Manipulace podle Kazmy
17.09.2018
Kateřina Sovová
Rozhledy
Poté, co před několika lety stanula moderátorka Lucie Výborná tváří v tvář zvrácenému vtípku s falešným Jimem Carreym v přímém přenosu udílení cen Český lev, vtípku, který z ní a z mnohých dalších udělal na několik dní totální hlupáky, ani ve snu by mě nenapadlo, že člověk, který za tím vším stál, bude ve svých podivných aktivitách pokračovat. Dopravní nehoda, v níž si hlavní roli nechtěně střihnul „král kožichů“ a moderátor Evropy 2, Leoš Mareš, měla údajně od začátku bohulibý účel. Můžeme tomu ale věřit? Co všechno kampaň 1/10 vypověděla nejenom o hlavních aktérech, ale i o nás samých?
Kamil Bartošek alias Kazma. Třiatřicetiletý kluk, původem z Kroměříže, nezapře přirozený talent v marketingových kejklích a zvládnutí způsobu, jak upoutat co největší pozornost. A to i těch, kteří vůbec netuší, a ani tušit nechtějí, kdo je anebo co dělá. Sledovanost. O tu přece dneska jde na prvním místě. Sebeprezentace na sociálních sítích, Youtube, dávající šanci komukoliv, kdo dokáže ovládat kamerku na chytrém telefonu a má dostatek dat, aby svůj „projekt“ odeslal do světa. To, co bylo kdysi zábavou a zkoumáním neprozkoumaného, změnily peníze. Ostatně, jako vždy. Z koníčku mnohých se tak náhle stal nelítostný boj o co nejvíce shlédnutí, z obyčejných, často pouze mimořádně hloupých či excentrických lidí, byť je to pro mnohé z nás nepochopitelné, vzory a mediální hvězdy.
Kamil Bartošek každopdáně hloupý není. Právě naopak. Neznám ho, ale z toho mála, co o něm z internetu a televize vím a co jsem viděla, mám hodně rozporuplné pocity. Tenhle způsob popularity je mi cizí, a byť chápu, že mám před sebou „jenom“ člověka, který dokonale chápe pravidla marketingu a dokáže je na 200% účinně aplikovat, nic špatného tudíž vlastně neudělal, z jeho konání je mi špatně. Kazmův poslední projekt, o němž v současnosti mluví celá země, měl údajně za úkol upozornit na skutečnost, že v České republice pomůže u dopravní nehody jenom jeden člověk z deseti a tuto smutnou bilanci změnit. K tomuto účelu Kazma zneužil neméně kontroverzní celebritu, moderátora Leoše Mareše, kterého lstí donutil během fingované dopravní nehody řídit jiné auto než trabanta, kterým Mareš k nehodě přijel. Tímto „dobrým skutkem“ Mareš prohrál sázku o své Ferari v hodnotě osmi milionů, které pro případ, že by ho kdokoliv viděl řídit jiný vůz než onen trabant po dobu jednoho měsíce, dal všanc.
Celou, poměrně složitou kauzu, jejíž vyústěním má být osvětová kampaň pro řidiče, vysvětluje video na stream.cz Právě toto video se momentálně šíří po sociálních sítích rychlostí blesku. Podbarveno teatrální hudební kulisou líčí mimo jiné Kazmu coby dobrovolnou oběť svého vlastního konání, které nakonec splnilo svůj účel a všechno dobře dopadlo. Jakýmsi vedlejším „produktem“ je objevné zjištění, že všechno není vždycky tak, jak se zdá, a že bychom měli být, kromě toho, že zastavíme u dopravní nehody, opatrní v tom, co o druhých říkáme nahlas. Takže dvojitý úspěšný tah na bránu a Facebook hlasitě tleská.
Tahle dojemná podívaná má ovšem mnohá ale a je z nejednoho úhlu pohledu značně alarmující. Pochyby o tom, zda-li se Kazmova pohádka zakládá na pravdě, podpořilo také vyjádření Mareše, který naznačil, že je přesvědčen o tom, že původně nešlo o nic jiného než o prachsprosté vydírání jeho osoby. Podle Kazmova videa mělo jít o čtyři měsíce, kdy Mareše cíleně deptal, údajně s cílem, aby Mareš celou kauzu zmedializoval, což se nakonec stalo a následná negativní reklama vykonala své.
Osobně se domnívám, že zinscenování dopravní nehody, stejně jako čtyřměsíční vydírání, byť by mělo sloužit čemukoliv, je ve zdravé společnosti naprosto neakceptovatelné, a je velmi smutné, pokud v 21. Století neznáme lepší způsob jak jeden druhého zaujmout. Děsí mě, že z naprosto zvrácených taktik děláme mistrovská díla, a že jednání, které bychom ještě před pár lety bez pardonu odsoudili coby zcela amorální, získává v určitém kontextu punc geniality. Po zveřejnění situace okolo Mareše společnost zareagovala naprosto logicky. Stejně jako něčí vraždu, znásilnění anebo cokoliv jiného, o čemž jsme už jako děti byli poučeni, že se to prostě nedělá, lidé odsoudili jak způsob, kterým sázku prohrál, tak vydírání, kterému byl vystaven. Podle Kazmy jsou ovšem všichni ti, kteří Marešovi drželi palce stádo „píšící na cizí zeď“. Stádo, které nemělo dost informací (rozuměj: nevědělo o kampani, o níž vědět nemohlo) a tak díky vlastní tuposti Kazmu odsoudilo dříve (tedy o 4 měsíce dříve) než si zjistilo, jak to celé vlastně je.
Že vám to zní jako pěkný blábol? Ano, Kazmova manipulace neskončila s kampaní 1/10. Probíhá bohužel právě teď a tady, na sociálních sítích, kdy dojatí adolescenti hovoří o geniálním baviči a jeho poselství, mimo jiné proti nenávistným komentářům na internetu. To vše podpořeno chytlavou písničkou, v níž snad kromě Karla Gotta nechybí nikdo ze současné české populární scény. Jeden velký cirkus, kde vyšší cíle dovedně maskují fakt, že přes zdánlivý úspěch tohoto kontroverzního projektu, tady zůstává něco zatraceně špatně, a že se všichni dostáváme někam, kde jsme nikdy být nechtěli.
foto: super.cz, video K. Bartoška