Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je neděle 8.12.2019, svátek má Květoslava 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12779
Komentářů: 11044


Měření



Nový zákon: žádná blamáž zákazníků!

03.09.2007   Michaela Wilhelmová   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

"Kupte si nový vitamin C a váš zdravotní stav se zlepší o 100 %!","Díky našemu Hubnanu Extra shodíte deset kilo za týden – a bez cvičení!" Pokud vás podobné reklamní slogany přinejmenším zaráží a klepete si na čelo, co je to za nesmysly, můžete se radovat. Novela zákona jim udělala přítrž.

Zákon o klamavé reklamě putuje v justičním koloběhu již dlouho dobu a reklamní agentury i PR oddělení firem si pomalu zvykají na nový propagační slovník. Lidově řečeno, vypadá to jako právničina. Nemohou říkat, že „náš prášek vypere všechnu nečistotu a oblečení bude určitě jako nové“, pokud to není jasno dokázáno.

Novela zákona se specializuje na zdraví. Konkrétně na výrobky, které nám k němu mají dopomoci. V praxi to znamená, že firmy vyrábějící například tabletky pro zlepšení paměti, to musí státnímu zdravotnickému ústavu a ministerstvu zdravotnictví dokázat. Nejde však jen o šíření léčiv do distribučních sítí, ale i o uveřejňování informací o nich – především skrze masmédia. Různé doplňky stravy tak dnes musí mít stejné atesty, jako klasická léčiva.

Pro některé podniky znamená nutnost klinických studií na výrobky noční můru. Jiné novelu zákona vítají. Například společnost Pharma Nord, přední výrobce přípravků a léčiv, staví již roky na bedlivém výzkumu. „Máme silné výzkumné oddělení, které se špičkovými odbornými pracovišti provádí klinické studie, aby všechny přípravky Pharma Nord měly opravdu zdokumentovaný účinek. Proto nám velmi nahrává nová legislativa zavazující všechny výrobce uvádět v reklamních materiálech takzvaná zdravotní tvrzení o účinnosti doplňků stravy pouze tehdy, jsou-li účinky klinicky dokázány. Přípravky Pharma Nord se na rozdíl od jiných firem opíraly o takové studie již od začátku,“ komentuje novelu spokojeně Ing. Ivan Mach, CSc., odborník na výživu a projekt manager této dánské farmaceutické firmy.

Konkrétně zmiňované nařízení č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin pocítíte například při nákupu zboží, které avizuje nižší obsah tuku. Pokud se nad sdělením zamyslíte, nižší obsah tuku než co? Kde je ona míra? Dříve výrobci stačilo snížit obsah tuku oproti původnímu výrobku či konkurenci třeba jen o 0,0001 gramů – a výrobek s méně tuku už ležel v nákupních košících zdravě žijících žen. Dnes musí výrobek snížit obsah tuku minimálně o 30 % vůči konkurenci a chce-li se honosit označením „s nízkým obsahem tuku“, nesmí v sobě mít více než 3 g tuku na celkových 100 g.

Zmizí také všechna tvrzení, naznačující, že zákazníkovi se může něco stát, pokud daný výrobek nebude konzumovat. Z etiket lahví alkoholu musí výrobci stáhnout zdravotní tvrzení všeobecně – zákon totiž zakazuje propagaci alkoholických nápojů s více jak 1,5% alkoholu jakožto něčeho, co prospívá zdraví.

Zatím můžeme jen čekat, jak změnu v legislativě zvládnou výrobci, ale rozhodně se připravme na důvěryhodnější informace na obalech jak potravin samotných, tak vitamínů a dalších léčiv volné distribuce.

Fotografie: www.pharmanord.cz



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2668 s