Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 6.3.2021, svátek má Miroslav 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 505
Registrovaní čtenáři: 514
Publikovaných článků: 13027
Komentářů: 11221


Měření



Ta svatba je nádherná… Až se koně plaší

04.04.2007   Martina Bittnerová   Divadlo   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Krvavá svatba od F.G. Lorcy je dalším kouskem, který si vzal na paškál absolventský ročník Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. Premiéra se uskutečnila 9. března v divadle DISK. Kdo čekal typické španělské propriety, musel pocítit zklamání. V DISKu šli na Lorcu totiž poněkud moderněji.

Potlačili všechno, co na dramatu připomínalo atmosféru bujarého Španělska, ostatně díky tomu by se mohlo drama odehrát v Čechách, nebo v kterékoliv jiné zemi, a nechali hlavní aktéry hry “zápasit o lepší bytí“ na pláži. Navíc samotné téma opuštěných a opouštějících žen má platnost vlastně všeobecnou. Lorcovy hrdinky zůstávají silné a nezdolné, a svůj úděl snáší s hrdým čelem. Když si zoufají, tak nějak nenápadně v koutě, protože nepotřebují své zoufalství dávat ostentativně najevo.

 

Představení dominují dva neobvyklí průvodci, šoumeni, pan Smrt (Matja Solce) a pan Měsíc (Luděk Smadiš). Zvláště Smadiš zdatně zúročuje své schopnosti taneční a pěvecké. V lehkém plážovém rytmu zvládá bravurně oslňovat, jako ostatně stejně naladění seladoni v přímořských letoviscích, dámskou část diváctva.

Právě tito dva průvodci umocňují dojem z ležérního posezení na břehu moře, kam tvůrci představení své hrdiny posadili. Což samo o sobě působí poněkud neobvykle. Nicméně melodie, které uslyšíte, vám budou znít v hlavě po celý zbytek večera, a možná rovněž budete zasněně vzpomínat na skvělého Smadiše. Třeba se vám zasteskne po tomto krvavém, ale vlastně nekrvavém lidském příběhu a rozhodnete se DISK navštívit podruhé.

 

A v tom tkví kouzlo kvalitní předlohy, lze ji upravovat, oklešťovat, ale zdravé jádro se vždy projeví. Přesto i druzí, a tedy nejen já, milují dotek jižanského temperamentu a kultury. Otisk z toho v DISKovské inscenaci skutečně chybí, ale proč zpracovávat jednu látku stále stejným způsobem? Proč se držet zažitých klišé?


Opravdu na konci túry po osudech Lorcových hrdinů našince napadá spousta otázek. A napadla samozřejmě i mě, a proto jsem se rozhodla zeptat se nahlas, tedy vlastně jsem se obrátila na Mariána Amslera, režiséra a spoluautora úprav textu, s nímž přináším krátký rozhovor.  

Kde se zrodil, pravda velmi neotřelý, nápad obléci hrdiny dramatu do plavek a posadit je na pláž?

Nápad se zrodil během příprav inscenace, v celém prvním jednání se opakuje, že je nesnesitelné horko, pak jsme si prohlíželi obrazy Dalího, všude poušť, písek, jeden obraz dokonce zobrazoval koupající se lidi. Ta myšlenka se zrodila v mé hlavě, spolu se scénografkami jsme ji postupně dopracovali...

 

Tímto pojetím dáváte prostor, aby každý aktér vysvětlil své postavení v příběhu, a zároveň diváka uvádíte v lehký zmatek. Nestává se často, že by se při mazání zad řešilo, že někdo někoho zabil...V plavkách zní navíc taková slova neuvěřitelně až groteskně. Ona i atmosféra prosluněné pláže dosti kontrastuje se samotným námětem. Čeho jste tím chtěli docílit, chtěli jste tím, v podstatě již klasický text, nějak obohatit?

Tak bohatý text, jako je Lorcovo drama není potřeba obohacovat, já jsem mladý režisér a snažím se jenom vyhledávat netradiční formy inscenování, chci příběh přiblížit sobě, hercům a posléze i divákům. Pracuji často se současnými hrami, Lorca je po Čechovovi mou druhou klasikou. Současný, často tvrdý a kritický pohled na současnost je pro mě základem inscenace. Grotesknost je jistou formou ventilace, únikem od patetismu a umělých emocí.


Domníváte se, že když se nějaké starší téma zasadí do moderní doby, může přitáhnout více diváků?

Já nechci přitáhnout víc diváků, já chci do divadla spíš přitáhnout mladé lidi a ukázat jim, že divadlo nemusí být nuda. A že i klasika se dá chápat současně. Nejhorší pocit, co v divadle zažívám je, když se dívám na něco, co se netýká mě ani lidí, kteří kolem mě žijí.


Nechybí vám tam přeci jen kastaněty, flamengo a volánové sukně?

Ne, nechybí. Větší klišé si ani neumím představit. Viděl jsem Krvavou svatbu asi desetkrát, flamenga a kastanět už bylo dost. Navíc není nic trapnějšího než když se někdo tváří, že má španělský temperament a přitom ho nemá, nemůže mít. To je něco v těch lidech tam dole, co si my neumíme představit a je zbytečné to napodobovat.


Vaše Krvavá svatba se vyhnula krvi. Takže místo ní stříká na mohutná plexiskla šťáva z pomerančů. Podobné symboly jistě zaujmou více, než otrocké používání rudých náhražek. I když pomeranče bývají vlastně také krvavé. Tudíž, jak jste to tedy s onou krví zamýšleli?

Co by byl pomeranč bez šťávy? To co člověk bez krve. Když se něco jmenuje Krvavá svatba, je nutné, aby tam stříkala krev? Pomeranč je symbol, který si musí každý vyložit sám a v kontextu inscenace. 


Myslíte si, že by se Lorca cítil s vaším pojetím spokojen?

Kdyby žil Lorca dnes, jistě by se na divadlo díval jinýma očima, proto je těžko říct, jestli by byl spokojen. Dnes by byl možná míň frustrován, cítil by se svobodnější a to všechno by se odrazilo i v jeho tvorbě. Rád bych si s ním o tom popovídal. Otázka, jestli by byl spokojen je pro mne nezodpověditelná.

Kdybyste dostal k dispozici dvě slova, kterými byste mohl vystihnout představení a zároveň jimi pobídnout diváky k návštěvě, jaká by to byla?

Přijďte se pobavit.

Děkuji za rozhovor.



Zdroj obrázků:Divadlo DISK


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2021 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2338 s