Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 20.7.2019, svátek má Ilja 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 503
Publikovaných článků: 12682
Komentářů: 10873


Měření



CESTA Z MĚSTA – TV tip - Vorlův útěk do přírody

22.02.2019   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Ve svém čtvrtém celovečerním filmu jakoby si režisér Tomáš Vorel chtěl odpočinout po namáhavém vyjádření tvůrčí i životní krize mladého umělce v předchozím filmu Kamenný most. Rozpomenul se na své „sklepácké“ začátky a s typickým humorem se pustil do tématu útěku z nervy ničící civilizace do po-klidné venkovské prostoty.






 Se zřejmými autobiografickými prvky staví svého hrdinu programátora Honzu (Tomáš Hanák) do situace, která se tak trochu vymkne jeho kontrole. Počítačovou a jinou technikou téměř zahlcený Honza vezme na krátký výlet na venkov svého syna z rozvedeného manželství (Michal Vorel). Po příjezdu do divukrásné přírody a svérázného městečka (zcela jistě v něm poznáte Rabštejn) zcela propadne kouzlu krajiny, místa a v neposlední řadě i půvabům dívky Markéty (Barbora Nimcová). Pobyt na zdravém vzduchu se proto trochu protáhne a Honza také trochu přehodnotí svůj život a své dosavadní vidění světa...

            Téma útěku z velkoměstského zmatku není jistě nikterak nové. Zajímavý je však Vorlům přístup – město doslova ironizuje jak přehnanou barevností, tak stylizací hereckého projevu. Venkov zase vnese na plátno poklid podzimem zbarvené krajiny, do níž přirozeně patří místní drsné a bodře jadrné lidské typy – od soukromého zemědělce Bolka Polívky a jeho ženy Evy Holubové přes včelaře Leoše Suchařípy, rybáře Petra Čtvrtníčka či myslivce Milana Šteindlera až po svérázně zemitého skutečného kočího z místa natáčení Jiřího Hrušku.
Tohle spojení občas zaskřípe, některé herecké projevy jsou trochu přehnané (Milan Šteindler či farář Radmila Uhlíře), ale to ještě žánr unese. Schematizování „zla“ města pomocí počítačů, mobilů a digitálních kamer a „kouzla“ vesnice prostřednictvím zvířátek, jež ony městské technické miláčky nahrazují téměř v každém záběru začíná však brzy unavovat. Když se však venkov stylizuje na místo vyznačené kanafasovými peřinami, bylinkami na půdě (Ljuba Skořepová) a když se to, že se zde zastavil čas, vyjádří podobiznami Havla vedle Husáka, Gottwalda, Lenina  a Stalina, visícími pospolu ve venkovské hospodě – pak si režisér přespříliš ulehčil práci a přestáváte filmu věřit. Tyto výtky však nic nemění na tom, že v Cestě z města vznikla – jak se jeden kritiků vyjádřil – „příjemně lehká podzimní komedie,“, která měla u diváků velmi slušný ohlas.
V průběhu natáčení Cesty z města vznikla myšlenka natočit dokument o reálném životě „městských uprchlíků do přírody“. Vorel začal sbírat materiál pro dokument Z MĚSTA CESTA. Celý projekt byl natáčen na digitální kameru a vznikal mezi lety 1998 až 2002 a v jednotlivých epizodách mapuje cesty trampa Kima, Evy Holubové, Bolka Polívky, kočího Hrušky a Petra Čtvrtníčka.

************************************************
CESTA Z MĚSTA
ČR 2000, režie Tomáš Vorel
uvádí ve čvrtek 28. února ČT2 od 21,00 hodin

 
 
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0642 s