Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  pátek 19.4.2024, svátek má Rostislav 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


Tvůrčí psaní 11 – hercem nebo režisérem?

02.04.2008   Michaela Wilhelmová   Miniškola   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Tvůrčí psaní 11 – hercem nebo režisérem?Nebojte se, stále bude řeč o psaném projevu. Zaměříme se na roli autora v literárním díle. Lépe řečeno, jeho pozici coby vypravěče. Každému totiž vyhovuje jiný styl – jeden se situuje do role režiséra, který postrkuje postavy od zápletky k zápletce, další autor se rovnou mezi své hrdiny postaví a prožívá trable s nimi…

Neexistuje zřejmě žádná logická provázanost mezi dílem s autobiografickými prvky a zvoleným způsobem vyprávění. Vše záleží na vnitřním pocitu autora. Chcete-li psát povídku / román /novelu autobiografickou, tj. zrcadlící váš život, pocity, či postavy, můžete volit z několika možností: stanete se součástí děje, nebo jen nezaujatě vyprávíte a do děje se nepletete, anebo sice nejste sám nějakou postavou, ale zaujatě rozebíráte vnitřní pocity ostatních a tak nějak, trochu z pozice boha – autora, mudrujete nad těmi hroznými věcmi, které lidé dělají. Dejte si však pozor, lecjaký v psychologii zběhlý čtenář lehce odhadne, proč jste v autobiografii zvolil právě tu či onu pozici. Mnohdy je jasné, že se snažíte ovlivnit čtenářův pohled na danou věc reflexí sebe sama (např. dlouhým rozebíráním vnitřních pocitů postavy dokážete ospravedlnit i to, co se v prostém ději zdá zcela neslučitelné se slušným lidským chováním. Autoři často takto kamuflují své vlastní chyby).

Příklad:
Ta babička sotva belhala a těžkou tašku vláčela po chodníku jako v posledním tažení. Zrak jsem raději stočila na druhou stranu a svižně kráčela dál potemnělým sídlištěm.
- čtenář si pomyslí: Hlavní hrdinka je pěkně nevychovaná potvora!

Ale jiného efektu docílíme, napíšeme-li: Hlava mi drnčela zoufalstvím. Čas letěl smrtícím tempem a s každou vteřinou mého zpoždění mizela kapka naděje. Na chodníku míjím postavu, ta babička sotva belhala a těžkou tašku vláčela po chodníku jako v posledním tažení. Rve mi to srdce, ale vteřina nazmar pro spásu staré ženy mohla znamenat zkázu v mém cíli. Zrak jsem raději stočila na druhou stranu a svižně kráčela dál potemnělým sídlištěm.

U díla zcela smyšleného volíte pozici vypravěče spíše vzhledem k dopadu na čtenáře – má-li mít dílo „grády“, sršet akcí a číst ho má zejména mladší generace, zvolte Ich formu a udělejte z hlavní postavy sebe sama (jakýsi smyšlený obraz). U klasického románu či novely (nejlépe s historickou tématikou) zůstává tradičním oblíbeným způsobem vyprávění děje zvenčí. Starší generace jsou tak navyklé a lépe se jim klasika čte.

A nyní již ke konkrétním vyprávěčským možnostem:
Vybírat můžete takřka ze dvou možností: buď jste jako vypravěči účastníci děje, nebo ne.

Rozhodnete-li se pro vnitřního vypravěče, tj, toho, který v ději zastupuje nějakou postavu, volíte ze dvou pozic:
Reflektor, neboli personální vypravěč se užívá hlavně pro psychologické romány. Jak již „reflektor“ napovídá, jde o pozici osvětlující jednání postav, rozebírající strasti i slasti ostatních postav. Dění se popisuje skrz pozorování jedné z postav, paradoxně však většinou nejde o hlavního hrdinu (ten se často úplného konce nedožije).

Druhá možnost představuje vypravěče přímého. Děj v takto stvořeném díle zároveň vyprávíte coby spisovatel a prožíváte jako postava. Vždy jde o subjektivní pohledy, vypravěč je zamotaný v zákrutech děje a nemá nadhled, strhává sebou i autorovo myšlení. Takovéto dílo nemá žádný odstup k hodnocení, což rozhodně není závada, ale jen možná forma psaní.

Nechcete-li se do děje plést, ale jen ho převyprávět coby klasický povznesený spisovatel, taktéž máte dvě varianty:
Autor bůh – dříve poměrně oblíbená metoda psaní. Jste zkrátka autor píšící knihu, o které již dopředu víte, jak dopadne. Čtenáři to můžete občas naznačit, stejně tak se v knize rozčilovat na ubohostí postav či vkládat výkřiky a hrozby sebe coby autora. Postavy se baví mezi sebou a vy občas pronesete taktéž přímou řeč. Ovšem jinou, mimo časoprostor díla, kterou postavy neslyší, ale zdá se, že jí nějak podvědomě cítí. Někteří autoři dokonce i vloží monolog autora ke čtenáři, či naopak některé z postav dovolí k autorovi v díle mluvit (popřípadě si stěžovat, co si to na ně zase vymyslel) Zkrátka, v tomto psaní jste bůh.

Vnější psaní číslo dvě připomíná značně filmovou branži, konkrétně kameramana. Ne nadarmo se jí přezdívá oko kamery. Píšete, jako když točíte baladický film. Popisujete krajinu, sklouzáváte k lyrice a existencialismu. Postavy prostě jen natáčíte, žádný dialog ani monolog nemáte a do díla se naprosto nepletete. Zkrátka, nejste režisérem – bohem, ale jen prostým kameramanem.


Vypravěčský úkol: vzpomeňte si na nějaký dnešní zážitek a převyprávějte nám jej ve 3 – 5 větách jedním ze 4, vám nejsympatičtějším vypravěčským postupem.

Pokračování: (klikni)

Foto:www.faysampson.co.uk


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Milan Prokš - 3.4.2008 - 16:17

Balada o h... o ničem
Dorážím na parkoviště jako každý den s desetiminutovým zpožděním. Ovšem dnes chvátám více než obvykle, porada začíná už za dvě minuty. Ani Carl Lewis by to nemohl stihnout...
Vbíhám do kanceláře vedoucího, omluvně si ťukám na hodinky na zápěstí a blekotám něco o dopravní zácpě. Všichni přítomní zatím pobaveně hledí někam za mě. V tom chvatu se mi podařilo do zasedačky donést i nefalšovaný kus přírody. A že se ty hnědé fleky na krémovém koberci vyjímaly! Takže... Celý den štěstí? Nebo jen povídačka o ho..?


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0339 s