Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 5.12.2020, svátek má Jitka 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 503
Registrovaní čtenáři: 510
Publikovaných článků: 12985
Komentářů: 11166


Měření



Jeden z nejdražších…

21.03.2008   Aneta Šimonková   Rozhledy   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Dnešní den nese znamení příchodu jara. Období, kdy se příroda probouzí a krajina získává pestrý kolorit. A paradoxně dnes si připomínáme výročí úmrtí umělce, jehož obrazy se vyznačovaly právě tou barvitostí a to nejen z hlediska vizuálního, ale i tematického.

V severovýchodním českém městě Dolní Čermná u Kyšperku (dnes Letohrad) se 11. srpna 1899 narodil Jindřich Štyrský. Ačkoli je tomu přes půl století, co odešel, tak právě v poslední době můžeme o tomto umělci slýchat docela často. Minulý rok se pořádala rozsáhlá výstava jeho díla, vznikla obsažná monografie a také se jeho jméno skloňovalo v souvislosti s nejdražšími obrazy naší historie.

Samotný Štyrský se nenarodil v rodině umělecké a možná ani idylické. Jeho matku můžeme charakterizovat jako velmi přísnou a silně věřící a naproti ní otec Štyrského - alkoholik a jinak také učitel na obecné škole v Dolní Čermné, Petrovicích a Dolní Dobrouči. Právě poslední jmenované místo se však stalo osudným Jindřichu Štýrskému, protože zde se pravděpodobně začal zajímat o umění. Stýkal se s rodinou tamějšího lékaře Uzla, jehož manželka vykonávala profesi malířky.
 
Po studiích na královehradeckém gymnáziu v roce 1917 šel Štyrský ve stopách svého otce a vydal se na učitelskou dráhu, kterou na rok přerušila vojenská služba. Později se opět vrací za katedru, ale ne nadlouho. Talentovaný umělec se přihlásil na Akademii výtvarných umění v Praze, kterou však po třech letech zanechal a odcestoval hledat inspiraci k Jaderskému moři. Zde potkává Marií Čermínovou neboli Toyen, se kterou od té doby tvoří nerozlučnou dvojici jak v oblasti profesní, tak i soukromé. Štyrský tak nalézá zázemí i rodinné podstaty, protože matka zemřela a otec po uklouznutí upadl na rozžhavená kamínka. Ovšem, i když lze předpokládat, že rodiče měli také vliv na jeho tvorbu, tak viditelnou stopu v jeho díle zanechala jeho nevlastní sestra. Ta tragicky zemřela ve svých jedenadvaceti a Štyrského šesti letech. Její otisk pak nacházíme v postavě Emilie, která se objevovala ve Štýrského textech a snech.

Mezi první významnější úspěchy Štyrského a Toyen řadíme rok 1923, kdy přicházejí do Devětsilu a pořádají výstavu Bazar moderního umění. Štyrský také přechází i na pole textové a společně s Karlem Teigem vytváří obrazové básně. Jeho zásah do poetiky pokračuje i po seznámení s Vítězslavem Nezvalem, kdy mu Štyrský ilustroval sbírky Pantomima. Jejich přátelství však končí roku 1938, kdy se oba názorově neshodli.

Nejdůležitější část Štýrského života se ale odehrává od roku 1925, kdy s Toyen odjíždí do Paříže. Oba se zúčastňují výstavy L´art d´aujourd´hui, kde se setkávají i s dalším významným českým umělcem Josefem Šímou. V Paříží pak po získání silné pozice přicházejí s vlastním směrem s názvem artificielismus. Tím se podle jejich slov vymezovali abstraktnímu umění a surrealismu rovněž.

V roce 1928 v Aventinské mansardě v Praze Štyrský a Toyen pořádají exhibici i v Čechách. Štyrský se věnuje více kresbám a monografii Artura Rimbauda, kterou sepisuje. Na jednu sezonu se také stává šéfem výpravy Osvobozeného divadla. V roce 1934 spoluzakládá Českou surrealistickou skupinou, kde se soustředila řada významných umělců (např. Nezval, Teige, Toyen nebo Štyrský) a na jejíchž přednáškách vystoupil i André Breton, který se stal inspirací pro vznik této skupiny. Skupinu však po třech letech rozpouští sám Nezval, protože nesouhlasí s některými antisovětskými názory.

Během války se nemocný Štyrský věnuje tvorbě spíše literární, pořádá výstavy nebo semináře. 21. března Jindřich Štyrský umírá v Praze ve věku 43 let. Zanechal po sobě velmi rozsáhlé dílo z oblasti malířské, fotografické a také literární. I když si mnozí z nás vybaví jeho koláže, které mnohdy rozhodně nevypovídají o vlivu silně puritánské matky, tak jeho malby inspirované několika směry, ze kterých i přes tuto „multizaměřenost“ můžeme dekódovat Štyrského rukopis, patří k nejcennějším naší historie. Ostatně Štyrského Cirkus Simonette z roku 1923 obsadil 3. pozici v žebříčku nejdražších děl. 23. dubna 2006 v Galerii Art Praha bylo dílo vydraženo za 8,6 milionu korun.

Samotnou charakteristiku Štýrského tvorby pak naleznete zde.


Zdroje
: Bydžovská Lenka, Srp Karel: Jindřich Štyrský, Argo, 2007.
           iDNES.cz





Foto: iDNES.cz 
        (nahoře: Emilie přichází ke mně ve snu, 1933 
        dole: Cirkus Simonette, 1923)


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.241 s