Nezbývá než se shodnout na tom, že zhlédnout tak významné dílo ještě před jeho dalšími úpravami je jistě lákavá nabídka pro každého milovníka umění. A pokud byste chtěli na vlastní oči spatřit autoportrét samotného Dürera, není nic snadnějšího. Sám sebe totiž zakomponoval do Růžencové slavnosti. Snadno jej rozpoznáte. Postava sebevědomého muže s vyzývavým pohledem upřeným na diváka stojí v pravé horní části oděná do posledního výstřelku benátské módy, červeno-žlutě pruhovaného pláště. A až stanete očima před tímto monumentálním dílem, můžete si třeba s Dürerem povídat.
Albrech Dürer
1471 Norimberk-1528 tamtéž
Malíř, grafik, zanechal po sobě rozsáhlé výtvarné dílo (kresby, akvarely, mědirytiny, dřevořezby, malby). Byl to vzdělaný a sebevědomý muž obdařený nejen malířským nadáním, ale i schopností manažera. Růžencová slavnost mu zajistila doživotní slávu v celé Evropě, stal se nejuznávanějším německým malířem. Jeho tvorbu však ukončila předčasná smrt, kterou zavinila malárie. Dařilo se mu s úspěchem unikat před morovými nákazami, a paradoxně ho zasáhla nemoc pro naši oblast naprosto netypická. Snad se nakazil při svém pobytu v Holandsku, kde chtěl prozkoumat vnitřnosti uhynulé velryby. V tamních bažinách si ho smrt našla. Po pohřbu jej exhumovali jeho příznivci a ustřihli mu pramen vlasů. Ten od té doby pro vlastníka symbolizoval, že jeho majitel je Dürerovým nástupcem, vedoucí postavou, v malířských kruzích nejen Německa. V současné době můžete tento pramen obdivovat jako zajímavou relikvii ve vídeňské galerii. Ve které? Hledejte!
Národní galerie v Praze-&Sternberský palác
Praha 1, Hradčanské náměstí 15
Foto: autorka článku