Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 13.8.2020, svátek má Alena 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12927
Komentářů: 11145


Měření



VŠECHNA JITRA SVĚTA – TV tip - mistrovská hudba baroka

13.02.2015   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Získat sedm Cézarů (francouzská obdoba amerického Oscara) z jedenácti nominací se tak často nezdaří. V roce 1992 byly sošky uděleny filmu VŠECHNA JITRA SVĚTA režiséra Alaina Corneaua. Francouzská kritika hodnotila film vesměs velmi příznivě až nadšeně, pro jeho strohost a  a náročnou vytříbenost jej srovnávala s díly Ingmara Bergmana či Jasudžiró Ozua. I diváci byli k filmu vstřícní – během několika týdnů se návštěvnost přenesla přes jeden milion. Ale nebyla jen chvála, film dokázal vyprovokovat i silně odmítavé reakce.

Snímek přenese diváka do začátku 17.století, do doby vlády Ludvíka XIV. Uprostřed Francie  v kraji Creuse se do venkovského sídla  uchýlil mistr hry na violu de gamba pan de Sainte-Colombe.  Tráví zde své dobrovolné ústraní jen za přítomnosti svých dvou dcer a věnuje se jen a jen dobové hudbě a svému milovanému nástroji. A vzpomíná – podmanivé tóny mu často připomínají zesnulou manželku. Jednoho dne mu osud přihraje pilného, talentovaného a učenlivého žáka Marina Maraise. Setkání dvou uměleckých osobností je střetem dvou naprosto odlišných osobností, charakterů i přístupů k životu i k hudbě. Zatímco starší Saint-Colombe je přesvědčen o tom, že síla hudby je v ní samé a nehodlá přijímat jakékoli pocty, netouží po slávě světské ani posluchačské,. jeho mladší žák chce naopak pomocí hudby dobýt svět a společensky se prosadit. Dosáhnout úspěchu se mu povede, ale ten ho neuspokojuje tak jak si v mládí představoval. Po letech proto dochází k novému setkání obou hudebníků. Osamělý učitel žádá Marina o uvedení jeho skladby na veřejnosti. Ten, přestože zvládl hru na violu virtuózně, zase mistrovi závidí jeho vnitřní sílu, prostotu a ryzost.
Prostý příběh byl natočen podle knihy Pascala Guignarda (česky v Odeonu v roce 1992) režisérem Alainem Corneauem. Ten v předchozích dílech tak trochu hledal svou tvář a střídal žánry i náměty – FORT SAGANNE byl příběh z francouzského koloniálního panství v Africe, ČERNÁ SÉRIE zase portrétem podomního obchodníka, který vraždí pro peníze, VOLBA ZBRANÍ sledovala dvojice na útěku před spravedlností a INDICKÉ NOKTURNO cestu mladého spisovatele do Orientu, kde hledá pohřešovaného přítele. Postupně se propracoval k citlivosti a schopnosti zachytit jemné záchvěvy lidských osudů, jak jste mohli poznat z jeho pozdějších děl třeba z příběhu mladé Belgičanky, která se nedovede vyrovnat s mentalitou a zvyklostmi práce v Japonsku STRACH A CHVĚNÍ.

Starého hudebníka, jehož „duše patřila viole de gamba“ ztvárnil Jean-Pierrre Marielle. Roli mladého Marina Maraise vytvořil Guillaume Depardieu, syn slavného Gérarda, jemuž bohužel život nadělil jen několik rolí a pouhých 37 let života. Staršího Marina, který se v závěru krátce objevuje,  si s chutí zahrál otec Gérad Depardieu. Dvojici hráček na violu, dcer Saint-Colomba, ztělesnily Carole Richertová (Toinette) a Anne Brochetová (mladší Madelaine, zamilovaná do Maraise).
Film vzbudil pozornost užitou hudbou jak vzpomenutého mistra tak i dalšího velikána barokního období Couperina, která je doplněna filmovou hudbou Jordi Savalla (Cézar za hudbu). Mistrovská je kamera Yvese Angela, vyžívající se v šerosvitu daném plameny svíček (Cézara) a citlivě zaznamenávající strohá gesta, náznaky a pohledy. Vzorná evokace začátku 17. století se projeví jak ve výběru a vybavení interiérů a také v dobových kostýmech (Corinne Joprriová), oceněných rovněž Cézarem. Cenu si jistě zasloužil sám režisérér, zvukař i herečka Anne Brochetová.

 Přes všechny chvály se ozvaly i kritické hlasy. Ve slovenské revue FILM se autor ptá “Není to něco umělého? Hra na něco, tahání figurek po šachovnici za doprovodu housliček, při nichž srdíčko zaplesá?... Sladké a kolorované lži?…“ Jak je to doopravdy? Kdo má pravdu? To nechť rozsoudí divák, pokud se do filmu na televizní obrazovce zadívá.
Foto: csfd.cz, ceskatelevize.cz
*****************************************
VŠECHNA JITRA SVĚTA
(Tous les matins du monde)
Francie 1991,režie Alain Corneau,
Uvádí ČTart ve čtvrtek 19.února od 20,20 hodin

 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0667 s