Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je čtvrtek 13.8.2020, svátek má Alena 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12927
Komentářů: 11145


Měření



Nové filmy v kinech - září 2009

07.09.2009   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

V měsíci září je pro filmové fanoušky přichystáno do kin celkem 18 titulů. Psát o všech není ani možné, ani účelné. Úvodem přiznávám, že neoslovuji ty diváky, kteří vyhledávají v kině jen oddech a zábavu (případně tmu), protože těm je většinou jedno na co jdou, hlavně ať je tam krev, adrenalin, sex a plný pytel popcornu. Rád bych upozornil na filmy, které by neměly ujít pozornosti těch, kdo hledají ve filmech něco víc – umění, poučení, dramata, emoce, životní situace apod., kvalitní zábavu nevylučujíc. Předem připouštím, že informace o většině z nich čerpám z informačních materiálů a do kina se na ně teprve chystám.

Asi největší zájem diváků bude o dlouho očekávaný projekt o známém zbojníkovi JÁNOŠÍK. Polská režisérka Agnieszka Hollandová spolu se svojí dcerou Kasiou Adamikovou se vrátili k nedokončenému projektu a po pěti letech se jim podařilo sehnat zbývající část finančních prostředků na dokončení filmu. Jde o společný polsko-česko-slovenský projekt, v němž titulní postavu vytváří Václav Jiráček. Příběh nejslavnějšího zbojníka, který "bohatým bral a chudým dával” a byl podle lidové fantazie obdařen zázračnou silou a neobyčejnou chytrostí však nemá být romantickou oslavou legendárního hrdiny. Režisérky údajně usilovaly o pravdivý pohled na Jánošíka a chtěly se odpoutat od lidové legendy, z níž vycházely čtyři dosud natočené jánošíkovské filmy. Věřím absolventce pražské FAMU Agnieszce Holandové, jejíž polské i francouzské filmy si mi vždy velmi líbily (na př. Zabít kněze, Tajemná zahrada, Largo desolato, Evropa, Evropa), že nám nevezme jánošíkovské iluze tak dokonale, jako je sebral Juraj Jakubisko o Čachtické paní Báthoryčce a že scénář Evy Borušovičové nebude obsahovat nelogické nesmysly (jako třeba byla postava malíře Caravaggia v Jakubiskově filmu) protože podrobně prostudovala archivní záznamy a dokumenty.

Jako podtitul snímku LOUISE-MICHEL režisérské dvojice Benoît Delépine a Gustave de Kervern uvádí distributor Artcam “Jít na pracák nebo zabít šéfa?”. Poznáte v něm nevrlou samotářskou dělnici Louise (Yolande Moreauová), která pracuje mezi samými ženami v jedné továrně v Pikardii. Jednoho dne prásknou šéfové do bot a zoufalé ženy se spojí jak k udělení odstupného tak k pomstě. Nebojte se – nepůjde ani o sociální drama ani o odborářskou agitku. Louise nevěří v sílu odborů a dává přednost “tvrdé ráně”. Ji i ostatní podvedené ženy může pomstít jen najatý nájemný vrah Michele s nevalnou pověstí. Společně se vydávají na cestu pomsty, jež bude plná bizarních zvratů, nepravých viníků, ale i finální satisfakce. Bláznivá černo-černá fraška v tom nejlepším slova smyslu s lehce anarchistickou náladou, kde se střídá jeden dějový zvrat za druhým, směřuje k vytoužené vendetě. Film získal cenu za scénář v San Sebastianu a cenu poroty za originalitu na festivalu Sundance.

Film DUŠE PAULA GIAMATTIHO (Cold Souls) slibuje být melancholickou komedií tak trochu s nádechem sci-fi. Debutující režisérka Sophie Barthesová představuje titulního hrdinu coby newyorského divadelního herce v okamžiku jeho existenciální krize, do které jej vžene role v připravovaném Čechovově Strýčku Váňovi. Vnitřně rozervaný muž náhodou narazí na „Úschovnu duší“, soukromou laboratoř, kde si nechá svoji rozdrásanou duši z těla vyjmout. Nejprve zjistí, že jeho duše má tvar a velikost zrnka hrášku, pak zkusí cizí, aby posléze o tu “svou” musel bojovat... Gogol, Buňuel, Jung a Woody Allen stáli u kořenů tohoto snímku, který svojí originalitou, intelektuální hravostí, filozofickým přesahem a smyslem pro absurditu se stal hitem festivalu Sundance i letošního karlovarského festivalu. Titulní postavu vytváří sám Paul Giamatti, který se na filmu podílel i produkčně. Vedle něj se představí neméně vynikající Emily Watsonová, David Strathairn a Dina Korzunová.

Mexický film SIN NOMBRE (režie Cary Joji Fukunaga) zaujme zemí svého původu, odkud se na nás na konci 50. let valily skvělé filmy jako Rio Escondido, Vzpoura oběšenců či Bílá růže. Známe také Buňuelovo mexické období a pak už jenom pár výjimek, jako Kachní sezóna či Mexická jízda. Ocitneme se na mexicko-americké hranici, kde jak známe z kovbojek bylo vždy rušno. Není vždy veselo, alespoň ne pro mladé lidi, kteří se chtějí dostat do USA za lepším životem. Příběhy dospívající dívky Sayry z Hondurasu, mexického teenagera Caspera a dvanáctiletého Smileyho se protnou na střeše vlaku, který míří k toužené hranici. Na festivalu Sundance dostal debutující režisér cenu za režii, k níž přibyla i cena za kameru pro Adriano Goldmana. Realistický pohled na imigraci a také na nelítostné mexické gangy doplňuje podmanivá vizuální stránka mexické krajiny viděné ze střechy vlaku. Podle katalogu karlovarského festivalu, kde byl režisér osobně přítomen, jde o “jeden z nejpozoruhodnějších debutů posledních let.”

Mezi dnešními diváky stále sílí zájem o celovečerní animované filmy (fenomén, jímž se nedávno zabývala Mirka Spáčilová v MF Dnes) Nepochybuji, že i o film s nejkratším možným názvem “9” bude mimořádný zájem (viz foto v úvodu). Lidé jsou pryč. Kdy a jak k tomu došlo, není příliš jasné. V troskách starého světa přežívají jen jakýsi hadroví panáčci s čísly na zádech. Do této pochmurné doby se rodí Devítka, která je možná předurčena všechno změnit. Kdo jsou vlastně nepřátelé a co se stalo s lidmi? Ambiciózní celovečerní dystopický snímek natočil režisér Shane Acker podle svého původního krátkého filmu, za nějž sklidil v roce 2005 velký ohlas na festivalu Sundance a byl nominován na Oscara. Pod převod do celovečerní podoby se podepsali také filmoví vizionáři Tim Burton (Mrtvá nevěsta, Karlík a továrna na čokoládu) a Timur Bekmambetov (Noční hlídka). Tak se zrodil jedinečný a vizuálně okouzlující animovaný epos, který svým myšlenkovým poselstvím přesahuje hranice „jenom“ animovaného filmu.

Na závěr film, který mě silně oslovil na karlovarském festivalu. Režisér Pedro Almodóvar opět nezklamal očekávání. Kdo viděl z jeho díla třeba Mluv s ní, Vše o mé matce, Špatnou výchovu či Volver musí ke každému dílu oblíbeného kultovního tvůrce přistupovat se silným zaujetím. Film ROZERVANÁ OBJETÍ (Los abrazos rotos) je složitým příběhem o vášnivé lásce, smrti, žalu, žárlivosti, zradě, potřebě ovládat, ale i o výčitkách svědomí, natočeným jako melodrama s příchutí filmu noir, ale také s prvky groteskna a ironie. Pedro Almodóvar se vrací k tématům a motivům svých starších filmů a také dává prostor své oblíbené herečce Penélope Cruzové. Tvůrce geniálně rozehrává spletitý příběh muže, který byl kdysi slavným režisérem, ale před 14 lety při autohavárii přišel o zrak i o milovanou ženu. Po nehodě si nechává místo svého jména pseudonym Harry Caine, věnuje se psaní scénářů za pomoci oddané produkční a jejího syna Diega. Minulost, na níž chtěl usilovně zapomenout, se však náhle vrací a když se Diegovi stane nehoda, Harry mu během nocí, co u něho bdí, pozvolna vypráví o své minulosti, jako by to byla pohádka, která ho má zabavit... Jestliže jsem někdy v pokušení o některém filmu napsat, že jej “musíte” vidět, pak je to právě tento výjimečný, byť ne zrovna jednoduchý film.

Foto k filmům – zdroj www.filweb.pl

     


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2517 s