Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je pondělí 16.12.2019, svátek má Albína 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 506
Publikovaných článků: 12784
Komentářů: 11045


Měření



Vláčky – chlapská vášeň

26.02.2008   Michaela Wilhelmová   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Modely vagónků a mašinek, miniaturní kolejiště s domečky i stromy. Elektrifikovaná trať. Zabere to dosti místa, ale ženy to prostě musí pochopit. Navíc nejde o žádný módní výstřelek, vlakové modelářství je staré, jako mašinky samotné.

První vlakové modely se objevují hned po vynálezu lokomotiv a vlaků všeobecně. U široké veřejnosti dokonce vešly ve známost dříve, než vlaky v životní velikosti. Prvotní funkce modelů totiž neměla s dnešním sběratelstvím a modelářstvím moc společného. A to jak do použitých materiálů, tak – a to hlavně – do účelu. Zmenšeniny této kolejové novinky se rozesílaly po celém světě jako propagační prostředek, který měl představit nastupující éru železnice. Nejprve se s malými kopiemi seznámili vládcové a bohatí občané, poté na výstavách i běžní lidé.

Za zakladatele vlakových modelů se pokládá Mathew Murray, který roku 1812 stvořil zmenšeninu parní lokomotivy v poměru 1:12. Hned po něm následoval Američan William Norris. Ten si počínal jako zdatný obchodník, tři kusy malých lokomotiv poslal do Evropy. Jeden pro císaře Mikuláše, druhý francouzskému králi Ludvíku Filipovi a třetí rakouskému arcivévodovi Františku Karlovi. Velikostí nešetřil, poměr ku opravdovému vlaku činil 1:4.

V polovině 19. století došlo k obratu a plechové mašinky se staly sběratelským artiklem, patřící ke zbohatlíkům industriální společnosti. Většina modelů ještě nejezdila po kolejích, ostatně, umístit někde trochu větší kolejiště pro mašinky poměrů 1:12 chtělo již velké prostory. Navíc se vláčky postrkávaly a tahaly, na samostatný vlakový pohon došlo u modýlků až koncem 19. století.

Do popředí výroby vlakových modelů se dostává firma Märklin, jejíž modely zůstávají dodnes bohatě ceněným artiklem. Právě ta se pokouší prosadit sjednocená kritéria výroby mašinek, stejně jako jednotné označování různých velikostí. Doposavad totiž každá firma používala pro své modely jiné označení, i kdyby šlo o stejná měřítka, jaká měla konkurence. Vláčky se již počátkem 20. století prohánějí po kolejích, jde oproti starým modelům o miniatury. Nejčastější rozchod kolejí měl 48 milimetrů a nesl označení I. Následoval jej rozchod O o šíři 35 milimetrů. Ale tím výčet samozřejmě nekončil. Existovaly i OOO, 0 a mnoho dalších. Například v předválečné Americe se nejoblíbenější velikostí stala S s rozchodem 22,5 mm.

Dnes nejčastější velikosti H0 a TT se rodí v poválečné Anglii. H0 má měřítko 1:87 a menší TT 1:120. Trendem se stává dodnes oblíbená stavba celých krajinek. Již nestačí jen vlaková souprava šinoucí si to po kolejích. Musíte mít i návěstidla, výhybky a nakonec i tunely, lesíky a domečky. Vláčky se postupně přestávají prodávat jako celek a často si je zákazník může slepit až doma. U domků se to stává samozřejmostí. Elektrifikace celého kolejiště přispívá k neklesajícímu zájmu mužů a nepochopení ze strany žen – prohánějící se mašinka a zvedající se závory, to předurčuje spíše k sympatiím mužů.

Dnešní desky s malým železničním světem existují nejčastěji v rozměrech 220 x 120 cm. Cenově se pohybují samozřejmě dle výrobce a modelu. Nejdražší jsou lokomotivy – ta přijde vášnivého sběratele na v průměru tři až pět tisíc (pro velikost H0), vagónek se dá sehnat již za 300 (ale klidně i za tisíc a víc).

Foto: www.wheele.co.uk


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Jaromír Komorous - 26.2.2008 - 9:34

Hlubokodůlní těžba. Tleskám.

Od: Michaela Wilhelmová - 26.2.2008 - 17:31

Jaromír: mám samé brášky, tak jsem vyrůstala na "TéTéčkách" ... a nikdy neměla barbínu :-)

Od: Milan Prokš - 27.2.2008 - 10:47

Já jsem taky nikdy neměl babrbínu... A taky mám samé brášky, dokoce čtyři. Já jsem vyrůstal na "eNkách" - to je měřítko 1:160. Dodnes mám v pokoji nedodělané kolejiště, co jsem začal stavět se synkem, když mu byly čtyři. Letos mu bude 23... Jó, vláčky...

Od: Milan Prokš - 27.2.2008 - 10:47

Babrbína... no měla to být barbína.

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2578 s