Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Nesahej si rukou pod oděv

03.04.2007   Michaela Wilhelmová   Literatura   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Nesahej si rukou pod oděvNe vše, co se nám dnes může zdát jasnou věcí, nad kterou nestrpíme sebemenší pochybnosti, obestírala stejná přímočarost třeba před několika staletími. Plivete přes stůl? Močíte před okny své vyvolené? Nebo snad o svatební noci uložíte svou dceru nahou k jejímu nastávajícímu? Asi ne… ale nejen to považovali ještě nedávno lidé za normální.

Norbert Elias ve své knize O procesu civilizace I. podává vyčerpávající výpověď o změnách smýšlení a chování evropské civilizace. Počátek úvah spřádá v temném středověku na fragmentech dochované korespondence a příruček chování, konec najdeme v době naší. Pro velký obsah zkoumané látky zvolil Elias dělení knihy do kapitol: K sociogenezi protikladu „kultury“ a „civilizace“ v Německu (a ve Francii), kde se zaobírá způsoby kontrastního myšlení šlechty a plebsu. Na první pohled se může zdát knížka nudným konstatováním či výčtem faktů, srovnávací analýzou vhodnou jen pro intelektuály. Není tomu tak. Hned v části druhé, O civilizaci jako specifické proměně lidského chování se začte i běžný občan. Kapitoly jako O chování při jídle, Proměny postojů k přirozeným potřebám, O smrkání, O plivání či O chování v ložnici totiž poskytnou pro „moderního“ člověka neuvěřitelně zajímavou a vtipnou sondu do historie z jiné strany, než nás učili ve škole.

Ani titulek tohoto článku není z mé hlavy, je parafrází na skladbu Ein spruch der ze tische kéhrt, nabádající mladé chlapce k dobrým způsobům. To, co je dnes každému jasné málem od kolébky, se zrodilo z dlouhého vštěpovacího procesu. V 15. století se v příručkách o stolování dočteme: „chlapče, vystříhej se toho, abys vzal do úst víc chleba nebo masa, než si žádá tvůj žaludek, a musel je potom vyplivnout.“(S´ensuiventles Contenances de la Table). Důležitým mezníkem se stal přechod od požívání rukama k příborům. Vidlička patřila k exkluzivnímu zboží, stejně jako nočník. Těžko si dnes představíme prarodiče, obdarující svou vnučku novým nočníkem, coby nejvhodnějším darem (ani pokud tento artefakt přeneseme do současnosti – wc není obvyklým darem).

Kniha je plná citací nejrůznějších spisů, které jedněm poslouží k bádání, druhým k pobavení. V kapitole o proměnách postojů k přirozeným potřebám se tak dozvíme vzácné rady jako: „nenechávej své pohlaví odkryté tak, že je vidět, je to nanejvýš zahanbující, odporné, odpudivé a hrubé. Nezadržuj ani moč, ani větry, které trápí tělo, dělej to však potají a nenech se jimi překvapit“ (The Booke of Demeanor and the Allowance and Disallowance of certain Misdemeanors in kompanie, 1619). Pro změnu v kapitole O smrkání a O plivání budou možná citlivější povahy znechuceny. Odpovědi na otázky, kam s hlenem, který je třeba vyplivnout, nemusíte hledat v této sekci knihy dlouho.

Sex představuje téma velmi žádané, knížka myslí i na něj. Dnes již těžko věřit, že svatební slib manželů se zpečetil teprve ve chvíli, kdy svatební průvod uložil oba nahé aktéry k sobě do postele. Někde se tato tradice dodržovala až do 17. století. Změnil se i vztah k veřejným domům. Ve středověku patřily ke každodennímu životu, každý klučina věděl, o jaký dům se jedná. Žádné cavyky. Veřejný dům byl svým způsobem instituce – kupříkladu, když císař Zikmund navštívil roku 1434 Bern, zaslal poté radním děkovný dopis. 3 dny v nevěstinci zdarma byl prý výtečný dar na uvítanou. Postavení lehkých žen se přitom podobalo tomu katovu – na okraji společnosti, ale každý věděl, kam za nimi má jít, je-li třeba. Však až do 16. století se mimomanželský poměr považoval za normální. Naštěstí se církvi podařilo monogamii prosadit…

Kniha O procesu civilizace je poučné čtení, které zaujme i pobaví. Po prvotním předválečném propadáku knihy ji Elias vydal znova, v reedici. Stala se bestsellerem a biblí socio-historiků.

Norbert Elias: O procesu civilizace, vydalo Argo 2006

Titulní stránka převzata z www.argo.cz


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.1152 s