Tisk článku ze serveru Webmagazin.cz - TV tip - DIVOCH - Marlon Brando jako idol mládeže padesátých let



Úvodník: Americká kinematografie nemá jen jednoho "rebela bez příčiny," který se stal vzorem a idolem dobové mládeže. S tímto označením je spojován James Dean díky stejnojmennému filmu Nicholae Raye z roku 1955. Svéráznou skupinu "rebelů" tvoří hrdinové na motocyklech.

Článek: Určitě znáte Petera Fondu a Denise Hoppera, jak uhánějí na Harley Davidsonech k nelibosti ctihodných občanů ve filmu BEZSTAROSTNÁ JÍZDA (1969). To je již v plném proudu kultura hippies a drogy jsou na pořadu dne. Fonda a Hopper byli spíše oběti maloměšťáctví a úzkoprsosti průměrných Američanů a sám Peter Fonda zde navazoval na svoji roli vůdce bandy motorkářů v legendárním filmu DIVOCÍ ANDĚLÉ Rogera Cormana (1965). Méně už se ví, že celá série rebelů na motorkách měla svůj předobraz ve filmu DIVOCH (The Wild One), natočeném již v roce 1953, v době kdy ještě o marihuánových dýcháncích, květinové provokaci, volné lásce a rockovém rytmu mohli mladí snad jen snít. Stejně jako se idolem mládeže stal James Dean či Peter Fonda stal se jím o desetiletí dříve Marlon Brando.

Marlon Brando v DIVOCHOVI (viz foto v závěru článku) se stal skutečně prvním "rebelem bez příčiny." Důležitou roli zde hraje i později často využívaná rekvizita - motorka. Brando se svými kotletami, se svou agresivní živočišnou sexualitou a se spontánní láskou k hudební skříni (juke boxu), produkující ještě předrockenrollovou hudbu se krátce před příchodem Elvise Presleyho stal kultovním hrdinou nejširších vrstev tehdejší mládeže. Miliony mladých lidí po celém světě se ztotožnili s destruktivně působícím Johnnym a napodobovali zejména jeho oblečení a životní styl. Prudce stoupl prodej motocyklů a černých kožených bund. Mládež začíná nacházet svůj pohled na svět, žijí svými kapelami, hudebními bary a kluby. Tam také nacházejí své idoly.

Kinematografie musela na nový trend regovat. I když s obavami, aby zpodobněním podobných gangů nedala další mládeži negativní příklad, aby se antisociální rebelové mezi mladými nestali obdivovanými hrdiny. Proto také cenzura pečlivě bděla a proto musel režisér DIVOCHA László Benedek konstatovat, že "tématem filmu není kriminalita mládeže, ale mládež zbavená ideálů a cílů, která neví, jak mobilizovat ohromný potenciál, který má v sobě."

Původní scénář filmu odmítla společnost Columbia, jíž se zdál nezajímavý. Produkce se pak ujal Stanley Kramer. Ve scénáři je film uveden takto: "Toto je šokující příběh, mohl se stát v kterémkoli americkém městě... Je v něm výzva, aby se podobné situace neopakovaly." Scénář napsal John Paxton podle reportáže Franka Roonaye, jenž zpracoval skutečnou událost, která se odehrála v roce 1947 v kalifornském městečku Hollister.

Ve filmu je Johnny (Marlon Brando) vůdcem bandy motorkářů Hell´s Angels. Provokují městské obyvatele, putují po Americe a za nimi zůstává spoušť a zničené lokály. Johnny se však zamiluje do číšnice Kattie (Mary Murphyová), aniž by tušil, že je policajtovou dcerou. Začíná se romantickou, očistnou láskou měnit. Ovšem rozhořčení občané mu vzápětí přiřknou k tíži smrt starce a ke všemu k městu dorazí konkurenční gang motorkáře China (Lee Marvin). Násilí už nebude možné zabránit....... 

Z dnešního pohledu je snad jasné, že rebelové tohoto snímku nejsou delikventi, ale mladí bez ideálů, bez cíle, kteří nevědí, co dělat se svou životní energií. To je právě ten motiv, který později naplno vytryskne z amerických filmů padesátých a šedesátých let.

A výkon Marlona Branda, který je tu plný elánu, energie, dynamiky a nesmírné síly, která z něj tryská na všechny strany? To už určitě oceníte sami při televizní projekci. Nemusí to být tak silné jako to vyjádřil jeden čtenář na csfd.cz: "Důkaz, že kdyby Marlon chtěl, sejme Jamese Deana jednou dobře mířenou na čelist," ale mezi vrcholné výkony ho určitě zařadíte. Tady ještě Oscar za nejlepší herecký výkon nebyl, ale Marlon Brando si pro něho šel už vzápětí - za podobnou roli vzbouřence v Kazanově filmu V PŘÍSTAVU (1954). Tady už ale není rebelem bez cíle a příčiny, ale osamoceným jedincem bojujícím proti nespravedlnosti se silnou skupinou ovládající doky. Paradoxem je, že sám Marlon Brando se po rozporech s producenty a krátkém odmlčení dostal do stínu Jamese Deana, který byl stejně jako on objevem Elii Kazana.
Foto: sinepil.org, foxcreekleather.com
************************************
DIVOCH (The Wild One), USA 1953, režie László Benedek, na televizní obrazovku uvádí 2. program České televize v neděli 21. listopadu od 22,45 hodin.



12.11.2010 - Stanislav Polauf