Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 17.2.2020, svátek má Miloslava 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 506
Publikovaných článků: 12815
Komentářů: 11056


Měření



Média a móda I.

16.04.2007   Aneta Šimonková   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Pětidílný seriál vás seznámí s podstatnými prvky, které se vztahují k módě a médiím. Zjistíte, jaké časopisy existovaly v českých zemích v období světových válek, poodhalíme profesi manekýnky, kdo ovlivňuje čtenáře a jaká média dnes existují a komu jsou určeny. V dnešním prvním díle nelze začít jinak, než od počátku… prvního vydání módního časopisu.

První známý módní časopis začal vycházet již v roce 1663. Bylo to v Německu a tato publikace se objevovala na stáncích jednou měsíčně. Speciální výtisk pro ženy se objevil ale až o sto let později a nesl název Dámský magazín. Dalším známým časopisem byl Godey´s Lady´s Book. Obě periodika byla určena především pro dámy z vyšší společnosti. I přes tento fakt, že si ho nemohly dovolit chudší, se Godey´s Lady´s Book prodalo v roce 1850 až sto padesát tisíc kopií měsíčně. Společné s dnešními časopisy měl především to, že obsahoval módní přílohy s barevnými ilustracemi oblečení, články o právech žen, práci i sentimentální povídky. Vzhledem k době, ve které vycházel, nesloužil jako praktický módní rádce, ale spíše jako výběrový seznam modelů a souhrn morálních instrukcí, jak se obléknout. Ale existovaly i časopisy, které se více věnovaly oděvním záležitostem, například nebezpečím tehdejších moderních ošacení – krinolíně a korzetu.

Éra Coco Chanel
První módní magazíny se začaly rozšiřovat až počátkem dvacátého století. Zlom nastal zejména v době před 1. světovou válkou. Do této doby si lidé chodili do salonů a ke krejčím nechat šít šaty. Pak se ale objevila první známá návrhářka Coco Chanel, jejíž značka je známá dodnes. Coco se soustředila především na ženy a mezi její výroky patří: ,,Ve dvaceti má žena tvář jakou dostala od přírody, v padesáti takovou, jakou si zaslouží.“ Coco pro ženy zkrátila sukni těsně pod kolena, ušila malé černé bez manžet a límců, košilovou linii šatů, skládanou sukni a vymyslela nejznámější parfém Chanel No.5. I díky ní se začaly ženy více odhalovat a dokonce se v jistém magazínu objevilo heslo: „Kulturní barbarství je mít víc šatů, než nezbytně potřebuješ, stejně jako je barbarství, je-li těch několik šatů ošklivých.“ Od této doby lidé věnovali více pozornosti svému oblečení. Nastala doba, kdy si ženy začaly také zkrášlovat svůj obličej různými šminkami. Místo dnes již známé řasenky používaly obyčejnou vazelínu. V průběhu let se začala objevovat na trhu nejrůznější líčidla. Například první řasenka byla vyrobena firmou Maybelline, která je známá a existující i dnes.
Inspiraci ale musely ženy někde čerpat. Prvním známým módním časopisem minulého století byl Delineator, který vycházel ve Spojených státech. Ale i v tomto případě odebíraly magazín hlavně ženy z vyšších vrstev. Delineator obsahoval dokonce i reklamu. Hlavními zadavateli byli výrobci znovuobjevených populárních korzetů. Jeho roční předplatné stálo jeden dolar a celková prodejnost se na začátku dvacátého století dostala přes dva miliony výtisků. Dámám, které si nechávaly šít šaty u krejčího, stačilo jen poslat odlitek svého těla do krejčovství. Pokud si vybraly určitý model z časopisu, krejčí jim poslal panenky oblečené v miniaturní verzi daného oblečení. Pokud byl návrh schválen, šaty byly ušity v životní velikosti. To si ale opět mohly dovolit především bohaté ženy. Tento problém byl vyřešen tím, že vznikl tzv. papírový střih oblečení. Díky němu si mohly šikovné hospodyně samy ušít to, co viděly v časopisech. Tímto krokem se časopisy dostaly do širšího okruhu čtenářů a vznikla potřeba většího nákladu existujících časopisů a zahájení tisku nových magazínů.

Časopisy, které existují dodnes
V této době vznikly dokonce i dva módní magazíny, které existují dodnes. Harper´s Bazaar a Vogue. Dostupné byly sice v Americe, ale nemalou část tvořily novinky z Paříže. Právě metropole Francie se stala centrem módy, jelikož odtud pocházejí vynikající návrháři, a také proto, že Francouzky a Francouzi jsou známí svým vytříbeným vkusem, co se oblékání týče.
Harper´s Bazaar vznikl koncem devatenáctého století. Zpočátku se zde objevovaly ilustrace modelů, později se přešlo i k černobílým fotografiím, které byly posléze nahrazeny barevnými. První návrhář, se kterým magazín spolupracoval, byl Charles Frederick Worth. Ten je totiž považován za prvního skutečného návrháře. Postupně se začala rozvíjet spolupráce i s ostatními návrháři. Magazín ale prezentoval spíše módu, která měla původ v Americe.
Jinak to bylo s časopisem Vogue. Toto periodikum se orientovalo více na francouzskou módu více. Tato móda byla symbolem tzv. haute couture, což znamená vysoká - móda pro společensky významné osoby. Pokud někdo nosil couture, dával tím najevo, že je zámožný, protože si může dovolit cestovat do Paříže a nakupovat tam drahé oblečení. Couture zároveň znamená, že od každého oblečení existuje jen pár kusů, což by mělo minimalizovat možnost, že se dva lidé potkají v tom samém oděvu. Vogue si ženy i salony předplácely, aby měly okamžitý přehled o novinkách z oblasti módy. Časopis však sloužil i jako inspirace americkým obchodníkům, kteří podle posledních trendů šili kopie. Museli mít však práva na to, že šijí stejné modely, které prodávali za nižší cenu.

I válka ovlivnila módu
Po první světové válce se však poměry trošku změnily. Díky této zkušenosti si lidé uvědomili, že není nejdůležitější vystavovat na obdiv výši svého majetku prostřednictvím způsobu oblékání. Spousta dam,které měly do té doby služebnou si ji najednou nemohly dovolit a zodpovědnost za chod domácnosti závisela na nich. Proto se značně změnila i tématika ženských časopisů. Módu nahradily rady, jak pečovat o domácnost, jak uvařit různá jídla. Změnil se i design titulní strany časopisů. Před válkou to byly především ilustrace služek, jakožto žen, které tráví v kuchyni nejvíce času. To se změnilo po válce, kdy tyto obrázky nahradily kresby manželek a žen v domácnosti.
Další radikální změna nastala v období druhé světové války, kdy hlavní témata reagovala na politickou situaci. Objevovaly se zde spíše rady praktického charakteru. Zejména pak poučení jak nasadit dítěti plynovou masku, jak uhasit zápalnou bombu, nebo jak ozdobit protiatomový kryt. Nejlépe prodávaným časopisem byl v té době týdeník Woman, který se snažil přinášet alespoň trochu zábavy, ale byl spíše oporou v těchto těžkých chvílích. V tomto období se samozřejmě z pochopitelných důvodů o módě moc nepsalo.

V příštím díle se seznámíme s časopisy, které vycházely v českých zemích…

Zdroje: Derick Robin, Muir Robin: Unseen Vogue, vyd. Little, Brown
www.juicy.cz



Jedno z prvních vydání Harper´s Bazaaru.

Zdroj: en.easyart.com


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.3023 s