Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Zatmění překonalo očekávání



Úvodník: A jistě nejenom autorky následující recenze. Upír Edward, dívka Bella a vlkodlak Jackob, ústřední hrdinové megaúspěšné ságy Stmívání, čelí ve třetím dílu partičce novorozených upírů, vedených pomstychtivou Viktorií. A jak že to celé dopadlo?

Článek: Nečekaně dobře. Slovo „nečekaně“ tady samozřejmě nepoužívám proto, že bych o závěru třetího dílu románové ságy Stmívání Stephenie Meyerové pochybovala (koneckonců, Zatmění znám prakticky nazpaměť), ale protože po totálně zbacané dvojce, s níž režisér Weitz dokázal zničit snad všechno, co se Hradwickové a jejím hercům v jedničce podařilo a zároveň tak utvrdit neznalé rejpaly, že sága Stmívání opravdu za nic nestojí, by snad jen kouzelník mohl očistit čest oblíbeného příběhu.

A protože zázraky se někdy dějí, oním kouzelníkem se stává režisér filmu 30 dní dlouhá noc, David Slade. O tom, jak byla jeho nevděčná role nesnadná, konečně svědčí také skutečnost, že kromě výše zmíněného „Weitzova odrazovém můstku“ musel režisér pracovat s doposud nejméně „akčním“ scénářem celé série. Nenudit, uhrát požadovanou stopáž a hlavně splnit očekávání milionů fanoušků - ano, to byla výzva. Naštěstí pro nás Slade výzvy rád, naštěstí pro ságu minimálně srovnatelný, ne-li lepší film ve srovnání s Hardwickové jedničkou.

Pokud byste snad nevěděli, o co že jde - a to je tentokrát hodně důležité, protože Slade se k předchozímu ději prakticky nevrací - pojďme si ujasnit klíčová fakta. Poté, co upír Edward Cullen v prvním Stmívání likviduje upíra Jamese, jenž ohrozil na životě (rozuměj kousl) Edwardovu milou, Bellu, čeká oba milence ve třetím Zatmění zúčtování s Jamesovou partnerkou Viktorií. Ta, podle pravidla „oko za oko, partner za partnera“, žádá Bellinu smrt. K dosažení cíle, v němž jí kromě ostatních Cullenových zabraňuje také skupina vlkodlaků, v čele s Jackobem, který se už do Belly stačil také zamilovat, jí má posloužit armáda „novorozených“ upírů, které si pomstychtivá upírka „vyrábí“ v nedalekém Seattlu. Co se Belly týče, ta kromě strachu o svůj život musí vyřešit dilema, jak neztratit nejlepšího přítele a zároveň nepřijít o největší lásku svého života.

Pokud jste z předchozího odstavce nabyli dojmu, že akce je tady víc než dost, chyba lávky. Bojů a bitek se samozřejmě divák dočká, a to navíc velmi působivých, nicméně až po dvou třetinách filmu, které vyplňují přípravy na kýžený souboj, romantické scény ústřední dvojice (mimochodem docela povedené) a stejně jako v románu vcelku nezajímavé flashbacky do lidské minulosti jednotlivých Cullenových. Zatmění tedy zase tak velká zábava není a přiznejme si, že místy docela nudí. Vinit režiséra by tady ovšem byla chyba, neboť, znalci románu mi dají za pravdu, jestliže se Slade nechtěl odklonit od původní předlohy (což nechtěl), ze Zatmění jednoduše víc vytřískat nemohl.
 
Po 30 dní dlouhá noc je také Zatmění důkazem, že se Slade cítí mnohem jistěji ve vážnějších pózách. S humorem či sarkasmem šetří až zbytečně, na stranu druhou, když už je použije, málokdy mine cíl. Mezi nejlepší příklady patří bravurně převedená scéna ve stanu v horách anebo štiplavé poznámky na Jackobův vzhled. Na rozdíl od Nového měsíce je to také polonahé vzezření vlkodlaků, které Slade posouvá do roviny, kdy nepůsobí ani trapně ani rušivě, ale kompaktně zapadá do děje příběhu.

Co se herců týče, z ústřední trojice opět nejvíce zaujme Lautner, a to nejenom díky vypracovanému tělu, ale především slušnému hereckému výkonu, díky němuž „tým Jackob“ dost možná získá brzy nové členy. Také Kristen Stewartová našla svoji ztracenou formu a nezajímavý tentokrát není ani představitel jejího filmového otce, Billy Burke, především pak díky vtipným replikám ve scénáři. Kdo ovšem neexceluje (úplně stejně a ZBYTEČNĚ jako v Novém měsíci) je Robert Pattinson, který bůh ví proč pojímá stále Edwarda jako ufňukánka (tentokrát i podpantofláka) mluvícího tichým hláskem, u něhož se, vyjma několika světlých scén, bojíme nervového kolapsu takřka každou minutu. Co k tomu herce vede zůstává přinejmenším záhadou, protože románový Edward vystupuje o mnoho „živěji“ a optimističtěji; v knize tedy příčinu rozhodně nehledejme.
 
Ani po technické stránce Zatmění neztrácí body. Vlci ve srovnání s Novým měsícem působí realističtěji, diskutabilní zůstává pasáž v zasněžených horách, patrně natáčená před zeleným pozadím, ale ani tady Zatmění nijak zvlášť vizuálně neujíždí.
Kvalitní soundtrack s Neutron Star od Muse u mě přebíjí dva předchozí, score Howarda Shora naopak hodnotím jako doposud nejslabší.
 
Pokud jste dočetli až sem, konečný verdikt pro Zatmění - ano - vás jistě nepřekvapí. Jistě nejde o nějaké veledílo, ale vzhledem k předložené látce o velmi slušně provedenou knižní adaptaci, která fanoušky potěší, ostatní neurazí.
 
Na úplný závěr si neodpustím postřeh z novinářské projekce, kdy Sladeovo Zatmění nečekaně zafungovalo jako zajímavá sonda smýšlení českého diváka. Naprosto obyčejná scéna, v níž Edward odmítá svolit ke společnému „poprvé“ s Bellou před svatbou, vyvolala v sále ryčný smích. Osobně by mě zajímalo, jestli také v jiných zemích spustí onen moment podobnou reakci. Ten pocit však nemám.

osobní hodnocení: 70%

The Twilight Saga: Zatmění
USA | 2010 | 124 min
Premiéra 30.06.2010
Do 12 nevhodné
Režie: David Slade
Scénář: Melissa Rosenberg
Kamera: Javier Aguirresarobe
Hrají: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Ashley Greene

Foto: SPI



Edward Bellu neopustí. Ale co ona?


30.06.2010 - Kateřina Sovová