Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 1.10.2020, svátek má Igor 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 503
Registrovaní čtenáři: 510
Publikovaných článků: 12952
Komentářů: 11152


Měření



Se seriály na věčné časy a nikdy jinak!

07.11.2006   Pavla Králová   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Nemusíte nijak zvlášť zkoumat televizní program, nebo trávit u televize polovinu dne, abyste věděli, že seriálů se v našich televizích přes den vystřídá neskutečné množství. Ve všední den uvedou naše dvě hlavní komerční televize, TV Nova a TV Prima shodně přibližně 12 seriálů. Nelze proto popřít, že seriál se stává neopomenutelným fenoménem - starší zahraniční seriály lze uvádět stále dokola a plnit jimi tak vcelku výhodně vysílací čas a na dobu, kdy k televizi usedá největší počet diváků, se ponechávají seriály "Made in Czech republic" nebo novinky ze zahraničí.

Minulý rok se stal rokem reality (show). Vše odstartovala Prima se svými nečekaně úspěšnými VyVolenými, na její program se pokoušela včas navázat Nova s Big Brotherem. Tento projekt se ale ukázal mrtvý ještě dřív, než vůbec začal. Málo byla platná popularita Leoše Mareše i statut nejsledovanější televize v ČR. VyVolení měli několik velkých trumfů - přišli dřív a měli lepší systém výběru soutěžících. Diváci totiž měli šanci nejen ovlivňovat, kdo z vily odejde, ale dokonce i to, kdo do ní vůbec vstoupí. A diváci vybrali neskutečně silné individuality, na které se pak zvládli koukat až do konce soutěže. Konkurenční Nova místo toho zmatečně posunovala vysílací časy svého Velkého Bratra tak, aby na ztrátovém projektu neztratila i poslední zbytky své někdejší prestiže. Dotáhli projekt do konce a pak na něj rychle zapomněli. Přišel čas změnit formát.

Tenhle krok se ukázal zřejmě ekonomičtější, než projekt druhé řady VyVolených, kde už se tak výrazné osobnosti neobjevily, projekt sice úplně nezapadl, dostál ale oné pověsti "dvojek", co se nikdy "jedničkám" nevyrovnají.

22. června 2005 bylo navíc dotočeno pokračování veleúspěšného seriálu Pojišťovna štěstí, jehož poslední díl se v roce 2004 stal 3. nejsledovanějším pořadem roku. Byla to od Novy sice sázka na jistotu, kdo by se na ní ale v takové situaci, kdy jí šlo v podstatě o krk, mohl zlobit? Krom toho slavila Nova také úspěchy s reality show Výměna manželek.

Konkurenční Prima měla Rodinná pouta, jejichž sledovanost se také rozhodně nedá zahodit. Mladší sestřička TV Nova v rámci boje o diváckou přízeň přišla s několika zajímavými projekty, mezi jinými například Chůvou v akci nebo reality show Bar. Ten ale totálně propadl a potvrdilo se tak to, co Nova tušila už dávno.

Čeští diváci rádi klasiku. K úspěchu stačí přenechat jim jen onu původní pasivní roli, kterou televize od začátku poskytovala. Zřejmě nepociťujeme nějakou zvláštní potřebu nějak zasahovat do věcí, které se dějí na obrazovce (výjimku tvoří SuperStar, počet hlasů, zaslaných jednotlivým soutěžícím je však tajný, takže lze jen velmi těžko odhadnout, jak velkou vlnu sympatií dokáže ten či onen zpěvák vyprovokovat). Pokud se chcete rychle najíst, jdete do McDonalda, pokud chcete garnáta a luxusní šampaňské, zajdete do exkluzivní restaurace. Podobné pravidlo zřejmě uplatňují i Češi ve vztahu k médiím - televize byla vymyšlena proto, aby komunikovala s lidmi, přinášela jim informace. Oni před ní měli jen sedět a informace přijímat. Komu nevyhovuje pouze přijímat a chce se sám stát vysílačem, sedne si ke svému počítači, ne k televizi.

V současné chvíli tedy skladba pořadů na komerčních televizích, které si na sebe musejí vydělat právě sledovaností, vyhovuje tomuto trendu. A vyhrává opět Nova. Její Pojišťovna štěstí válcuje všechno, včetně Letiště TV Prima, které nedosahuje ani třetiny čísel sledovanosti Pojišťovny. Ještě lépe je na tom s přízní diváku opět novácká Ordinace v růžové zahradě, která si to zase úspěšně rozdává s Rodinnými pouty.

Zdá se, že Nova opět našla recept, jak ovládnout český telvizní trh. Alespoň do doby, než přijde digitalizace nebo kdy většina lidí pochopí, že ty naše staré dobré seiály se od latinskoamerických soap oper liší jen tím, že jsou vyrobené tady a navíc tu najdeme mnohem ošklivější protagonisty.

Stejně jako reality show nejsou o realitě, ti lidé na obrazovkách, vystupující v seriálech, nejsou jako vy. Není to váš svět. Není to vaše ulice. Je to pouze honba za tím, kolik která televize dostane z reklamy na prací prášky (na které se vlastně stejně nikdo nedívá).

Lze si vybrat kvalitnější program - ať už na jiné televizní stanici, nebo prostě někde jinde, než u televize. Volba je na každém z nás.

Zdroj fotografie: ozivote.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2254 s