme. Ale ve chvílích, kdy chceme virtuálně vytvořené dílo zhmotnit, narážejí moderní technologie na své limity. Tisk z laserové tiskárny sice nevybledne po roce tak, jako se to dřív stávalo u faxu, ani ten se přitom nemůže měřit s tím, co lze vytvořit tradičními technologiemi, které se precizovaly po staletí. Novým problémem, který před nás právě ty půvabné funkce jako „kopírovat“ staví, je pak otázka autorství, co je vlastně originál…Warholovy pokusy se sítotiskem působí v době, kdy i ten nejlevnější digitální fotoaparát nabízí předdefinované umělecké efekty, až naivně“, poukazuje Říha a zároveň dodává: „AppArt ve volné grafice ukazuje, jak lze propojit flexibilní a proto z hlediska autorství těžko uchopitelný svět digitálních médií se zažitou konvencí autorského originálu:
Návrh vzniká virtuální cestou na tabletu (21. století, kde originál de facto neexistuje) a následně je přenesen pomocí offsetu (tradiční tisk 20. století) do kamene (litografie 19. století, kde každý výtisk je nezaměnitelným originálem).“
Touto metodou vznikla prodejní série cca padesáti grafických listů v nákladech 10-45 kusů od jednoho díla a výběr z ní je k vidění právě na výše zmiňované výstavě.
„Jeden každý grafický list je unikátní, neopakovatelný. Náhody ručního namíchání barev a setření konkrétního kamene se v každém tisku snoubí s prací programátorů, se vstupy ostatních uživatelů, s grafickým návrhem… “, vysvětluje Rostislav Říha, jak důležitou roli hraje v litografii 21. století komunikace.
Expozice se ale neomezuje pouze na ukázky grafických listů, jejichž návrh byl vytvořen na tabletu. Návštěvníci se budou moci díky dalším exponátům seznámit s hlavními tezemi AppArtu, jeho přesahem do dalších uměleckých disciplín, s historií i současností technologie dotykových zařízení a také nahlédnout „pod pokličku“ litografie 21. století, která nemá ve světě obdoby a kterou právě díky novým postupům AppArtu posouvá Rostislav Říha dále a jinam, než bylo do současnosti v grafické branži běžné.
Také představení tabletu nikoliv jen jako prostředku k prohlížení „cizího“ obsahu, ale jako nástroje pro vlastní tvorbu tohoto druhu, je světovou premiérou. Návštěvníci výstavy se tedy rozhodně mají na co těšit, vždyť kdo by mohl říci: „AppArt? Ten znám! Já byl na jeho první světové prezentaci!“
Následný „share“, „post“ nebo „like“ na Facebooku budou zcela v intencích AppArtu – prvního uměleckého počinu, který staví naroveň tradiční artefakt a moderní komunikaci. Pro více informací navštivte webové stránky www.app-art.cz.