Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


ZJIZVENÁ TVÁŘ – TV tip - Al Pacino jako gangster šířící násilí, krev a smrt

07.06.2019   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

ZJIZVENÁ TVÁŘ – TV tip - Al Pacino jako gangster šířící násilí, krev a smrtNa Floridu se spolu s pětadvaceti tisíci uprchlíky z Kuby dostává i kriminálem odkojený Tony Montana (Al Pacino). Ctižádostivý Tony se spolu s kamarádem Mannym (Steven Bauer) brzy osvědčí jako zdatní zabijáci a všimne si jich mafián Frank López. Tony však chce jít dál – až na vrchol...
 


Gangsterský film tvoří zvláštní odnož filmu kriminálního. Nevlídné temné městské ulice jsou pracovištěm pro drsné chlápky dělající špinavou práci pro mocné bosy, ovládající celá města či čtvrti. Bylo to hlavně Chicago, kde se ve třicátých letech řada filmů odehrávala a v roli gangsterů se objevila řada významných herců jako James Cagney, Paul Muni, Edward G. Robinson nebo Humprey Bogart. V polovině třicátých let však hollywoodská produkce od tohoto typu filmu upustila a tak životní příběhy zločinců jako Al Capone, John Dillinger či Baby Face Nelson si musely počkat až do padesátých let.

Nejbrutálnějším a možná nejznámějším gangsterským filmem třicátých let byla ZJIZVENÁ TVÁŘ (Scarface, Slame of the Nation) režírovaná Howardem Hawksem. Dodnes působivý a dramatický film, ukazoval gangstery jako „děti zaujaté smrtelně nebezpečnou hrou“. Hlavní hrdina Tony Camonte (Paul Muni), inspirovaný postavou obdivovaného Al Pacina, poprvé v dějinách filmu používá samopal a řádí s nim v době prohibice v Chicagu jako černá ruka.

Není to poprvé, kdy američtí filmaři „vykrádají sami sebe“ a znovu natáčejí náměty starších úspěšných filmů. O padesát let později se stejným námětem inspiroval scénárista (a později velmi úspěšný režisér Oliver Stone – viz ČETA, WALL STREET, JFK). Stone využívá stejného základu – mladíka, který se jako imigrant dostává do Spojených států a tam si krví a násilím začne razit cestu ke kariéře. Namísto italského emigranta v Hawskově filmu, který se dere k moci pašováním alkoholu, tu Stone nastoluje příběh kubánského utečence, který své gangsterské impérium vybuduje na obchodu s drogami. Změnilo se i prostředí a čas – místo Chicaga z prvního filmu je děj přenesen na Floridu a děj je situován do osmdesátých let.

Michelle Pfeifferová a Al Pacino
Tony Montana je rozporuplnou postavou, cílevědomý zločinec jde tvrdě za svým cílem a likviduje všechny, do mu stojí v cestě. Využívá třeba spojení s bolivijským narkobaronem Sossou při  obchodování s kokainem, druhou cestou jsou pak ženy. Tony se po zradě svého bose Franka zbaví a ožení se s jeho atraktivní milenkou Elvírou (Michelle Pfeifferová). Jenže nic netrvá věčně a ani Tonyho sláva neroste do nebe. Vzlet je možný, ale krach jistý...

Je zajímavé, že podnět k postavě Tonyho dala skutečná událost z května roku 1980. Tehdy Fidel Castro otevřel přístav Mariel a povolil odjezd kubánských občanů za příbuznými do USA. Pro majitele lodí v tom však byl chytrý háček. Kromě cestujících museli na paluby přibrat i nejhorší kriminální vězně a tím dát Americe „dáreček“. Mezi sto dvaceti pěti tisíci uprchlíků, kteří přistáli na Floridě, bylo pětadvacet tisíc těchto těžkých a nenapravitelných zločinců. Jedním z nich byl právě i Tony.

Al Pacino
De Palmova ZJIZVENÁ TVÁŘ je mimořádný film. Po téměř tři hodiny přiková diváka k obrazovce, nenechá ho ani chvilku oddechnout, A také ho nijak nešetří – žádné odlehčující záběry, odmlky, jemná erotika či scény osvobozující od napětí. Právě naopak – de Palma do diváka pálí ze všech zbraní a na nic se neohlíží. Napětí je k nesnesení, scény jsou sugestivní tak, že křehčí povahy zavírají oči, obrazů plných krve a mrtvých těl neubývá. K tomu možno připočítat dokonale rytmizovanou montáž a dynamické ruchy, což činí ze sledování filmu peklo, připomínající to, o němž se v něm vypráví. Násilí, krev a smrt znázorňuje de Palma velmi realisticky. Stačí připomenout jen jednu z úvodních scén, kdy je Tony při předávání zásilky drog přepaden a musí sledovat jak jsou jeho parťákovi amputovány končetiny motorovou pilou.Nemluvě pak o krvavém apokalyptickém závěru, o jehož přestřelkovém ohňostroji kdosi napsal, že je to „orgastická symfonie destrukce.“  Přesto všechno přináší film i morální poslání – zlo se nevyplácí...
*****************************
ZJIZVENÁ TVÁŘ (Scarface)
USA 1983, režie Brian de Palma
uvádí ve čtvrtek 13. června Nova Cinema od 21,50 hodin

 
 
 


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0375 s