Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 26.9.2020, svátek má Andrea 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 503
Registrovaní čtenáři: 510
Publikovaných článků: 12951
Komentářů: 11150


Měření



Média a móda II.

18.04.2007   Aneta Šimonková   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

V dnešním díle se seznámíte s českými periodiky minulého století, jak si především ženy opatřovaly ošacení, které známé osobnosti začínaly jako manekýny a zda-li se doba válečná vůbec příznivě klonila k módnímu průmyslu.

Samozřejmě že i na naše území postupně vznikala periodika, která se zabývala módou. Bylo to ovšem značně později než ve světě. První magazín s názvem Lady začal vycházet v první polovině devatenáctého století. I v něm se odrazil vliv francouzské módy, kterou zde ilustrovali. Z českého prostředí se zde objevily především ukázky lidových krojů, které nesly prvky již zmiňované francouzské módy. Tento magazín se příliš neuchytil a na trhu fungoval jen tři roky.
Koncem devatenáctého století vycházely spíše společenské časopisy, a pokud se objevila nějaká publikace o módě, tak většinou tvořila přílohu těchto časopisů. Inspiraci tvořila stále francouzská móda, postupně se ke čtenářkám dostávaly i informace o české tvorbě, návrzích českých krejčích a informace o českých výrobcích. Kromě klasických módních příloh se vyskytovaly i speciální doplňky, které zahrnovaly ještě užší téma. Jednalo se např. Dětský módní svět, Ruční práce a časopis, který se věnoval výhradně pánské módě, Elegantní kroj. V této době vznikl také magazín, který se věnoval střihu oděvů a obsahoval návod, jak si ušít šaty. Jmenoval se Dámské Módní Listy a předstvoval podobný typ, jako je dnešní Burda. Tento žurnál už zaznamenal větší úspěch a vycházel přes dvacet let.
V období mezi válkami vycházely v Čechách módní časopisy, odborné publikace pro profesionály, ale nemalá pozornost se módě věnovala i ve společenských magazínech. Jedním z nejprestižnějších časopisů o módě se stal Móda a vkus. Už jenom proto, že v roce 1919 stál jeden výtisk šest korun, což bylo na tehdejší poměry drahé. Ale obsahoval informace o francouzské i americké módě a zdobily ho především původní české ilustrace oděvů. Dalšími významnými magazíny se staly Vkus a Eva, které ke zveřejňovaným oděvům nabízely i objednávku na střihy. Mezi známé oděvní podniky patřil módní dům u Rosenbauma, u kterého dělala jeden čas manekýnku i Adina Mandlová, později známá jako filmová herečka. Inspiraci představovaly také plakáty, na kterých se vyobrazovaly různé módní artikly. Například plakát firmy Baťa slibuje pohodlnou dámskou obuv, která stojí – pro nás dnes směšných – 69 korun.

Nevyužitá inspirace
V období válek to bylo stejné jako jinde ve světě. Škoda, protože v té době by bylo jistě z čeho čerpat. Stačí se jen podívat na filmy pro pamětníky a hned nás zaujme elegance tehdejší doby. V této době si sice stále nechávaly některé ženy šít šaty, ale to se jednalo opravdu jen o ty nejbohatší, takže vydávat časopis pro tak úzkou skupinu by nemělo smysl. Módní časopisy vytlačily především časopisy politické. Pokud opravdu někdo chtěl hledat inspiraci, tak především právě ze stříbrného plátna. Šaty, které měly herečky a herci na sobě, se vyráběly s velkou precizností.
Po válce se na náš trh dostalo několik periodik. Zejména kvůli reklamě, která se ukázala jako dobrý zdroj příjmů. Zvýšila se poptávka po časopisech, výrobcích, které se v nich prezentovaly, a také po službách inzerentů. Vlastní odbornou publikaci měl ve čtyřicátých letech minulého století každý obor textilní výroby a módní tvorby.
V padesátých letech měli lidé více peněz, a tak si mohli dovolit jak časopisy, tak i produkty, které nabízely. Lidé měli kratší pracovní dobu, a tak si mohli najít chvilku na přečtení nějakého žurnálu. Produkce časopisů narůstala. Postupně vznikaly další tituly a ženské magazíny. Oblečení se začalo vyrábět ve velkém počtu a ženy si mohly dovolit nakupovat.

V příštím díle poodkryjeme původ povolání modelky, dříve nazývané manekýnky…

Zdroje: Uchalová Eva, Česká móda 1918 – 1939 – Elegance první republiky, 1. vydání, vyd. Olympia ve spolupráci s uměleckoprůmyslovým museem v Praze, 1996, ISBN: 80-7033-424-X

Hlaváčková Konstantina: Česká móda 1940 – 1970 – Zrcadlo doby, 1. vydání, vyd. Olympia ve spolupráci s uměleckoprůmyslovým museem v Praze, 2000, ISBN: 80-7033-017-1




I reklamní plakáty jsou médiem...
Zdroj: dopravni.net


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.255 s