Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je neděle 9.8.2020, svátek má Roman 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12923
Komentářů: 11146


Měření



Na co do kina - 5. týden

01.02.2010   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Tématem měsíce únor na Webmagazínu je "zlato". Udělme proto pětici filmů, která přichází do kin tento týden Zlatého ježečka. Ježečka proto, že (pokud vím) se nikde neuděluje a pak proto, aby vás popíchl jít do kina. A za co Zlaté ježečky udělíme? Za nejzávažnější, nejzábavnější, nejdramatičtější, nejkritičtější a nejumělečtější film týdne.

Když už ježečkovsky pícháme pak začněme filmem O KAPITALISMU S LÁSKOU, jemuž udělujeme Zlatého ježečka za nejkritičtější film. Jeho režisér Michael Moore je pichlavý již dávno - vzpomeňte na dokument ROGER A JÁ, kde si vzal na paškál vedení automobilky General Motors, která propustila 30 000 lidí na dlažbu, BOWLING FOR COLUMBIN, ve kterém se snaží dobrat příčiny toho, proč v USA za rok dochází k více než 10 000 vraždám spáchaných střelnou zbraní či protibushovský FAHRENHEIT 9/11, opisující Bushův první rok vlády po kontroverzních volbách a jeho vztahy s rodinou bin Ládinů, příčiny útoku na Světové obchodní centrum a snažící se objasnit okolnosti a důvody invaze do Iráku.

Kousavý Moore v novém dokumentu reaguje na světovou finanční krizi, odstartovanou hamižností světových finančních a bankovních kruhů. Vzal si proto na mušku krom Wall Streetu a bankéřů také fungování kapitalismu jako takového. Může existovat kapitalismus bez krizí a bez milionů nezaměstnaných ? Proč na ekonomické expanzi nejméně vydělají obyčejní pracující, ale nejvíce tratí při ekonomických krizích ? Ti, kdo krize způsobují, dostávají z daní pracujících ještě další dotace. Přijde to někomu normální ? S humorem a bez úcty klade Moore nepříjemnou otázku jakou cenu Amerika platí za svou lásku ke kapitalismu. Do kin uvádí Bontonfilm.

Misku vah vyváží Zlatý ježeček za nejzábavnější film týdne, který získávají MORGANOVI - romantická komedie v režii Marca Lawrenceho (LÁSKA S VÝSTRAHOU, HUDBU SLOŽIL A SLOVA NAPSAL) Komedie MORGANOVI, kterou do kin uvádí FALCON, vypráví příběh velice úspěšného manželského páru z Manhattanu, Paula a Meryl Morganových (Hugh Grant a Sarah Jessica Parkerová), jejichž dokonalý život má jen jedinou chybičku – rozpadá se jim manželství. Problémy v lásce ale nejsou ničím ve srovnání s tím, co na ně osud chystá vzápětí: jsou svědky vraždy a stanou se středem zájmu nájemného zabijáka. FBI se je jakožto svědky snaží ochránit a pošle proto Morganovi z jejich milovaného New Yorku do malého městečka ve Wyomingu, kde je partnerský vztah, který narážel na jistá úskalí, nucen čelit Skalistým horám... Podaří se jim znovu probudit vzájemnou vášeň? 

                
                                       Záběr z filmu Morganovi

Zlatého ježečka za nejdramatičtější film získává THE BOX (plakát v perexu) Richarda Kellyho (na DVD vyšla jeho APOKALYPSA). Podtitul filmu zní: "JSTE EXPERIMENT." „Jádrem filmu The Box je morální dilema,“ soudí scenárista a režisér Richard Kelly. „Co byste dělali, kdyby vám někdo nabídl obrovské bohatství, které by bylo podmíněno smrtí člověka, kterého neznáte?“ Udělali byste to? A jaké by byly následky? Film je situován do roku 1976 a v jeho centru je naprosto průměrný manželský pár, který žije běžným životem na předměstí se svým malým synem - Norma Lewis (Cameron Diazová) je učitelkou na soukromé střední škole a její manžel Arthur (James Marsden) je technikem v NASA. Osud se jim změní, když se znenadání u jejich dveří objeví tajemný muž se silně znetvořeným obličejem (Frank Langella) a nabídne jim něco, co jim může navždy změnit život: krabičku s tlačítkem, po jehož stisknutí mohou získat milion dolarů, ale současně tím připraví o někoho neznámého o život. Během 24 hodin, které na rozhodnutí mají, jsou Norma a Arthur nuceni čelit zásadním morálním dilematům. Brzy zjistí, že následky jejich rozhodnutí jsou zcela mimo jejich kontrolu a týkají se mnohem zásadnějších věcí než jen jejich vlastního štěstí a osudu. V kinech se film objeví zásluhou společnosti Palace Pictures.

Cenu za neumělečtější (nebo chcete-li nejartovější) film získají BRATŘI, které do kin uvádí společnost Hollywood Classic Entertainment. Cenami ověnčený americký režisér Jim Sheridan (VE JMÉNU OTCE, BOXER, IN AMERICA) si za námět svého nejnovějšího filmu vybral remake stejnojmenného dánského dramatu z roku 2004 režisérky Susanne Bierové (uváděného v našich kinech společností CinemArt). Z původního filmu si však ponechal pouze základní kostru, děj přenesl do žhavé současnosti a dodal mu to, co v jeho filmech milují kritici i diváci po celém světě – napětí, inteligentní příběh a hlavně – živoucí postavy, které mohou diváci jednou milovat, jindy nenávidět, ale rozhodně je vždy budou chápat. 

Záběr z filmu BRATŘI

Dvěma bratry jsou: Pýcha rodiny Cahillů - starší syn Sam (Tobey „Spiderman“ Maguire) – otec dvou malých dcerek, vzorný manžel a hlavně – mariňák, který tráví dvě třetiny roku na zahraničních misích a černá ovce rodiny - mladší lehkomyslný Tommy (s tváří Jakea Gyllenhaala), který je častěji ve vězení než doma. Přesto je to právě Tommy, kdo se ujme Samovy rodiny poté, co je vrtulník jeho bratra sestřelen v Afghánistánu a Sam prohlášen za mrtvého. Péče o druhé pomalu mění potížistu Tommyho ve zodpovědného strýčka, který více než na sebe myslí na své neteře, ale také na svou švagrovou Grace (Natalie Portmanová). Zoufalství a bolest ze ztráty bratra a manžela začne ty dva k sobě přitahovat, jenže oba se za to stydí a bojí se, co nastane…Jen co se truchlící rodina pomalu navrací do života, objeví se ztracený Sam. Je to však skutečně Sam, kdo se vrátil? Z kliďase a slušňáka udělalo kruté mučení, jež podstoupil v zajetí, agresivního uzavřeného podivína, trpícího záchvaty paranoie a děsícího vlastní děti. Role bratrů jakoby se obrátily a jejich střet je nevyhnutelný. Je možná cesta zpátky? Je vůbec ještě možné spravit zpřetrhané vazby? Odpustit a jít dál? Odpověď nabídne emocemi nabité drama, které si v ničem nezadá s klasickými řeckými tragediemi a o němž se už teď šeptá, že je horkým kandidátem na letošní Oscary.

Nejzávažnějším filmem tohoto týdne je (alespoň pro českého diváka) snímek POUTA (fota v závěru) mladého režiséra Radima Špačka, známého úspěšným filmem MLADÍ MUŽI POZNÁVAJÍ SVĚT z obleženého Sarajeva a neúspěšným a kritizovaným símkem RYCHLÉ POHYBY OČÍ. POUTA, uváděná Bontonfilmem, mají podtitul "Thriller o temnotě a lásce, zničení a osvobození, vězení a útěku". Po filmu Kawasakiho růže se v brzké době na plátna českých kin dostává další snímek s tématikou Státní tajné bezpečnosti. Hybatelem děje je Antonín, důstojník tajné policie (hvězda hradeckého Klicperova divadla Ondřej Malý), který cítí, že má v sobě obrovský nezacílený vztek a všechno kolem - práce i rodinný život - ho ubíjí a nudí. Cíleně se upne na nedosažitelnou dívku Kláru (bratislavská herečka Kristína Farkašová). Ta je však milenkou ženatého dizidenta Tomáše (Martin Finger). A tak se vyvíjí dramatický thriller s temným příběhem a nepředvídatelně jednajícím hrdinou, prostoupený pocitem ohrožení, strhující a napínavý. Antonín jde v moci své obsese za svým cílem sebezničujívím způsobem. Jeho nesmyslná snaha získat Kláru pro sebe ho obrací i proti vlastním lidem a systému. Pokud ale Antonín porušuje pravidla organizace, jíž slouží, není to gesto občanské, nebo dokonce politické - je to vzpoura čistě osobní a zběsilá... Ze známých herců najdete ve filmu jen Oldřicha Kaisera v netypické roli klamně žoviálního velitele StB.

"Mrazivé psychologické drama o lidské posedlosti v čase permanentního duševního exilu funguje jako metafora doby i sonda do duše běžného člověka. Sebevědomý a skvěle natočený film, který vedle Protektora a 3 sezón v pekle naznačuje, že i v české kinematografii začíná vřít ta správná tvůrčí žluč, kterou nebaví všechno úhledně česat na pěšinku." píše se v moviezone.cz. „Chtěli jsme vyprávět příběh, který má univerzálnější téma než výpověď o době, v níž se odehrává. Postavy nemají žádné reálné předobrazy. Jejich příběh určitě není příběhem politickým. Politika jen vyhrocuje dilemata, která musí hrdinové řešit, dilemata, která zdaleka nejsou svázána s dobou a místem děje," zdůrazňuje scenárista Ondřej Štindl.





Foto: kultura.idnes.cz, dokina.tiscali.cz a scifiwire.com


Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.254 s