Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - SIROTČINEC - TV tip - horor jak se patří



Úvodník: Laura (Belén Rueda) koupila sirotčinec, který chce přestavět na sirotčinec pro invalidní děti. Kdyby věděla, co starý dům poblíž moře skrývá za záhady, asi by od koupě rychle ustoupila. Ale vy byste neměli opravdu zdařilý hororový film.

Článek:  

Přestože jde o debut proslulého autora videoklipů Juana Antonio Bayona (*1985) jde o film neobyčejně vyzrálý. Má také na co navazovat - tradice hororů a tajuplných příběhů jde od Hitchocka až k novým jménům španělské režie, jako je především Guillermo del Toro - autor filmů jako MIMIC, BLADE II, HELLBOY a hlavně nezapomenutelného FAUNOVA LYBYRINTU, o němž jsme na stránkách Rozhledny webmagazinu již psali - viz http://www.webmagazin.cz/index.php?stype=all&id=11335. Del Toro je také výkonným producentem tohoto snímku.

Sirotčinec je horor jak se patří, který potěší srdce každého milovníka napětí a tajemna. Nechybí tu skličující prostředí, krutá tajemství z minulosti, hlavní hrdinka, již místy začíná zachvacovat šílenství a nevinné dítě, které jako by od začátku všechno vědělo a nikdo mu nevěřil. Jsou tu také znepokojující zvuky a nepříjemné tušení, že v domě je ještě někdo další což umocňuje i podivné chování lLauřina syna. Diváka mrazí v zádech, místy se obává každého dalšího záběru a to vše bez potoků krve a náročných trikových scén. Jak napsala v Mladé frontě Dnes Mirka Spáčilová: „…strašení umějí Mexičané dokonale…(film) ocení i zhýčkaní ctitelé hororů.“ „Tento mrazivý thriller zapustí kořeny do vašeho podvědomí a usadí se v něm na dlouhé týdny“, píše Andrew O’Hehir, Salon.com. „Je potřeba, abyste to viděli víckrát, protože pokaždé, když se na to díváte (já to viděl již třikrát), se vám odhalí nová vrstva příběhu. Sirotčinec je snad tím emočně nejpoutavějším thrillerem, jaký jsem kdy viděl“ - Capone, Ain’t It Cool News.

Ovšem ve filmu nejde jen a jen o hrůzu. Sám producent o něm říká, že je to „jeden z nejkrásnějších příběhů o bolesti způsobené žalem.“ A má i další roviny, pro něž si jej mohou vychutnat i ti, kteří jsou přemírou béčkových hororů znechuceni. Všechny ty americké tak zvané horory - krev, masakry (břitvou, motorovou pilou), vylupované či či padající hlavy, úchylové všeho druhu - na to všechno zapomeňte. On i horor může být uměním. Španělský snímek SIROTČINEC se rozhodl vrátit k hororovým kořenům. Ke klasické duchařině, která děsí tím, co nevidíme. Což už nás naučil i Hitchcock.

SIROTČINEC získává diváky svou chytrostí. Stejně jako vizuálně i atmosféricky spřátelený FAUNŮV LABYRINT, zavádí nás i Sirotčinec na hranici světa fantazie a reality. Zůstává jenom na nás, jak si všechny nadpřirozené jevy vysvětlíme. Jde to i racionálně…

Více už nelze prozrazovat. SIROTČINEC je totiž jeden z těch filmů, u kterých čím méně toho víte, tím lépe. Kouzelné na něm je zejména to, že vás směřuje jistým směrem, naznačuje, jak by se měl asi děj dále vyvíjet a vy mu to zbaštíte i s navijákem. Čekáte, že děj bude postupovat klasickým způsobem až k typicky duchařskému klišé závěru, ale kdepak. Po cestě několikrát nečekaně zahnete a na konci možná i zásadně změníte celý žánr filmu.

SIROTČINEC se ve své rodné zemi stal téměř fenoménem a Španělé se film rozhodli poslat do oscarových nominací v kategorii nejlepší cizojazyčný film. Doma pak snímek vyhrál celých šest cen Goya Awards, což je španělská obdoba našich Českých lvů, a byl v dalších osmi kategoriích nominován.
Foto: terryhoponozky,cz, filmyx.cz

******************************************************************

SIROTČINEC (El orfenato/The Orphanage)
Španělsko, Francie 2006, režie Juan Antonio Bayona
uvidíte ve čtvrtek 27. října na ČT2 v době, která je pro strach jako udělaná
- dvacet minut před půlnocí.

 


21.09.2012 - Stanislav Polauf