V San Francisku má svoji ordinaci psychiatr Isaac Barr (Richard Gere). Kromě jiných léčí sympatický a příjemný doktor také mladou dívku Dianu Baylorovou (Lina Thurmannová) trpící snovou neurózou. Jednou se v jeho ordinaci zjeví její pohlednější a přitažlivější sestra Heather (Kim Basingerová) a
seriózní muž, nedbaje rad svého učitele Freuda, podlehne jejímu kouzlu. Když se zamiluje lékař, navíc lékař „duší“ je to podobné jako když se zamiluje učitel do své žákyně. Mohou z toho být – a také věřte, že budou – jen a jen
problémy. Heather hledá únik z manželství s násilníkem Evansem (
Eric Roberts – nominace ze vedlejší roli na Oscara) a v jedné chvíli ho zabije.
Isaac věří, že to spáchala v dočasném pominutí smyslů, protože trpěla
patologickou intoxikací a dostávala neovladatelný záchvat po požití i sebemenšího množství alkoholu. Zajistí ji pro soud dobrého advokáta a Heather je osvobozena. Pozdě, a to díky jednomu Freudovu případu, který měl znát, a po analýze Dianina snu, si však uvědomí, že oběma sestrám
šlo o promyšlenou vraždu s cílem získat velké dědictví. Sám je do případu zatažen a zmrazí vášeň, když z něho Diana pomocí manipulace s vražedným nástrojem chce učinit
podezřelého...
Film možná trochu
připomene ZÁKLADNÍ INSTINKT. Má také tři hlavní důležité postavy – v Základním instinktu to byla trojice detektiv, spisovatelka, psychiatrička, zde tvoří trojúhelník psychiatr, pacientka a její sestra. Podle distributora je zápletka postavena na reklamním sloganu
„Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.“ Režisér Joanou nijak nezapře, že točil podle osvědčeného
hitchcockovského receptu. Scény na
opuštěném majáku jako byste už někdy někde viděli. Z Freuda pak zde mají vliv
sny, ale také patologické a frustrující zážitky z dětství. Přes ponurost příběhu jsou zde i krátká humorná odlehčení, takže od slibovaného mrazení v zádech si občas oddychnete.
Sám představitel
Richard Gere, který se podílel i na produkci filmu, řekl o své postavě:
„Psychiatr studuje lidské emoce, pátrá po nevysvětlitelných záhadách v chování lidí, V tom se podobá soukromému detektivovi nebo policistovi, A pátrání po odpovědích na záhady je i základem MRAZIVÉ VÁ&SNĚ.“ Film vznikl podle
scénáře Wesleye Stricka a je natočen profesionálně, byť jeho režisér měl za sebou jen dva béčkové filmy a poměrně zdařilý thriller STAV MILOSTI. Snímek MRAZIVÁ VÁ&SEŇ (původně se měl jmenovat dle překladu původního názvu
KONEČNÁ ANALÝZA) představuje v nudě televizního vysílání zřetelný nadprůměr, mezi špičky žánru ho však lze těžko zařadit.
Foto: filmarena.cz,freefilm.sk, sky.com, tv,seznam,cz
***************************************
MRAZIVÁ VÁ&SEŇ
(Final Analysis), režie Phil Joanou
uvádí Nova Cinema v úterý 22. listopadu od 22,10 hodin