Jak může mrtvý vraždit a páchat hrůzné skutky? Ať se zločinec jmenuje Reeves, Charles či jinak, jde o lidské bytosti, v nichž je usídlen jeden jediný
mocný démon Azazel. Je „padlým andělem“, kterého Bůh svrhl z nebe. Za trest mu vzal lidskou podobu. Azazel tedy nemá lidské tělo a musí si jej „vypůjčit.“ Stačí pouhý letmý dotyk kteréhokoli člověka nebo zvířete a z klidného člověka se stává vraždící monstrum. Nestačí jednoho popravit.
Anděl smrti může mít tisíce podob a bojovat proti nim vlastně ani nejde.
Když
detektiv Hobbes poznává pravý stav věcí je málem pozdě. Sám se dostává do podezření, že je oním vrahem a zjišťuje, že
si s ním pomstychtivý démon škodolibě pohrává. Neustále kolem něj krouží v tělech jiných lidí a pomalu ho deptá. Detektiv se nevzdává a objeví jediný způsob jak se nelítostného, nepřemožitelného a bezcharakterního Azazela navěky zbavit – povede se mu to?
Působivý
detektivní horor ze scénáristické dílny
Nicholase Kazana, syna slavného režisér Elii Kazana, vnáší do klasického policejního filmu
prvek nadpřirozena a staví je do vzájemné konfrontace. Režie se ujal
Gregory Hoblit (*1944), mající již zkušenosti z natáčení TV seriálů ze soudního i kriminálního prostředí a excelující ve svém debutu PRVOTNÍ STRACH. Z jeho poslední tvorby můžete znát třeba válečné drama HARTOVA VÁLKA nebo mysteriózní thriller OKAMŽIK ZLOMU. Sám vysvětluje, když si přečetl Kazanův scénář:
„Pokud by to bylo něco jako další policejní show, už bych do toho nešel. Ale v tomto příběhu bylo mnohem víc. Prolínají se zde dva žánry: v jednom z nich je zajímavý policejní příběh, druhý, který je pro mne důležitější, se týká jiné dimenze – světa nadpřirozena. Příběh se stává jedinečným, když se tyto dva světy spojí.“
Scénárista a výrobní producent filmu Nicholas Kazan vyšel z jednoduchého předpokladu:
„Věřím, že lidé jsou v jádru dobří a že zlo je silou, která se přenáší z jednoho člověka na druhého. Začal jsem přemýšlet o filmu, kde by se zlo skutečně z člověka na člověka psychicky přenášelo. Film ANDĚL SMRTI vyplynul z této představy. Později ještě dodal:
“ Ve skutečném životě je zlo skryto. Všechno důležité je skryto.“
Hlavní roli svěřil režisér zkušenému černošskému herci
Denzelu Washingtonovi, kterého chválí:
„Denzel je bystrý. Je velice tvořivý a zajímá se o život. A také je ohromně talentovaný.“ Washington se už předtím v rolích z policejního, právnického či soudního prostředí (jako QUINNŮV PŘÍPAD, PŘÍPAD PELIKÁN či PHILADELPHIA) cítil jako doma a tak mu role byla blízká. Postavu Johna Hoblese pojal ne jako super policistu, ale jako velice
houževnatého detektiva, který má úkol, který by mu nikdo z nás určitě nezáviděl. Partnerem v branži je mu
John Goodman jako Jonesy. Za zmínku stojí i hudba, kterou ve filmu můžete slyšet. Zazní třeba songy "Sympathy for The Devil" a "Times is on my Side," od Rolling Stones, které Azazel miluje.
Po zhlédnutí filmu si můžete položit neodbytnou
otázku zda zlo bez tváře není stále kolem nás. Stačí v televizních zprávách vidět stále častější případy, jak dosud bezúhonný člověk začne bezhlavě střílet kolem sebe a vy si řeknete „musel být najednou zlem posedlý.“ A jak je to s nenávistí mezi národy či mezi rasami – radši nedomýšlet, aby se i nás Azazel nedotkl...
Foto: martinus.cz, mubi.com, csfd.cz
****************************************
ANDĚL SMRTI (Fallen)
USA 1998, režie Gregory Hoblit,
v pátek 14. října uvádí Nova Cinema od 22,45 hodin