Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  úterý 16.4.2024, svátek má Irena 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Móda v období protektorátu - střípky z historie

04.03.2014   Veronika Švarcová   Společnost   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Móda v období protektorátu - střípky z historieVzpomínám na svoji babičku, jak ráda sledovala staré černobílé filmy. Všechna ta romantika, krásné šaty a hezounké tváře, jak to bylo pro ní čarokrásné. Snad z nostalgie dnes sleduji ty samé filmy. Přesto, víte, kdo stál za krásnými šaty Lídy Baarové, Adiny Mandlové aj.? To nebyly filmové ateliéry, ale módní domy a vyhlášená jména.

Ponechme pro tentokrát stranou veškerý strach, dramatickéi osudy odbojářů a brutalitu okupačních orgánů, s prospěchářstvím kolaborantů tohoto období. Zkusme alespoň na chvíli vykročit cestou módy a krásou nejslavnějších českých hereček, které v této době natočily desítky filmů. Řada tehdejších módních hitů je oblíbená i dnes, například punčochy s linkou nebo boty na dřevěné platformě. 

Módu období protektorátu tehdy limitoval především přídělový systém. Změněné situaci se museli přizpůsobit prestižní salóny i běžná krejčovství, obuvníci a výrobci látek. 

„Takže se řešily i zbytky. Například existovaly živnosti, které se specializovaly na vybírání zbytků od krejčích, a z těchto drobných kousíčků látek a kůží pak vyráběly například tašky na nákupy,“

vysvětluje kurátorka Národního muzea pí. Burianová. 

Na oblečení byly zvláštní body, takzvané šatenky. Kravata byla jen za pár bodů, ale takový zimník vyčerpal příděl třeba na půl roku. Kvalita látek byla velice špatná. Přidávala se do nich buničina, takže byly věčně pomačkané.
    Punčochy, se v té době nosily hedvábné, krásné, se švem ... pavučinky. Na jejich spravení se používaly speciální háčky. První punčochový hit v podobě nylonu přivezli až Američané. 
    Ke kadeřníkovi se chodilo stejně jako v období míru, ovšem tenkrát se ještě dělala trvalá za horka. Vlasy se uchytily do železných natáček, které se zahřívaly elektrickým proudem. 

Za protektorátu byly módní dvě zcela odlišné linie velké společenské toalety. První střih vycházel z historizujících tendencí, měl upjatý živůtek a velmi širokou sukni, připomínající krinolíny 19. století.

Druhý měl ženskou štíhlou siluetu s odhalenými pažemi a rameny. Délka sahala minimálně po kotníky. Oblíbeným doplňkem společenského oděvu byly kožešinové kabátky, peleríny a přehozy.(obr.1)
Střihovou novinkou z nouze byly kombinované šaty, často vzniklé ze dvou starších odložených oděvů. Na začátku války se u nás také poprvé objevily boty na klínu, vzhledem k nedostupnosti kůže často s platformou ze dřeva či korku. Ty se od té doby vracejí do módy s železnou pravidelností. 

Základem šatníku mužů všech sociálních vrstev byly kalhoty a sako. Samozřejmě rozdíly byly v materiálu, střihu, provedení, ale stejně jako ministr, tak i rolník a dělník vlastnil tento základní pánský oděv. Krásné, nemyslíte?!


Ale vraťme se k ženám. Kde si nechávali šít šaty takové hvězdy jako Adina Mandlová, Hana Vítová, Nataša Gollová, ale třeba i Hana Benešová nebo automobilová závodnice Eliška Junková? Ty nejslavnější (a také nejbohatší) se nechávaly hýčkat v salónu Hany Podolské (obr.2). Mít šaty z tohoto salonu patřilo k dobrému bontonu.
Jaká byla sama majitelka věhlasného salónu? V osobním životě to měla trochu jako na houpačce. Narodila se jako Johanna Vošahlíková v roce 1880. Poté, co předčasně zemřel její otec, architekt a stavitel F.Vošahlík, musela rychle začít pomáhat matce živit rodinu. Vyučila se tedy švadlenou a začala šít po domech. Její štěstí bylo, že se seznámila s Viktorem Podolski − akademickým malířem, v jehož žilách dokonce kolovala polská zemanská krev. Vzali se již po krátké známosti a díky manželovi si mohla v roce 1908 otevřít svoji první dílnu, kterou nazvala U Pěti králů. Začínala velmi skromě, jen se dvěma švadlenami. Podniku se ale dařilo, a tak se rodina už v roce 1914 mohla přestěhovat do luxusního bytu v paláci Lucerna na Václavském náměstí. Tamtéž si otevřela i módní salon. Manžel ji velmi miloval a ve všem ji podporoval. Po otevření nového salonu v Lucerně dokonce nechal malování a začal pracovat v podniku své ženy – to rozhodně nebyla na počátku století běžná věc. Salón dostal název Modelový dům Hany Podolské a jeho zlatá éra nastala po první světové válce, kdy se proměnil na opravdu luxusní modelový dům, jehož součástí bylo i kloboučnictví a kožešnictví. Také počet švadlen se rozrostl na několik desítek.


Byla synonymem elegance první republiky. Kdo tehdy něco znamenal, šil

právě u ní. 
Podolská skvěle ovládala to, co by se z dnešního pohledu dalo

nazvat uměním marketingu a PR. Její modelový dům se svého času psal

francouzsky Maison Podolská a také názvy všech modelů byly ve

francoužštině.

 

Kromě módních přehlídek také vydávala vlastní časopis, v němž komentovala své modely, podávala rady a popisovala trendy. A nejen to − spojila se s jedním z nejlepších fotografů své doby Františkem Drtikolem, který fotil její modely. Pravidelně s ním a se svými modelkami navštěvovala dostihy v Chuchli, a jedenkrát ročně s nimi také jezdila do Mariánských lázní. Proč? Scházela se tam tehdejší smetánka a manekýny od Podolské měly za úkol projít se vždy několikrát po kolonádě − samozřejmě vždy v jiném modelu. Spolupracovala také s filmem − kostýmy pro nejeden z dobových trháků se šily právě u Podolské. Právě v jejím kostýmu učarovala Oldřichu Novému Adina Mandlová ve filmu Kristián, nebo Lída Baarová Gustavu Nezvalovi ve filmu Maskovaná milenka. Ve filmu Katakomby zase v jedné scéně Adina Mandlová otvírá krabici se šaty, a kamera poměrně dlouho zabírá zřetelný nápis “Modelový dům Hany Podolské”. 


Pokud Vás zajímá víc, zkuste zalistovat v nové knize "Móda v ulicích protektorátu" od Miroslavy Buriánové (nakl. Grada, 2013) . Najdete mnohem více fotografií, které opráší veškerou eleganci ukrytou ve sbírkách Národního muzea.







Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0454 s