Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Kritika v podání F. X. Šaldy

21.08.2005   David Šeterle   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Kritika v podání F. X. ŠaldyJedinečný a snad první umělecký kritik v českých literárních kruzích, František Xaver Šalda, perla českého písemnictví. Jeho první soubor esejů - Boje o zítřek - v podobě ucelené knihy byl roku 2000 opětovně vydán.

Letos, rovných sto let od prvního vydání, může obzvláště symbolicky působit velikost a nedozírná hloubka Šaldova odkazu. Jeho přínos nové tváře kritiky očaruje i dnes. Formou svého psaní řadí se vedle Friedricha Nietzsche. Vnesl-li totiž Nietzsche do filosofie básníctví, tak podobně Šalda do kritiky.

Básnictví v sobě nese božskou hravost, pestrobarevnou fantazii, nedozírné představy a množství obrazů. Prvek básnictví musí být i v próze, aby byl svébytným představitelem umění. Tento druh „básnictví“, pro Šaldovu tvorbou typický, dává strohému, chladnému a vědeckému přístupu ke kritice život - okouzlující a skotačivý, živý a pochopitelný, podstatný i dětsky hravý. Objektivnost, o níž se snad snaží klasická kritika, narazí na pevnou a neústupnou skálu, jež nedovolí badateli proniknout do jádra toho kterého díla.

Široká náruč projevu Šaldy skýtá vystihnutí jak toho nejviditelnějšího a nejevidentnějšího - formy, tak i uchopení obsahu, myšlenky, poselství, jež činí dílo jedinečným a osobitým. Hlavně ale - což nebývá u kritiky pravidlem - se přibližuje k Tajemnu, k podstatě zkoumaného díla, které je s uměleckým dílem bezprostředně spojeno.

Šalda otevírá bránu, ba množství bran, jimiž lze vstoupit - vrátím-li se k Boji o zítřek - tu k dílu Nerudově, tu zas k sochařství Augusta Rodina. Ale nabízí i obecnou úvahu: kdo spisovatel? kdo umělec? kdo básník? Jeho teorie, spojená v nerozlučném svazku s praxí, proniká do nejosobnějšího života.

Literatura v Šaldově pojetí dostává opět svou skutečnou tvář: umění. Svým orlím zrakem stírá nános prachu na jejím štítě a dovoluje ji zazářit svou přirozenou krásou. Šalda poukazuje na umělecké skvosty, komentuje, hodnotí - kritizuje - sám ale uměleckým způsobem, činíc nejosobitější dílo, živě mluvící i dnes.


Zdroj obrázku: http://www.nln.cz/


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Jaromír Komorous - 14.10.2007 - 18:54

Především děkuji za hezký článek. Jestliže ale smím přiklepnout oběma borcům hvězdičky za přínos kumštu jako takovému, Šalda jich dostane víc. Srovnával bych je velmi potichu. Šalda, dle svého díla, na to kašlal, ale dotknout by se ho to mohlo.


Od: Martina Bittnerová - 15.10.2007 - 13:27

No nežijme v iluzích, o Šaldovi bylo známo, že si skrze své kritiky vyřizoval účty s autory, které neměl rád ve smyslu osobním, nikoliv literárním.


Od: Jaromír Komorous - 15.10.2007 - 14:24

Osobní postoj bych mu dnes už nevyčítal. Ale pokud někdo vnesl do kritiky jakýsi konstruktivní prvek, jmenoval se F.X.Šalda


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0289 s