Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 7.12.2019, svátek má Ambrož a Benjamín 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 500
Registrovaní čtenáři: 505
Publikovaných článků: 12779
Komentářů: 11044


Měření



Bathory a Máj - Akta X české filmové kritiky

19.08.2008   Kateřina Sovová   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Bathory a Máj. První jmenovaný již divácká srdce dobývá, ten druhý na svoji premiéru ještě stále čeká. Ačkoliv jsem vůbec neměla v úmyslu srovnávat, po přečtení renomovaných recenzí v renomovaném časopise a shlédnutí dosavadního hodnocení Máje na www.csfd.cz, svoje rozhodnutí měním. Takhle prostě ne…

Napsat kvalitní recenzi/kritiku není vůbec snadná záležitost. Ať už oba pojmy odlišujeme nebo ne (tento článek je neodlišuje), jedno by měly mít společné-objektivitu, pokud možno založenou na co největším množství nezpochybnitelných faktů. Teorie je krásná, praxe je o hodně těžší. Léto 2008 přineslo, byť nechtěně, zajímavou možnost porovnat a dost možná poodhalit smýšlení různých recenzentů ke zkoumané filmové látce.

Bathory patří mezi nejdiskutovanější filmy současnosti. O jeho přípravách a průběhu natáčení média informovala mnoho měsíců dopředu. Zda-li pověst Juraje Jakubiska jako uznávaného režiséra, vysoký rozpočet nebo vlastní krvavé téma vedly k nezvykle vysokému zájmu novinářů, můžeme pouze spekulovat. Velký zájem může být předzvěstí skutečného veledíla nebo skutečného průšvihu. Z podobné praxe, kterou v našich končinách zpravidla zažívá především firma Svěrák a syn nebo režisér Hřebejk, platí povětšinou první varianta. Ani v případě Bathory recenzenti hvězdičkami nešetřili, a tak stěží najdeme hodnocení pod 60%, které odpovídá průměrnému, vcelku dobře „skousnutelnému“ filmu.

Máj, který do českých kin vstoupí 21. srpna, si taktéž na nezájem nemůže stěžovat. Český člověk, dnes již povětšinou lhostejný ke klasickým dílům národní literatury, totiž nalézá ztracený zájem právě ve chvílích, kdy někdo „znovuobjeví“ některé z nich. Jakákoliv následná manipulace s tímto materiálem pak bývá označována za odvahu/troufalost/drzost (podle věhlasu režiséra), s nezřídka prorokovaným špatným koncem. Režisér F.A.Brabec už se svou Kyticí v podobném situaci obstál. Přesto, v případě Máje hovořily informační zdroje o probíhajícím natáčení s největší opatrností...nakonec, Kytice není Máj!


Souhlasím, opravdu není. Srovnání obou Brabcových děl můžeme probrat v recenzi Máje, která vás v nejbližších dnech čeká. Ale nyní zpět k Bathory.

Ačkoliv Jakubiskův film i Máj disponují kamerou F.A.Brabce (u Máje také režie) a kostýmy Brabcovy ženy Jaroslavy Pecharové, Bathory sklízí chválu, zatímco Máj u kritiků propadá na celé čáře. A co má být, řeknete si. Stejná jména ještě nic neznamenají. Navíc, zpracovávaná látka je také jiná. Máj vychází z romantické básně, Bathory zase z historických skutečností. Opravdu? Už s ohledem na větu o objektivitě v úvodu, nehodlám rozpitvávat fakta související s postavou Alžběty Bathoryové. Prostě nemám dostatečně nastudováno. Nicméně, znázornění velmi pravděpodobné vražedkyně jako téměř zoufalé oběti nešťastných náhod, v případě Bathory, považuji za natolik zásadní, že z Jakubiskovy mystifikace, okleštěné o krásnou Annu Frielovou, oděnou do fantastických kostýmů Pecharové a bez záběrů nesoucích Brabcův rukopis, pro mě, jako pro diváka, nezbývá téměř nic.


Brabcův Máj sice není oskarové dílo, ale fakt, že scénář tentokrát opravdu vychází z děje předlohy-básně Karla Hynka Máchy- připisuje filmu významné body, které, jakoby většina recenzentů nějakým způsobem neviděla. Co jiného by mělo platit za bernou minci při hodnocení filmu než věrohodnost vůči zvolenému tématu/zdroji, z něhož tvůrci vycházejí? Jistě, aspektů tvořících konečný verdikt je mnoho a scénář věrný předloze samozřejmě nestačí. Nicméně, lze hodnotit kladně dílo, které si z předlohy vypůjčí pouze jméno a ještě drze doplní úvodní titulky o slovo „podle“? Při obrovském množství filmů, které recenzenti zpracovávají, jistě není možné nastudovat všechno, ale i tady prostě platí, že neznalost neomlouvá (v případě Bathory platí dvojnásob). Možná i proto začínají být některé situace přinejmenším zarážející. Za příklad poslouží poslední Letopisy Narnie: Princ Kaspian, které mnozí zepsuli na základě nezajímavého scénáře, napsaného téměř doslovně podle knižní předlohy. Ano, Lewisova knížka je prostě nuda. Po jejím přečtení si ovšem nedokážu, s ohledem na věrnost knize, lepší zpracování představit. V kontrastu s Májem, kdy Brabec hlavní dějové schéma ponechal a, na rozdíl od Letopisů, doplnil, je opět všechno špatně. Takže jsem nakonec vlastně ráda, že žádný film nenatáčím, protože bych, na základě výše popsaných skutečností, vůbec nevěděla, kde začít, resp., jak skončit (jak bych já skončila, vím naprosto přesně).

Co dodat…Místo množství posměšných a siláckých slov by možná české kritice slušelo více uvědomělosti. Chyby děláme všichni, pakliže se z nich ovšem nepoučíme, nechme psaní filmových recenzí povolanějším a s čistým štítem odstupme stranou.

foto: Bontonfilm, volume.cz




Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Martina Bittnerová - 21.8.2008 - 11:41

Proměna filmové kritiky je o tom, že bych řekla, že dnes je to spíš o tom, na jaké vlně zájmu se zrovna onen film ocitá. Čili Báthory má mezinárodní obsazení, stálo to hodně peněz, je to kontroverzní téma, a tak se mu dodává velké pozitivní pozornosti, je to dobrá reklama v médiích... Dobré téma, které čtenáře zajímá a o tom to je. Já bych v tom nehledala nic hlubšího.
Máj má dost pohnutou historii sám o sobě, a kdyby se nedostal do učebnic, a pár lidí nám ho vehementně nenutilo, jako vrchl české poezie, kdo ví jak by skončil.
Ale opět je to téma nesoucí se na vlně zájmu, i když ne tak velké. Kytici všichni známe, je strašně tragická, a protože jí nikdo nikdy neměl rád, tedy spíše málokdo, každý byl zvědavý, jak dopadne Polívka coby Polednice apod. Prostě se šel na tu hrůzu podívat. Máj je drama, které však může prožít každý z nás a otcovraždy známe i z dnešní doby. Viz mladý Odložil versus starý Odložil apod. Proto je to téma, které si možná nechceme připustit až tolik k tělu.
A proto ty méně nadšené reakce.

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2019 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2504 s