Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 10.12.2019, svátek má Julie 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12780
Komentářů: 11044


Měření



Tajemství tří králů

02.01.2017   Kateřina Sovová   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Poslední prskavka dohořela, lednice a spíže ukrývají poslední nedojedené zbytky z bujarých oslav příchodu nového roku. Přestože také poslední láhev šampaňského je už zdárně dopitá, Vánoce ještě rozhodně nekončí.

Uspěchaná doba nepřeje nikomu, tím spíš dodržování – myslím správnému dodržování – našich tradic a zvyků. Nejedna domácnost už s příchodem nového roku odstrojuje vánoční stromeček, uklízí ozdoby, a co nejrychleji vrací každodenní stereotyp do starých známých, dobře zajetých kolejí. Jenže ačkoliv také dětem končí letos vánoční prázdniny už 3. ledna, sváteční nálada by nás neměla opustit minimálně do svátku Tří králů, v letošním případě tedy do prvního pátku roku 2017.
 
O původu slova „Vánoce“ existuje několik teorií. Podle jedné z nich nejde o nic jiného než o zkomoleninu „dvanácti nocí“, čili doby, po kterou slavíme narození Spasitele, Ježíše Krista. Toto období symbolicky uzavírá příchod tří králů do Betléma, přinášejících Ježíškovi tradiční dary – myrhu, kadidlo a zlato. Kdo ale byli tito tajemní mužové?
 
Matoušovo evangelium hovoří o třech mudrcích, následujících hvězdu, která je měla zavést na „místo činu“, do judského Betléma. O objevení Mesiáše pak měli informovat krále Heroda, který pod záminkou „poklonění se“ novému králi zamýšlel Ježíše zabít. O svoji nezávidění hodnou roli v tomto komplotu ovšem tito mužové „přicházejí“ díky snu, ve kterém jsou nabádáni, aby odešli z Betléma jinou cestou a k Herodovi se již nevraceli. Tak či onak, o samotných osobách „tří králů“ z evangelia více nevyčteme. V běhu času, v různých kulturách jsou tito vnímáni coby mágové, astrologové, učenci anebo králové, přicházející odněkud z Persie (mudrcové z východu), čímž se vysvětluje jejich orientální odění. Jejich počet  - někdy se spekuluje až o dvanácti mužích – nakonec vyřešil počet darů. Tři dary, tři králové. Záhadou zůstává také doba, kterou potřebovali na cestu do Betléma. Soudě dle Herodova příkazu o vyvraždění všech chlapců do 2 let věku, mohli cestovat až dva roky! Tím by se také vysvětlovalo, proč je Ježíšek často v jesličkách zobrazován coby větší dítě, nikoliv jako novorozenec.
 
Podoba, vnímání i jména tří králů se nám začínají rýsovat od 6. století n.l. Kašpar, Melichar, Baltazar. Namísto původních čapek jim malíři postupně nasazují koruny, přisuzují jim různý věk, barvu pleti (světově nejstarší zobrazení černého krále pochází z pražských Emauz) anebo různá zvířata, na kterých měli do Betléma přicestovat. Toto má samozřejmě hlubokou symboliku. Jinakost králů značí celosvětové přijetí Mesiáše, konkrétně kontinentální příslušnost k Evropě, Africe a Asii. K tomuto rozdělení přispívají také zmiňovaná zvířata – kůň, slon a velbloud anebo barva pleti jednotlivých králů. Jejich věk – mladý, středního věku a starý - zase symbolizují tři zásadní údobí lidského života.
 
Bez povšimnutí nezůstávají ani přinesené dary. Zlato od Kašpara značí Ježíšovo královské postavení. Melicharovo kadidlo ukazuje na božství a Baltazarova myrha zvěstuje jeho budoucí utrpení a pohřbení. Skutečnost, že tři krále často vidíme u jesliček, jak se Ježíškovi klaní, zase ujišťuje o jeho zásadním postavení, protože Židé se směli klanět pouze Bohu.
 
6. ledna si věřící připomínají příchod těchto bezesporu zajímavých postav, důvěrně známých z vánočních jesliček. Kromě svěcení vody či křídy, kterou koledníci v kostýmu tří králů následně píší iniciály K+M+B na dveře našich příbytků, se v tento den můžeme setkat s množstvím tradic, jako je například lití olova, pouštění lodiček s hořícími svíčkami a mnoha jinými, dobře známými už ze Štědrého dne. Vraťme se ale ještě zpátky k oněm třem významným písmenům. Neznamenají totiž pouze počátky jmen tří králů. Jejich symboliku můžeme najít také v latinském Christus mansionem benedicat – prosbě, přeložené coby „Kristus ať posvětí příbytek“.  K dalším tradicím patří tříkrálové hry anebo stále oblíbenější tříkrálové průvody. V neposlední řadě pak mnozí v tento den odstrojují výše zmíněný stromeček a loučí se tak s dobou magických dvanácti vánočních nocí.
 
Informace pro tento článek pocházejí z knihy Milady Motlové, Český rok od jara do zimy

foto: druidova.mysteria.cz
oldfatherchristmas.com (autor: Henry Siddons Mowbray)





Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2674 s