Tisk článku ze serveru Rozhledna - Webmagazin.cz - HADEWIJCH - TV tip - mezi Kristem a Alláhem



Úvodník: Hadewijch (Julie Sokolowská) je mladá novicka, která v klášteře hledá cestu k Bohu. Matka představená je fanatizmem dívky vyděšena a pošle ji z kláštera pryč. Z Hadewijch se zase stává Céline, dvacetiletá dcera ministra francouzské vlády. Láska k Bohu v ní zůstává, přibývá vztek a setkání s dvojicí arabských bratrů Jásinem a Násirem ji svede na nebezpečnou stezku.

Článek:

Příběh filmu pokračuje: S Jásinem bloumá po Paříži, navštěvuje s ním koncerty a odolává jeho sexuálním návrhům. Jeho bratr, zanícený muslim, ji zase zasvěcuje do své víry. Hadewijch s Násirem zjistí, že mají společné myšlenkové základy, navzdory tomu, že ona je křesťanka a on muslim. Násir ji přesvědčí, že svoji oddanost Bohu může nejlépe projevit v aktu násilí...

Potřebujeme viditelné, abychom mohli mluvit o neviditelném. Potřebujeme hluk, abychom mluvili o tichu… Neustále potřebujeme podobné překážky. Nakonec je to o něčem jiném. O věcech, které jsou nepřístupné, o kterých nemůžu mluvit ani já sám. Tajemství lásky, tajemství násilí, tajemství života. Vyprávím o skutečnostech, které je těžké vyjádřit, ale které film může svými prostředky postihnout.“ Bruno Dumont.

Nápad natočit film HADEWIJCH – MEZI KRISTEM A ALLÁHEM dostal Bruno Dumont při četbě textů vlámské mystičky ze 13. století Hadewijch z Anvers. Dumont, původem též z Vlámska, byl nadšen jejími vizemi a uvědomil si blízkost filmu a mystiky. Film totiž také ukazuje prostřednictvím příběhu na neviditelné skutečnosti a Dumontovy filmy toho byly vždy příkladem. „Mystika nás vede do oblastí přesahujících rozum, přesahujících možnosti slovního vyjádření i možnosti obvyklého porozumění světu,“ říká režisér. Vlastní výše naznačený příběh je však jen částí toho, co diváka čeká. Neříká to nic o tom, k čemu Hadevijch dospěje - k úkolu ve jménu lásky očistit svět od zla. 

"Je to film o lásce, o tom, co znamená milovat a co z toho pramení. To je přece hluboce lidské. A lidské je i to, jak tenká je hranice mezi láskou a nenávistí. Násilí je jednoduše jedním z aspektů lásky. Mezi láskou a nenávistí prakticky neexistuje rozdíl, jsou to jen dvě různé podoby téhož. Dnes vnímáme teroristické útoky jako násilné akty lidí, kteří se mstí někomu, koho nenávidí. Ale oni to ve skutečnosti dělají proto, že milují, milují příliš. Terorizmus je tedy paradoxně aktem lásky. A je docela jedno, jestli milujete Krista nebo Alláha. Muslimové a křesťané jsou opět jen dvě podoby jedné a téže víry..." Tolik Bruno Dumont, který nastoluje otázku očistit svět od zla i za cenu násilí..

Tato silná a pro mnohé až pobuřující slova si jako vystudovaný filozof může Bruno Dumont dovolit. Vystudoval a učil filozofii, je filmovým samoukem. Více než deset let natáčel reklamy a krátké propagační filmy pro různé průmyslové podniky. První celovečerní film Život Ježíše (1997) napsal a natočil ve svých 39 letech a okamžitě sklidil obrovský úspěch u kritiky. Tímto i všemi dalšími svými díly se zařadil mezi nekompromisní filmové tvůrce, jejichž díla vzbuzují silné kontroverze. Jeho druhý film Lidství (1999) byl částí publika na filmovém festivalu v Cannes vypískán, přestože následně získal Velkou cenu poroty a ocenění za mužský i ženský herecký výkon. Porotě tehdy předsedal David Cronenberg. V roce 2006 si úspěch v Cannes zopakoval, když se svým čtvrtým filmem Flandry (2006) získal další Cenu poroty.

Dumont říká, že je nespokojený s moderním filmem, který podle něj ztratil kontakt se životem. Sám chce do filmu vrátit „tělo, srdce a pravdu“. Dumont se ve svých dílech záměrně zabývá zásadními tématy lidského života, což vyplývá z jeho filozofického vzdělání. Každým svým dílem zkoumá základní podmínky lidství, i když se v prvním plánu filmu odehrává banální příběh skupiny mladíků na francouzském venkově ŽIVOT JEŽÍŠE, detektivní příběh LIDSTVÍ, road movie z kalifornské pouště 27 PALEM nebo válečné drama FLANDRY. V tomto kontextu je HADEWIJCH zvláštním dílem, protože je dějově bohatší a značně konkrétnější než jeho předchozí snímky. Jde rozhodně o Dumontův nejpřístupnější film. Jeho filmy se nevyhýbaly zobrazení brutálního násilí a sexu, což v HADEVIJCH prakticky zcela chybí - zbývá jen tenounká erotická vrsta. Vždy je však přítomen rozměr transcendentální či spirituální.

Herci:
Dva bratři JÁSIN A NÁSIR jsou neherci - představitel JÁSINA je ve skutečnosti také pařížský zlodějíček (Dumont ho našel u soudu) a jeho bratr, představitel fundamentalistického muslima, se v „civilu“ jako učitel filozofie věnuje právě džihádu, svaté válce. 
Pro představitelku titulní role Julii SOKOLOWSKOU je to také první filmová příležitost. Dumont ji prý objevil náhodou, ona odmítla a po neúspěšných pokusech najít adeptku v různých klášterech a mezi řádovými sestrami se k ní vrátil. Ona dělala ou pair v Americe a on ji přinutil začít studovat filozofii, číst texty sv. Augustína. Po návratu z Ameriky se mu zdála tlustá, tak ji nutil aby řadu dní nejedla a vypadala vyčerpaná. Jestli ho za to milovala, nevíme, ale roli ve filmu zvládla přesvědčivě.

Film byl odmítnut v Cannes, byl přijat do soutěže v Benátkách a o dva dny později byl ze soutěže vyřazen. Nakonec byl v premiéře uveden na filmovém festivalu v Torontu, odkud si odvezl cenu filmové kritiky FIPRESCI.
Foto: movies.netflex.com, kultur-online.net, cinemotions.com

***************************************
HADEVIJCH - mezi Kristem a Alláhem
(Hadewijch)

Francie 2009, režie Bruno Dumont
uvádí ČT2 v pondělí 5. listopadu od 23,35 hodin






02.11.2012 - Stanislav Polauf