Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - Co se ještě vaří v Národní galerii?



Úvodník: Představovat Národní galerii coby instituci je určitě nošením dříví do lesa. Dlouhý seznam výstavních prostor, uskutečněných akcí, vydaných publikací…, to vše je známo. Co ale ještě příliš do povědomí veřejnosti neproniklo? Vzdělávací program mimo běžný rámec. Že nevíte, o čem je řeč? Zvu vás tedy do jejích výtvarných dílen.

Článek: Zprostředkovat výtvarné umění neznamená pouze nainstalovat obrazy, popř. objekty,…, ale zajistit i možnost lépe je pochopit, proniknout do tohoto světa novými znalostmi, ale i tvůrčí činností. Obojího je třeba, ale to druhé je dle mého alfou a omegou. Dostat se v dnešní době ke zdrojům podávajícím potřebné informace je naštěstí již poměrně snadné, mít možnost je pod vedením odborníka správně interpretovat už těžší a proniknout jim pod kůži vlastním výtvarným počinem je úplně to nejtěžší. Tady mnozí z nás raději couvnou s bázní, jako by stáli před výstupem na nezdolný ledovec.
A o těchto ledovcích je tady řeč. Lektorská oddělení NG vytvářejí doprovodné programy spolu s výstavní činností. Jsou koncipována pro nejširší veřejnost od dětských programů, přes projekty pro lidi se zdravotním handicapem, pro pedagogy, seniory, prostě pro každého. My se v sérii několika článků přesvědčíme o tom, jak široká a lákavá je jejich nabídka.


Výtvarná dílna - Barevné kompozice v prostoru
Jak spolu mohou komunikovat barevné geometrické tvary v ploše a v prostoru? Vyjdeme z uměleckých teorií doby zrodu abstraktního umění (Kazimir Malevič, El Lisickij, Vasilij Kandinskij) a společně se ocitneme uvnitř vlastnoručně zkonstruované instalace. Tak zní zadání činnosti této dílny.
Veletržní palác 23.10.2010 14.00. V prostoru za pokladnou postávají skupinky všech věkových kategorií, převážně ženy, ale nechybí i to silnější pohlaví. Vtom přichází lektorka, první představení a rozpaky jsou tytam. Veškeré pochyby, nervozita odpadají a zůstávají za dveřmi ateliéru prvního patra.
Začátek? Vybaveni psacím náčiním vstupujeme do výstavních prostor současné expozice Monet-Warhol k plátnům Maleviče, Lisického a Kandinského. Tady si vyposlechneme základní výklad o jejich životě, malířských technikách, leckdo poprvé uslyší o suprematismu. Takže suprematismus - o něm to pak celé je.
První úkol? Zápis pocitů, které nás provázejí při zhlédnutí pěti rozdílných obrazů, přičemž dva z nich jsou pro všechny účastníky kurzu dány předem – Monetovo Jezero s lekníny a Sedící postava F. Bacona.
Následuje porovnávání v ateliéru a druhý úkol. Tyto dva zadané obrazy přetvořit do jazyka suprematistů, tj. zjednodušeně řečeno do řeči geometrických tvarů a barev. Jsou připomenuty základní symboliky obojího a už se tvoří. Nikdo na nic nečeká, nemusí být pobízen. Jenom ten čas kdyby tolik nechvátal. A opět srovnávání, možnost vlastní interpretace je prostřídávána s názory druhých.

Na řadu přichází vytváření prostorových objektů z kartonu, třetí úkol - co mohu a chci vyjádřit barvou a tvarem. Nakonec se objekty instalují a doplňují vlastním osobitým postavením. Tady je součástí i autor.
Příjemně strávené sobotní odpoledne běží jako voda a je tu konec. Ostatně ten měl být podle hodinek již před dobrou půlhodinou, ale to lektory, vida neutuchající zájem nás „kursistů“, nerozhodilo. Prostě se jelo dál až do samého konce. Dnes již nebývalé pracovat přes plán, že? Snad spokojené úsměvy všech účastníků jsou ještě někde tou pravou odměnou. Tady tedy rozhodně ano.

Doufám, že je pro vás tento první článeček opravdovým lákadlem do kuchyně Národní galerie s touhou začít ochutnávat pokrmy, jež nebývají vždy na každém stole.
Já přeji dobrou chuť.



Poznáváte Monetovy "Lekníny" v novém? (práce účastníků kurzu)

lektoři této dílny B. Lhotáková a J. Kodat

Foto: autorka článku

03.11.2010 - Julie Kolocová