Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - 5x revoluční ekokáry: Jezděte bez emisí!



Úvodník: Jak ušetřit za benzín a navíc udělat něco pro přírodu? Výrobci aut se začínají předhánět v ekologických konceptech vozidel. Můžete jezdit na sluneční svit, vodu i vodík a ještě během jízdy měnit škodlivý oxid uhličitý na blahodárný kyslík!

Článek:

Díváte se na vůz Phoenix, autorské dílko designéra Huynh Ngoc Lana. Neznečišťuje životní prostředí žádnými toxickými emisemi, funguje na elektrické baterie a hodnotící "ekoservery" jej prohlašují za auto budoucnosti. Skla v kabině navíc umožňují panoramatický výhled do krajiny. Zajímavé je i pojetí motorů - ve vozítku najdete hned čtyři elektromotory, pro každé kolo jeden (umístěny jsou právě do nich). A krom toho auto obklopuje důmyslný LED diodový systém, který můžete z kabiny přenastavit na barvu, jakou se vám zrovna zlíbí. Jen pro rodinu tohle autíčko nebude -  do kabiny se totiž vejdou jen dva lidé.

Jak vám asi kruhy na tomto modelu elektrického vozidla napověděly, díváte se na Audi, konkrétně koncept Cross-Tareq. Ekologicky čisté elektromotory mají solární napájení. Automobilka zamýšlí svou novinku do terénu severní Afriky, kde může křižovat nekonečnou saharu i okolí místních pohoří. Vozidlo má lehkou konstrukci a aerodynamický design maximalizuje účinnost paliva, takže elektromotory potřebují méně "šťávy" než jiné vozy. Cross-Tareq má oproti ostatním autům na solární pohon unikátní prvky - fotovoltaické články na něm budete hledat marně. Cross-Tareq totiž využívá funkce termoelektrických zařízení, která uvězní sluneční teplo a pak jej převede na elektrickou energii uchovanou v palubních bateriích.

Tohle autíčko, které na první pohled připomíná kočárek či vozítka z pohádek o Neználkovi, přestavuje automobilovou revoluci. Klade si totiž za cíl likvidovat oxid uhličitý, či - lépe řečeno - filtrovat jej na kyslík. Pro vlastní pohon využívá nejen klasické solární energie, ale i sílu větru. Soláry pokrývají krom filtrů střechu, větrné turbíny se schovávají v točících se kolech. A jak že se má geniální auto jmenovat? Zatím jej svět zná coby SAIC-GM (neboť je společným dílem podniků SAIC a GM) YeZ koncept. Pro provoz s ním se ale počítá až v nesmírně dalekém roce 2030!


 

Designér Ricardo Fedrizzi představil další ekologický kousek pro využití na silnicích. Jeho BUG - koncept eletrického vozítka - je vyroben z jiných materiálů než konvenční auta. Jak jinak než ekologických. Jedná se o recyklovatelné a obnovitelné materiály, jako jsou polymery s rostlinnými vlákny. Díky nim je auto lehčí a tudíž i méně "žere". Ricardo nezapomíná ani na aerodynamiku, důležitý faktor, který ovlivňuje výkonnost vozidel. Skloubením tvaru a lehkosti dochází k úspoře. Díky výrobním materiálům se navíc cena vozu nevyšplhá do závratných výšin, jak to u ekoaut bývá. Nezbývá, než držet palce, aby se Bug brzy proháněl po silnici.



Poslední model, opět značky Audi, pochází z návrhů Alexandera Tiganova. Stejně jako ostatní zde představené vozy má i on nulové emise. Jde o malý dynamický sportovní vůz vybavený hybridním elektromotorem a vodíkovým motorem. "Je to vůz pro ty, kteří hledají luxus v zeleném obalu. Myslím, že jej budou užívat hlavně sportovci," vysvětluje tvůrce. Pohon má na všechna kola. Ostatně, právě na ně nabízí speciální rotační systém kol s analogií tříkolových vozítek, který umožňuje ohýbat kola bez rotace kolem svislé osy. A jak že máme modernímu zázraku říkat? A0 QS.

 

 Fotografie: Ecofriend.com, Audi



29.04.2010 - Michaela Wilhelmová