Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - VŠUDE DOBŘE, PROČ BÝT DOMA - Tv tip



Úvodník: Kdo z diváků zná dílo hollywoodského režiséra Sama Mendese může potvrdit, že na rozdíl od těch, kdož tvoří vpodstatě celý život jeden film v různých obměnách, Mendes je pokaždé jiný. Radikálně jiný. Což je pro diváka dobře.

Článek:

Jeho film z roku 2009 nese název V&SUDE DOBŘE, PROČ BÝT DOMA. Ačkoli nás přímo láká opustit pohodlí domova a vyrazit za zážitky do zasněženého města musíte paradoxně zůstat doma, abyste ho mohli zhlédnout. Přichází k vám totiž prostřednictvím televizní obrazovky.

  Ještě než si o něm pár slov řekneme, podívejme se na předchozí - u nás známou - tvorbu Sama Mendese. Naposledy zaujal filmem NOUZOVÝ VÝCHOD – detailním popisem manželské krize s Leonardo di Capriem a Kate Winsletovou. Retro film zasazený do roku 1955 ironizuje institut manželství, kdy padají velké plány a ambice manželů a jejich pokus o únik končí v průměrnosti.

Ve válečném filmu MARIŇÁK (2005) se na paškál dostává americká armáda. Odehrává se v první válce v Perském zálivu 1991 a tvrdě vyškolený ostřelovač (hraje ho Jake Gyllenhaal) v něm stráví dvě stě dnů v tropické poušti, zažije několik bojových situací aby si ani jednou nevystřelil. Z oslav po návratu má proto rozporuplné pocity a o vojenské službě ztrácí jakékoli iluze.

Tři roky předtím zaujal Mendes gangsterským dramatem ROAD TO PERDITION – opět retro z roku 1931 z doby hospodářské krize, v němž vypravěč – dvanáctiletý chlapec, zjistí, že jejich otec (Tom Hanks) živí početnou rodinu jako zabiják ve službách gangsterského bosse (Paul Newman). Film jste mohli vidět 15. února na PrIma Cool pod názvem CESTA DO ZATRACENÍ.

Úplně prvním a stále nejslavnějším filmem Sama Mendese je AMERICKÁ KRÁSA natočená v roce 1999. Zdobí ji pět Oscarů a šlo o černou komedii v níž dosud přehlížený muž středního věku (Kevin Spacey) se nečekaně zamiluje do dceřiny kolegyně ze školy, což ho katapultuje ke krátkému, ale intenzivnímu životnímu rozletu.

Ironie AMERICKÉ KRÁSY, rozčarování chlapce v ROAD TO PERDITION, ztráta iluzí vojáka v MARIŇÁKOVI plus zacílená kritika manželství jako instituce v NOUZOVÉM VÝCHODU se v zatím posledním film Sama Mendese mění. Dalo by se říci, že režisér zklidnil ostří svého pohledu i vášně a natočil příjemný film, po němž vám bude dobře, i když - jak jsem již řekl - zůstanete doma.

V&SUDE DOBŘE, PROČ BÝT DOMA by se dal charakterizovat jako veselá přehlídka smutných existencí.” V centru pozornosti režiséra je dvojice třicátníků, kteří žijí docela obyčejný, láskou naplněný život. Žádný přepych ale spokojenost. Ta trvá až do doby, kdy si uvědomí, že k životu nestačí jen láska, ale potřebují mít pevnější zázemí. A tak se vydají po různých koutech Ameriky s cílem někde zakotvit. Manželé při návštěvě řady známých poznávají různé styly a způsoby života, různé způsoby výchovy dětí, někde se jim zdá pohoda, ale pod povrchem jsou slzy a nenaplněné touhy, jinde zhnuseně odejdou, když spolužačka manželky hlasitě vykřikuje intimity, jinde se žena bez ambicí proměnila ve věčnou kojnou a její muž si osvojil sektářské výchovné metody...

Spolu s dvojicí, znamenitě zahranou dosud televizními herci Johnem Kkrasinskim a Mayou Rudolhovou poznává různost životnícvh způsobů a stylů i divák. V jemně usměvavé romanci tak může podle libosti buď odsuzovat nebo naopak chválit to, jak žijí navštívené dvojice. V každém případě tato skromná komedie - jak napsala Mirka Spáčilová “...dělá člověku vyloženě dobře. Je trochu bláznivá, trochu bezstarostná a trochu posmutnělá, hodně nenucená a velice příjemná.”
Použitá fota: kfilmu.net, filmjunk.com

***********************************

V&SUDE DOBŘE, PROČ BÝT DOMA (Away We Go),

USA, Velká Británie 2009, režie Sam Mendes,

v televizi na programu ČT2 v úterý 21. února od 21,55 hodin


 

Maggie Gyllenhaalová, John Krasinski a Maya Rudolphová  
ve filmu V&SUDE DOBŘE PROČ BÝT DOMA


18.02.2012 - Stanislav Polauf