Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je úterý 23.10.2018, svátek má Teodor 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 498
Registrovaní čtenáři: 497
Publikovaných článků: 12501
Komentářů: 10783


Měření



LEON – TV tip – „polepšený“ zabiják, mstící se dívenka

14.09.2018   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Proč diváci v kinech tolik oblibují násilí, krvavé scény a zabíjení? Možná proto, že je to „jenom v kině“ a do jejich poklidného života to přináší vzruch a vypjaté emoce. Při filmu LEON francouzského režiséra Luca Bessona si „krvelační“ diváci přijdou na své, ale film má i silné umělecké ambice. „Existuje-li jemný, ale klíčový rozdíl mezi filmy brutálními a filmy o brutalitě, patří LEON jednoznačně k těm druhým,“ napsala Irena Reifová.
 





Film se odehrává v New Yorku a hlavní postavou je podivínský muž jménem Leon. Je to osamělý drsňák, který pije jen mléko a miluje svoji pokojovou květinu. Živí se jako nájemný zabiják „čistič“ a nechává se najímat na tu nejšpinavější práci. Má jen jedinou zásadu - nikdy nezabíjí ženy a děti. Jednoho dne u jeho dveří zazvoní dvanáctiletá Mathilda ze sousedního bytu. Proti svému zvyku ji otevře a dozví se, že celou její rodinu násilně vyvraždil psychopatický, vyšinutý a zkorumpovaný policejní agent Stansfield. Důvod? Tatínek ukradl prodejnému policistovi z protidrogového oddělení část ze zásilky drog. Brutální vystřílení celé rodiny, které dopodrobna budete sledovat, malou, neustále tyranizovanou Mathildu kupodivu nijak moc netrápí. Jen smrt jejího bratříčka ji vede k touze po pomstě. Proto přijde zkušeného zabijáka požádat, aby ji naučil svému „řemeslu.“

Kde je tady morálka, řeknete si? Dívka se nevinně přiznává, že by svého otce i dnes ráda zabila  a čističovo „povolání“ je mimo morální diskusi. Mezi Leonem a Mathildou se postupně vyvine zvláštní vztah. 0ba se učí lásce (ne, nebojme se toho slova), není v tom romantika ani sex, jde o vztah dvou osob, kterými dosud lidská společnost opovrhovala. Najednou dokáží společně objevit kouzlo přítomnosti druhého člověka, půvab společného soužití. A oba se mění – zatímco Leon se učí „mít rád“, Mathilda se učí jak vykonat pomstu...
Divák bude na rozpacích. Jak je možné, že ve filmu dokáže sympatizovat s člověkem, který má ruce od krve a s dívkou, která po krvi touží? Kde skončili ušlechtilí, sympatičtí a „čistí“ hrdinové minulých desetiletí, jimž násilí sloužilo pouze jako prostředek k docílení spravedlnosti? Doba se prostě změnila, takže se nedivíme, že hlavním padouchem je ten v policejní uniformě. Stanfield je zároveň mafiánem a distributorem grog a zároveň agentem protinarkotického oddělení policie. Že i konečné střetnutí bude násilné (a hodně) je nabíledni. A že o otázce spravedlnosti a morálky v dnešní době budete po skončení filmu uvažovat je také jisté.
Sám režisér se po otázce proč je dnes ve filmu tolik násilí vyhnul odpovědí: „Podívejte se na staré filmy s Johnem Waynem. v každém snímku odpravi stovky Indiánů.“ A že násilí tehdy nebylo zobrazováno tak drasticky? „Zvykli jsme si mezitím na docela jiné obrazy. Šíp, který se v šedesátých letech zabořil do břicha, působil stejně kruté a stejně šokoval diváka jako dnešní detailní snímání brutální a krvavé scény.“ 

Režisér, který předtím natočil dobrodružné drama MAGICKÁ HLUBINA a poté šokoval drsným příběhem tajné agentky a vraždící dívky BRUTÁLNÍ NIKITA, jakoby pokračoval v tomto stylu. Překvapuje dokonale navozenou atmosférou i psychologicky podloženým vztahem ústřední dvojice. Vedle všepřítomné brutality se v něm najednou ozvou tóny lásky, motiv, který zazní naprosto nečekaně a mezi dvěma tak rozdílnými lidmi. Jean Reno, dvorní herec režiséra v roli Leona do role zabijáka dodal nekonečný smutek a citlivé srdce. Debutující Natalia Portmanová získala za roli Mathildy nominaci na Oscara a vnesla do filmu pel dětskosti, který „výchova“ naprosto dokonale setře. Do superpadoucha – policisty Stansfielda – se vtělil Gary Oldman, který je – podle Mirky Spáčilové „uhlazenou, napohled přitažlivou trestí nezvladatelného zla.“ V neposlední řadě je nutno vyzdvihnout hudbu, kterou složil Eric Serra.
Na závěr dejme slovo ještě režisérovi Lucu Bessonovi: „Hlavní myšlenka mého filmu je taková: není jen černá a bílá, ale také šedivá barva. Hrozně důležité bylo pro mne ukázat, že dítě může zachránit jen láska...“
******************************* 
LEON 
Francie 1994, režie Luc Besson
uvádí v pondělí 17. srpna od 22,00 hodin Prima Max.

 
 
 
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2018 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0635 s