Fantom opery se vrací
09.06.2015
Tereza Vlčková
Literatura
Fantom opery je legenda a fenomén. Snad není nikdo, kdo by neslyšel o muzikálu, neviděl film, nebo si z něj alespoň někdy nebroukal nějakou píseň. Věděli jste ale, že Fantom opery nebyl pouhý mýtus, a že se tato díla zakládají údajně na skutečné osobě?
Příběh začíná předmluvou samotného autora, který se za postavou Fantoma velmi napátral. Není totiž jen strůjcem svého vymyšleného příběhu, jak by se na první pohled mohlo zdát. Gaston Leroux hledal informace o Fantomovi přímo u očitých svědků, pamětníků a lidí, kteří s touto úžasně tajemnou postavou měli doopravdy co do činění. Celý příběh se tedy skládá z výpovědí mladých baletek, které představa Fantoma řádně děsila, dvou nových ředitelů divadla, které Fantom spíš přivádí k šílenství (protože přece nemůže být skutečný!) a hlavně Peršana, jehož vyprávění v první osobě je skvělým zakončením knihy a rozuzlením.
Příběh se odehrává v kouzelném prostředí Pařížské opery, kterou zrovna převzali noví ředitelé, netušící, že v budově žije i legendární Fantom, který se jeví jako duch, přízrak, ne jako živý člověk. Vždyť ho také všichni popisují jako lebku se žhavými uhlíky místo očí. Jenže opravdu tomu tak je?
Fantom každopádně ukazuje lidské touhy - chce peníze, které mu odváděli bývalí ředitelé, a rychle se zamiluje do mladé zpěvačky Christiny Daeé. Ta by mu možná i podlehla, jenže je zde také mladý vikomt Raoul de Chagny. Christina mu vypráví o Andělu hudby, který jí každý večer přichází dávat hodiny a kterému se vůbec nelíbí, že se Raoul s Christinou schází. Jenže Fantom Christinu děsí, s Raulem se tak rozhodně utéct. Fantom ale svou lásku nenechá jen tak...
Na rozdíl od muzikálu s Emmy Rossum v roli Christiny nebyla její knižní předloha nijak nadanou zpěvačkou. Vlastně nebyla vůbec výrazná, dokud jí Fantom nezačal dávat lekce zpěvu.
Její nápadník a přítel z dětství, Raoul de Chagny, je mladý, lehce naivní vikomt. Ovšem pokud se jedná o Christinu, velmi se snaží pomoct jí a jedná velmi oddaně. Po událostech s Fantomem ale dospěje, kdy jedná velmi odhodlaně.
No a nejdůležitější postava, Fantom opery - Erik. Na rozdíl od filmu má zde i jméno. Jeho postava zůstává stejná: znetvořený hudební génius s tragickou minulostí schovaný v podzemí opery. V knize Fantom pobýval u několika dvorů, a pomáhal při výstavbě Opery v Paříži. Gaston Leroux postupně jeho tajemství odkrývá.
V souvislosti s touto knihou je rozhodně třeba zmínit i jiná provedení než literární. Filmů o Fantomu opery bylo natočeno hned několik. Stejně tak se Fantom hraje i jako úspěšný muzikál. Nejznámější filmová adaptace byla natočena v roce 2004, režírovaná Joelem Schumacherem, ke kterému složil hudbu Andrew Lloyd Webber. Film byl oproti knize víc zaměřený na romantiku, nutí diváky Fantoma více milovat, než nenávidět, jak to dělá kniha. Přesto mi ale ve filmu jedna postava chyběla, a to byla postava Peršana. Dobrá zpráva pro jeho fanoušky ale je, že v nejstarší, němé verzi filmu z roku 1925 je.
Kniha ve mně rozhodně zanechala hluboký dojem. Je to přesně ten typ, u kterého můžete vědět, jak skončí, přesto ji nemůžete odložit. Poslední stránky jsou z pohledu Peršana a děj díky vyprávění v první osobě skvěle graduje a nechybí akce, napětí ani drama.
Fantom opery
Autor: Gaston Leroux
Počet stran: 280
Nakladatelství: Omega, 2015
P.S. - i já mám doma jednoho malého Fantoma