Počet autorů: 508
Registrovaní čtenáři: 520
Publikovaných článků: 13454
Komentářů: 11381
ČERNÁ KNIHA – TV tip – Židovská Mata Hari v nacistickém pekleJana Eyrová - TV tip – láska romantická i děsiváVlk v županuStereotypy o majitelích koček už dávno neplatí. Víte, jací jsou doopravdy? Tip na výlet: Navšte pivovar RadegastFestival pohybového umění KoresponDance se vydá po stopách architektůJak oslaví Hurvínek dětský den?Pavlína Pořízková: Bez filtru, bez příkrasPamátník Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbramě slavní šedesátiny a zve na oslavuZákon karmy od Davida Michieho. To oblíbené, co by kdybyVolvo, traktor a kočárekVlastimil Hela: Odkaz žítkovských bohyní
Nabídka mediálního partnerství
www.ngprague.cz
www.muzeummontanelli.com
www.fenixradio.net
www.egmont.cz
www.divadlotramtarie.cz
www.divadloviola.cz
www.paseka.cz
www.dokoran.cz
www.metafora.cz
www.atlantis-brno.cz
www.fragment.cz
www.argo.cz
www.audioteka.cz
www.druhemesto.cz
www.pozitivni-noviny.cz
www.ivysehrad.cz
www.libri.cz
www.bezruci.cz
www.divadlodisk.cz
www.divadloaha.cz
www.zizkovskedivadlo-jc.cz
www.patart.cz
divadlo.zlin.cz
www.albatros.cz
www.academia.cz
www.comicscentrum.cz
www.nakladatelstvicas.cz
www.zooplzen.cz
www.vosp.cz
www.balet-praha.cz
www.jota.cz
www.advaita.cz
„Odpusť mi jenom ty: Včil už vidím, že jsem sebe milovala víc než tebe!“ zpívá kruté poznání Eva Urbanová v roli Kostelničky v opeře Její pastorkyňa.
Dnes nejslavnější Janáčkova opera Její pastorkyňa nechybí snad na žádné světové scéně. Na motivy románu G. Preissové sám autor napsal libreto.V expresívním operním dramatu vystoupil vysoko nad meze tradičního folklorismu a geniálním způsobem využil svou metodu tzv. nápěvků mluvy.
Její cesta za úspěchem však nebyla vůbec jednoduchá. Národní divadlo v Praze "Její pastorkyňu" původně odmítlo. S velkým úspěchem naopak operu uvedlo 21.ledna 1904 brněnské divadlo. Po dlouhých tahanicích a s Kovařovicovými retušemi se opera objevila na scéně ND v Praze teprve roku 1916! Zcela odmítavou kritiku, stejně jako u všech dalších Janáčkových oper, měl Z. Nejedlý.
Kostelnička i přes nepřízeň osudu si vybudovala významné postavení v rozvětvené rodině i ve vsi. Veškeré své naděje soustřeďuje na nevlastní dceru Jenůfu. Poskytla jí vzdělání, připravuje ji do života i materiálně. Proto jako blesk z čistého nebe, který likviduje všechny touhy a tím i budoucnost, se ukazuje zpráva o dítěti, které Jenůfa čeká se Števem. Ten se k ní ale už nezná. Kostelnička těhotnou Jenůfu skrývá, modlí se za smrt dítěte. Když to nepomůže, zahraje si na Boha sama a dítě hodí do smrtící ledové vody. „Odpusť mi jenom ty: Včil už vidím, že jsem sebe milovala víc než tebe!“ zpívá v závěru Kostelnička, zlomená, bez iluzí, snažící se uhájit alespoň trochu Jenůfčiny lásky.
V klíčové roli Kostelničky vystoupila světově uznávaná sopranistka Eva Urbanová. Není to její první Kostelnička, o roli říká, že „ musí mít pořádný hlas, není to vykřikování frází, ale skoro až italské belcanto.“ V této těžké roli s překrásnými pěveckými momenty zpívá s plným nasazením, hlasově modeluje přechod od sebejisté, sebestředné ženy k trosce, jež stěží unese svůj hrozný čin. Technicky perfektně nás provedla dramatickým nitrem postavy.
Jenůfa, Dana Burešová, mladá, zamilovaná, naráží na neodpovědné jednání Števy hned na počátku. Alkohol a dívky velice konkurují rozvíjející se lásce. Vyzpívává vroucí cit, pokoru i zklamání, naději, poznání tíhy života. Perfektně využívá celé dynamické hlasové škály. Zvlášť mrazivě působí hluboká scéna s nálezem mrtvého dítěte.
Mocným, pevným tenorem Štefan Margita okouzluje v roli zprvu nesmělého Laca. Posléze i krutého, zákeřně se snažícího k sobě připoutat Jenůfu. Jeho zvláštní přerod v nezištně milujícího slyšíme v hloubce výrazu hlasu, posléze i odpouští i čeká odpuštění.
Precizně hrající orchestr pod vedením výtečného dirigenta Jiřího Kouta umožnil i dalším pěvcům kvalitní výkony.( V. Prolat, L. Šmídová...)
Zmínku zaslouží i zajímavé scénické řešení D. Dvořáka. Efektní nasvícení pronikající neustále se točícími mlýnskými koly hodně upoutává pozornost, posléze i trochu ruší, jelikož je tak dominantní, že na sebe strhává větší pozornost, než se v takovém případě od scény očekává. Uměřenějším způsobem pak tvoří kulisu domu v druhém dějství, kde vynikne obývaný prostor se stolem a židlemi, vyzdobený neměnnými, trvalými atributy venkovského života. Zemětřesení v životě vyvolá i pád jistot předků. Impozantní však zůstává závěr, kdy Laca s Jenůfou odcházejí vstříc neznámému a za nimi padají břevna s trnovým porostem. Skutečně symbolizují, že všechny těžkosti skončily a je čeká jasnější budoucnost?
Národní divadlo Praha uvedlo 11. září 2005 jako první premiéru sezóny nastudování opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa/ Jenůfa
Hudební nastudování provedl Jiří Kout. Režii měl šéf opery Jiří Nekvasil.
Zdroj fotografie: http://www.cokdyvpraze.cz/divadlo_narodni.html
ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž
Copyright © 2001 -
2023 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.