Nejste li zaregistrováni, můžete tak učinit zde, nebo si můžete nechat zaslat zapomenuté heslo

Jméno:

Heslo:
 

 ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž ...  Dnes je sobota 8.8.2020, svátek má Soběslav 

Hledej na Rozhledně

Webmagazín na FB



Statistika Rozhledny

Počet autorů: 502
Registrovaní čtenáři: 509
Publikovaných článků: 12923
Komentářů: 11146


Měření



TV tip - Hodný, zlý a ošklivý

05.02.2010   Stanislav Polauf   Film   Zobraz článek ve formě vhodné pro tisk

Film filmů, nejlepší western všech dob - možná fanouškové žánru v těchto hodnoceních trochu přehánějí, ale je nesporné, že Sergio Leone s Clintem Eastwoodem v šedesátých létech pořádně rozhodili Ameriku a dodnes nezapomenutelnými filmy dokázali jejich národnímu "zlatu" westernu dát pořádnou ťafku.

Údajně to prý začalo poměrně nevinně. Ital Sergio Leone (nar. 23.1.1929 v Římě - zemřel 30.4.1989 v Římě) po nedokončených studiích práv se tak dlouho cpal do filmových ateliérů, až se stal asistentem u řady italských režisérů (např. Comencini, Soldati) a také u snímků, natáčených v Itálii Američany (třeba QUO VADIS či BEN HUR). Postupně se stal i scénáristou a střihačem a sbíral filmařské zkušenosti. Málo se ví, že ale jeho kontakt s filmem začal již po válce - objevil se jako herec ve slavném neorealistickém filmu Vittoria de Sicy ZLODĚJI KOL, kde vytvořil roli seminárního studenta. Takže když onemocněl režisér Bonnard a Robert Aldrich byl zaneprázdněn ujal se dokončení tehdy natáčených historických velkofilmů POSLEDNÍ DNY POMPEJÍ a SODOMA A GOMORA. Získal si důvěru a hned nato natočil v podobném duchu RHODSKÝ KOLOS (1961).

Pak ale přišla bomba. Sergio Leone jakoby chtěl Američanům ukázat, že dovede víc než oni a že jim dokáže pošramotit jejich přehnané sebevědomí. Rozhodl se natočit ve Španělsku antiwestern PRO HRST DOLARŮ přičemž byl rozhodnut odhalit stále opakované žánrové klišé amerických westernů a kovbojek včetně hrdiny, který musí být supermanem se vším všudy a který pohrdá skutečnými hodnotami, morálkou i zákonem. Málo se ví, že původně mělo jít o remake slavného snímku Akira Kurosawy TĚLESNÁ STRÁŽ z roku 1961, vytvořeného podle románu Dashiella Hammetta RUDÁ ŽEŇ. Film zaznamenal nečekaný úspěch, vynutil si pokračování PRO PÁR DOLARŮ NAVÍC a pak přišel film, který doslova lámal divácké rekordy a dodnes je v hodnocení fanoušků i kritiků označován výjimečnými 100% - HODNÝ, ZLÝ A OŠKLIVÝ. Než se na něj blíže podíváme připomeňme pro úplnost, že Sergio Leone slavil úspěch i dalšími filmy - westerny natočenými už v USA TENKRÁT NA ZÁPADĚ a HLAVOU DOLŮ a gangsterkou TENKRÁT V AMERICE.

HODNÝ, ZLÝ A OŠKLIVÝ má také vazbu na Spojené státy - odehrává se v době občanské války Severu proti Jihu. V tomto snad nejslavnějším "spaghetti westernu", jak se filmům z Itálie začalo říkat, se opět spolehl na již vyzkoušeného Clinta Eastwooda, který před filmem PRO HRST DOLARŮ byl v podstatě bezvýznamným hercem. Tady se Eastwood chopil příležitosti vytvořit roli drsného, málomluvného a záhadného "muže beze jména" Blonďáka Joea - tedy toho "hodného" (uvozovky jsou nutné), který však má na míle daleko k ušlechtilým hrdinům produkovaných Hollywoodem. Ostrostřelec Joe má dva další parťáky - sice se vzájemně nemůžou ani vidět - ale jde o zlatý poklad v podobě pokladny mexické vojenské posádky se dvěma sty tisíci dolary ve zlatě a tak se musí dočasně spojit. Joe zná jen část tajemství, kde je poklad zakopán, druhou část zná "ošklivý" desperát Tusco (Eli Wallach) - zločinec, kterého Joe údajně "loví", předává šerifovi, v poslední chvíli ho zachrání jen proto, aby ho mohl za odměnu příště opět odevzdat spravedlnosti. Teď se spojí a přiberou do party ještě bezzásadového sadistu Krásnoočko Setenza (Lee Van Cleef), což je ten "zlý" z titulu. Povedená trojka stačí několikrát si vzájemně podrazit nohy a zase si pomoci. Cesta k pokladu vede přes jatka občanské války aby skončila... (více již v televizi).

To co dodnes uchvacuje na tomto filmu není ani tak zápletka, ale stavba charakterů a pak styl jakým Leone pracuje. Ćasté detaily (hlavně očí a rukou sápajících se po revolveru) se prolínají s dlouhými panoramatickými záběry, málo se mluví, střih některých scén je prudký (pověstná závěrečná scéna na hřbitově) a plně v rytmu vynikající hudby Ennio Morriconeho. Film si vás doslova podmaní - přestože má trojlístek antihrdinů zcela mimo zákon, ať chcete či ne, musíte jim fandit. Čpění střelného prachu, spalující žár pouště, všudypřítomné násilí, oprátka nadohled - to jsou atributy téměř tříhodinového filmu, při němž se zaručeně nebudete ani chvíli nudit. Film vás doslova "vcucne", což se málokterému dílu podaří. A tak mi nezbývá než vám všem popřát příjemný zážitek z díla, které překonalo svoji dobu, svého tvůrce i svůj žánr.

Foto: fdb.cz

**************************************** - * -
HODNÝ, ZLÝ A OŠKLIVÝ
(Il buono, il brutto il cattivo/The Good, the Bad and the Ugly)
Itálie 1966, režie Sergio Leone, hudba: Ennio Morricone.
V České televizi v pondělí 8. února na programu ČT 2 od 16,50 hodin





Komentáře čtenářů

Jméno: Email:
Nadpis:
Komentář:

Vulgární a urážlivé reakce budou redakcí smazány
Kontrolní otázka proti spamovacím robotům:
Jaký je součin tří a čtyř? 

Reakce k článku


Od: Ivo Fencl - 5.2.2010 - 10:36

Jistě je to pěknej film
... ale osobně považuju za nejlepší western starší o dvacet let snímek s Jamesem Stewartem WINCHESTER´73, a kdo ten film viděl, nejspíš mi dá za pravdu. To je skutečný koncentrát.

ISSN 1802-2863 . RSS . Tiráž

Copyright © 2001 - 2020 Rozhledna.webmagazin.cz Všechna práva vyhrazena - All rights reserved.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu redakce Webmagazin.cz zakázáno.
Redakce nezodpovídá za obsah příspěvků.

Redakce, Reklama - Podmínky a právní omezení - Registrace

Vygenerováno za 0.2479 s