Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 24.8.2019, svátek má Bartoloměj 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 503
Publikovaných článků: 12702
Komentářů: 10885


Měření



DON GIOVANNI – opera W.A.Mozarta ve filmu Josepha Loseyho

21.12.2018   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Zfilmovat operu je vždy pro filmaře velkým oříškem. Jevištní prostota a statičnost jsou v přímém rozporu s dynamikou filmového děje. Většinou dochází jen k převedení jevištního díla na filmový pás, k záznamu. Jen výjimečně se podaří vytvořit filmovou operu v podobě, kdy neztratí nic ze svého hudebního a inscenačního mistrovství a přitom je bytostným filmovým dílem.
 





„Filmová opera přináší hrst neřešitelných problémů, podobných jako kvadratura kruhu či perpetuum mobile,“ napsala Alicja Helmanová. Snad nejlepší pokus vás určitě napadne - mistrovské dílo Ingmara Bergmana -  přepis Mozartovy KOUZELNÉ FLÉTNY (1975). Znalci dodají možná ještě MEDIUM, které zfilmoval jako film-noir v r. 1952 sám skladatel Gino-Carlo Menotti ve spolupráci s Alexandrem Hammidem (Hackenschmiedem). Do třetice je k nim možno přidat i film DON GIOVANNI geniálního filmaře Josepha Loseyho (ZA KRÁLE, ZA VLAST, MODESTY BLAISOVÁ, TAJNÝ OBŘAD, POSEL).

DON GIOVANNI, plným názvem Il dissoluto punito ossia il Don Giovanni (Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni), je dvouaktová dramatická opera Wolfganga Amadea Mozarta na libreto Lorenza da Ponte. Světovou premiéru měla v Nosticově (dnes Stavovském) divadle v Praze 29. října 1787 za účasti skladatele. Námětem je život a smrt svůdníka, známého v literatuře také jako Don Juan. Podle kritiků a mnoha milovníků oper jde o jednu z vůbec nejlepších oper, které kdy byly složeny.
„Bohatý světák Don Giovanni (Ruggero Raimondi) má v životě pouze jeden cíl – svést tolik žen, kolik bude jen možno…,“ praví slogan České televize. A jestliže mnohým operám chybí dramatický děj, pak tady ho najdete. Po poměrně dlouhé epizodní scéně předznamenávající pekelné plameny, které na svůdníka čekají, se divákovi dostane hned prvního svedení Donny Anny, k níž se Don Giovanni vetře předstíraje jejího milence.Po odhalení na útěku zabije v souboji jejího otce. Anna a její  milenec Ottavio přísahají pomstu. A svůdník nedá pokoj. Napříště zkouší štěstí u Zerliny v době těsně před její svatbou, ale jeho bývalá zhrzená milenka Elvíra mu to překazí. I další intriky a důmyslné plány často s pomocí věrného sluhy Leporella získat další skalp některé z rokových krásek (třeba Elvířinu služku) si divák užije. Jenže zasáhnou rozzuření vesničané a oba hledají úkryt na hřbitově. Mělo by přijít pokání – ale Don Giovanni se místo toho vychloubá svými úspěchy na hřbitově před sochou Komtura, která promluví a vychloubače varuje. Don Giovanni pozve komturova ducha na ples. Ten skutečně přijde a s ním přijde i trest – stáhne prostopášníka do ohně pekelného.
Losey od začátku toužil natočit svébytné dílo „opravdový film, vyprávěný filmovými prostředky, v přirozených dekoracích a s opravdovým dějem – tedy žádné nafilmované scénické dílo.“ Přeložil děj do okolí Benátek - točilo se především v renesančních vilách slavného architekta Andrey Palladia. Realistické plenéry, ale i zařízení interiérů je plně podřízeno filmovému vyjádření, stejně tak zaujme poutavá hra kostýmů a masek. Postavy opery jsou důsledně individualizovány a jsou opravdu věrohodné. Do hlavních rolí neobsadil režisér herce, kteří by předstírali, že zpívají (což bylo v přepisech oper běžné), ale skutečné operní zpěváky a spolehl se na to, že party zvládnou nejen pěvecky ale i herecky. Vyšlo mu to skvěle. Zvláště Roggero Raimondi v titulní roli Dona Giovanniho a pak Kiri Te Kanawayová jako Donna Elvíra dokazují, že i zpěváci dokáží pracovat s mimikou obličeje či vysílat významné pohledy a tak hereckými prostředky vyjádřit city a nálady postav.
Velkou předností Loseyho díla je i nesmírně pietní přístup k Mozartově hudbě. Nic není zkráceno, nic není pozměněno ani nejsou přidávány jakékoli efekty. Nic tady neručí, vše ladí tak jak má a tak, aby city diváků byly uspokojeny na sto procent. Připomeňme ještě, že na hudební stránce se podílel orchestr a sbor Národní opery v Paříži pod taktovkou Lorina Maazela.
************************************************************
DON GIOVANNI
Francie, Itálie, Velká Británie. Západní Německo 1979
režie Joseph Losey
uvádí  ve středu 26. prosince ČTart od 20,00 hodin

 


 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2577 s