Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . Tiráž ...  Dnes je  sobota 20.4.2024, svátek má Marcela 

Hledej

Sociální sítě



Webmagazín na Instagramu
Webmagazín na X Twitteru

Spolupracujeme

www.bioscop.cz

www.bontonfilm.cz

www.botanicka.cz

www.divadlodisk.cz

www.divadlonavinohradech.com

www.divadloviola.cz

www.dokoran.cz

www.hostbrno.cz

www.jota.cz

www.knihykazda.cz

www.literarnistrom.cz

www.mestskadivadlaprazska.cz

www.ngprague.cz

www.supraphononline.cz

www.svandovodivadlo.cz


2012-nesnažte se utíkat, je to marná snaha.

12.11.2009   Ludmila Sovová   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

2012-nesnažte se utíkat, je to marná snaha.Recenze filmu, který je lépe nevidět...

Tuto recenzi začnu přesně ve stylu sloganu filmu: varováním.
Na internetových stránkách Youtube je jedním z nejnavštěvovanějších videí dokument 2012 – dešifrovaná minulost. Proto dříve, než utratíte nemalé peníze za nový stejnojmenný spektákl Rolanda Emmericha, preventivně se na něj podívejte. Pokud se po jeho shlédnutí pohrdavě usmějete a mávnete rukou, pak na vás film 2012 nezanechá emocionální újmu a možná se při něm budete i dobře bavit. Těm druhým tohle apokalyptické dílo nedoporučuji. Některé scény ve vás vyvolají nepříjemný pocit, že se díváte na vlastní pohřeb.

Německý režisér Roland Emmerich je zřejmě posedlý filmy o naší totální zkáze. Předvedl to už ve starších dílech, zřejmě nechtěně groteskním „Dni nezávislosti“ a pak hlavně ve „Dni poté“.Tehdy režisér poněkud zrychlil přírodní pochody a nechal na základě reálných vědeckých podkladů polovinu planety vymrznout. V 2012 udělal něco podobného, když divákům předkládá pohled na možnou globální katastrofu nedozírných rozměrů. A dělá to s ještě větší chutí a s nasazením všech možných technických prostředků. Což ovšem vůbec neznamená, že 2012 je film, který vstoupí do dějin.
 
Ani zde se Emmerich nevyvaroval mnoha klišé („..mám tě rád...", „..ty to zvládneš..“, závěrečný proslov presidenta USA, navozující dojem, že je hlavou celé planety, záchrana oblíbeného psího mazlíka v posledním okamžiku, nechutně tlustý ruský zbohatlík, mumlající opravdu neposlouchatelnou ruštinou, atd.) Přesto neuslyšíme tak pitomé hlášky jako „atomovku na ně“, neuvidíme typického kravaťáckého padoucha, zlehčujícího očividně zoufalou situaci a nebudeme otravováni sáhodlouhým seznamováním se se zázemím hrdinů.

Režisér na to jde tentokráte ostře, a hned poté, co se hlavní představitel, rozvedený spisovatel, v podání Johna Cusacka, vydá s dětmi na ozdravný výlet do Yellowstonského parku, šlápne režisér na plyn a oblaží nás: zkázou Los Angeles a přilehlých oblastí, výbuchem supervulkánu v Yellowstonu, demolicemi různých světově známých, dosud ve filmech nepobořených staveb a nakonec apokalyptickými vlnami tsunami (nejlepší je podle mě sekvence se smrtí presidenta). Vše proloženo značně nerealistickými útěky hrdinů jak po souši tak ve vzduchu, za neskutečně třaskavo-dunivé zvukové kulisy. 2012 je po téhle stránce určitě nejspektakulárnějším dílem kinematografie, využívající do mrtě všechny technické dostupné prostředky studií a počítačové animace. O tom žádná. Přesto je na tomhle filmu něco špatně.
Ředitel muzea v Louvru je ve filmu vyhozen preventivně do vzduchu v obavách, že rozšíří zbytečně mezi lidem poplašnou zprávu a takto se dá brát svým způsobem i Emmerichův film. Jako poplašná zpráva.

Nešťastné usazení děje do blízké budoucnosti, spolu s faktem, že s tím počasím kolem nás se opravdu děje něco divného, nám méně lehkovážným nějak nedovoluje opravdu se dobře bavit. Ten problém asi nejlépe vystihuje herec Oliver Platt, hrající, a velice dobře, ve filmu postavu náčelníka generálního štábu: „Všichni si říkáme, že bychom to chtěli vědět (kdy přijde zkáza světa), ale pokud nemáme šanci na záchranu, opravdu to chcete vědět a vidět to?“

Ano, osobně si nejsem jistá, zda musel Roland Emmerich natočit film s takovýmto námětem právě teď, v době krize, strachu a všeobecně blbé nálady. Odborník na vizuální efekty, Mart Weiger tvrdí, že Emmerich je především bavič. „Ví, že ať už tvoří jakýkoli film, chce, aby si v první řadě našel své diváky, a těmto divákům chce udělat radost.“

Tedy diváky si 2012 určitě najde, ovšem jestli jim udělá i radost, tím bych si tak jistá nebyla. Výbuchy sopek, vlny tsunami, zemětřesení, jsou jevy velmi reálné, s kterými, či s jejichž následky, se mnozí z nás už seznámili a rozhodně se při tom nepopadali smíchy za břicho. Teď jistě mnozí namítnou, že podobné věci jsme už viděli ve filmu mockrát. To je pravda, nicméně až doposud se na každý katastrofický film dalo dívat jaksi z odstupu. Buď byl totálně nerealistický, či se týkal jen lokální oblasti, nebo působil jako varování, co by se mohlo stát, kdyby…(např. ve Dni poté, mohl za zkázu člověk svým chováním). V 2012 nikdo z lidí za nic nemůže, přesto na billboardech k filmu si také přečtete větu: „Varovali vás….“ A já se ptám: před čím nebo spíše, proč vlastně? Když někoho varuji, je to vždy v zájmu jeho záchrany, což tady nefunguje. Není žádná možnost nápravy, není kam utéct. Ale možná je to, ironicky vzato, varování, nevyhazovat zbytečně peníze a návštěvu biografu si odpustit.

Pokud nicméně neodoláte, jedno, byť nijak překvapivé poznání, si z filmu přece jenom odnesete: Pokud by ke zkáze světa mělo skutečně dojít, nesnažte se zachránit, ale zůstaňte pokojně sedět doma. Vlna si vás nakonec stejně najde, a že byste právě vy, ač jste třeba jaderný fyzik světového významu, byl ten vyvolený, kdo skončí v záchranném plavidle, tak na to zapomeňte. Emerichův film vás poučí, že zachráněni budou nikoli elity národů, ale ti, co na to opravdu mají a mohou si zakoupit palubní lístek. Na druhou stranu, při představě, že nová civilizace povstane z šejků, oligarchů, mafiánů, podvodníků všeho druhu a prostitutek, se vám pak bude umírat o hodně snadněji.

PS: Pro ty, které zajímají hlavně technické detaily:

Kvůli záběrům zemětřesení bylo vztyčeno obrovské modré plátno (180 m široké a 12 m vysoké). To bylo umístěno u tzv.Vezinova pohyblivého jeviště. To umožňuje hercům chodit po zemi, která se skutečně chová tak, jako by s ní zmítalo zemětřesení o síle 10,5 stupně. Vše, co na jevišti nestálo, bylo generováno počítačem. Ve filmu 2012 nebyly kvůli celkové dynamice scén použity samostatně pořízené reálné záběry města, jde vesměs o počítačové animace. Vodní scény byly natočeny tím způsobem, že bylo postaveno několik různých kulis s vlastními nádržemi vody. Herci vyšplhali ke kulisám po žebřících a poté byly kulisy spuštěny do nádrží. Každá nádrž dělala různé věci. Na place byla kromě toho přepouštěcí nádrž a jakási chodba. Z nádrže bylo do chodby napumpováno 38 tisíc litrů vody, čímž byl docílen efekt vlny a před ní prchajících lidí.

osobní hodnocení: 60%

2012
USA/Kanada, 158 min, do 12 let nevhodné
režie: Roland Emmerich
hrají: John Cusack, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peet, Oliver    Platt, Thandie Newton, Danny Glover, Woody Harrelson
web: http://www.2012-film.cz
distribuce: Falcon

foto: Falcon



Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Fencl - 13.11.2009 - 11:01

Cusack
roli dostal na základě role rozvedeného spisovatele v kingovském, jem "mikroapokalyptickém" horororu Pokoj číslo 1408


ISSN 1802-2863 . Tiráž

Copyright © 2001 - 2024 www.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.0524 s